Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Inhouden, stotteren
Inhouden, stotteren
Hoi,
Mijn Westy 2.5 TDI uit 2003 (ACV en gechipt door Geert Steenge / Chipmeister) heeft 182000 vrijwel probleemloze km's op de klok staan. Onlangs het normale onderhoud gehad, olie met filter, lucht en brandstoffilter enz.
Ik heb 3 dingen waarbij ik me afvraag of, en wat er aan de hand is.
1- Als ik op de cruise rijd en vanuit een dal naar boven gereden ben gaat de motor wat gas terugnemen en weer bijgeven. Hij twijfelt als het ware tussen juiste snelheid en bijregelen. Nu ging dat vroeger bijna onmerkbaar, maar de laatste tijd gaat het gasgeven en terugnemen (op de cruise) wat schokkend. Ik merk geen vermogensverlies bij acceleratie.
2- Daarnaast vind ik dat de bus best behoorlijk kan roken en op mijn achterklep is vrij snel (1500km na wassen) alweer behoorlijk wat aanslag (roet??) zichtbaar. (grijze aanslag met kleine zwarte "vlokjes")
Edit: EGR is afgedicht.
3- Bij ongeveer 2000 - 2300 rpm zit er een hoogfrequente tik in de motor. De kleppen zijn het echter niet. Hydr stoters al vervangen. Vacuümpomp met stift al vernieuwd. Brandstofpomp is al bijgesteld. (iets later) maar dat had geen effect. Het vreemde is dat de tik er enkel is als de motor belast wordt, dus bij gasgeven. Bij gas los is de tik ook gelijk weg.
Er zijn geen storingen opgeslagen.
Iemand een idee?
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Peter
Mijn Westy 2.5 TDI uit 2003 (ACV en gechipt door Geert Steenge / Chipmeister) heeft 182000 vrijwel probleemloze km's op de klok staan. Onlangs het normale onderhoud gehad, olie met filter, lucht en brandstoffilter enz.
Ik heb 3 dingen waarbij ik me afvraag of, en wat er aan de hand is.
1- Als ik op de cruise rijd en vanuit een dal naar boven gereden ben gaat de motor wat gas terugnemen en weer bijgeven. Hij twijfelt als het ware tussen juiste snelheid en bijregelen. Nu ging dat vroeger bijna onmerkbaar, maar de laatste tijd gaat het gasgeven en terugnemen (op de cruise) wat schokkend. Ik merk geen vermogensverlies bij acceleratie.
2- Daarnaast vind ik dat de bus best behoorlijk kan roken en op mijn achterklep is vrij snel (1500km na wassen) alweer behoorlijk wat aanslag (roet??) zichtbaar. (grijze aanslag met kleine zwarte "vlokjes")
Edit: EGR is afgedicht.
3- Bij ongeveer 2000 - 2300 rpm zit er een hoogfrequente tik in de motor. De kleppen zijn het echter niet. Hydr stoters al vervangen. Vacuümpomp met stift al vernieuwd. Brandstofpomp is al bijgesteld. (iets later) maar dat had geen effect. Het vreemde is dat de tik er enkel is als de motor belast wordt, dus bij gasgeven. Bij gas los is de tik ook gelijk weg.
Er zijn geen storingen opgeslagen.
Iemand een idee?
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Peter
Laatst gewijzigd door Peter73 op 26 jun 2014, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Multivan Generation
- Berichten: 33925
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: paar vragen...
Hoe lang rijd je al met die tuning?
Is de roetkat al eens leeg gemaakt?
Heb je de bus al eens rijdend laten uitlezen?
Groetjes Peter
Is de roetkat al eens leeg gemaakt?
Heb je de bus al eens rijdend laten uitlezen?
Groetjes Peter
Re: paar vragen...
De tuning zit er al op vanaf 30000km. De roetkat is nog nooit leeggemaakt. Ik heb hem wel eens rijdend uitgelezen, maar dat was puur om de LMM te testen. Maar wellicht moet ik andere velden gaan lezen?Multivan Generation schreef:Hoe lang rijd je al met die tuning?
Is de roetkat al eens leeg gemaakt?
Heb je de bus al eens rijdend laten uitlezen?
Groetjes Peter
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Multivan Generation
- Berichten: 33925
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: paar vragen...
Begin maar eens met je roetkat leeg te maken,
die kan prima flink verstopt zitten..
Daarna eens verder kijken.
Loggen is nog steeds de mooiste schone handen manier.
die kan prima flink verstopt zitten..
Daarna eens verder kijken.
Loggen is nog steeds de mooiste schone handen manier.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: paar vragen...
Hoe maak ik die roetkat leeg?Multivan Generation schreef:Begin maar eens met je roetkat leeg te maken,
die kan prima flink verstopt zitten..
Daarna eens verder kijken.
Loggen is nog steeds de mooiste schone handen manier.
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Multivan Generation
- Berichten: 33925
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: paar vragen...
De roetkat er onder uit halen,
dan met een stuk betonijzer of lange steenboor of koevoet bijvoorbeeld de inhoud kapot boren
en de inhoud verwijderen.
En dan de roetkat weer terugplaatsen.
Ik vermoed, dat het roeten dan een stuk minder zal worden,
doordat het rendement van de turbo naar boven gaat.
De turbo wordt nu waarschijnlijk een beetje tegen gehouden door tegendruk
welke veroorzaakt wordt door een mogelijk verstopte roetkat.
Vooraf een rijdende log maken kan een goede indicatie hierover geven.
Succes
dan met een stuk betonijzer of lange steenboor of koevoet bijvoorbeeld de inhoud kapot boren
en de inhoud verwijderen.
En dan de roetkat weer terugplaatsen.
Ik vermoed, dat het roeten dan een stuk minder zal worden,
doordat het rendement van de turbo naar boven gaat.
De turbo wordt nu waarschijnlijk een beetje tegen gehouden door tegendruk
welke veroorzaakt wordt door een mogelijk verstopte roetkat.
Vooraf een rijdende log maken kan een goede indicatie hierover geven.
Succes
Re: paar vragen...
ok,thnx. Gaan we proberen.
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Re: paar vragen...
Welke kanalen moet ik afvragen voor de rijdende log?Multivan Generation schreef: Ik vermoed, dat het roeten dan een stuk minder zal worden,
doordat het rendement van de turbo naar boven gaat.
De turbo wordt nu waarschijnlijk een beetje tegen gehouden door tegendruk
welke veroorzaakt wordt door een mogelijk verstopte roetkat.
Vooraf een rijdende log maken kan een goede indicatie hierover geven.
Succes
Nu kwam ik er gisteren achter dat de rest van de pijp waar de kat aan zit ook niet best meer is, dus ik heb een andere tussenpijp gekocht. van een AAB (074253209C), die heeft dezelfde flensaansluiting. Als ik nu in deze pijp kijk zie ik een soort vernauwing of "venturi" zitten. Waarvoor dient deze vernauwing?
![Afbeelding](http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/132683.jpg)
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: paar vragen...
Die vernauwing is voor niks goed , zorgt alleen maar voor tegendruk . Een TDI heeft dat niet nodig (door de turbo) , een ongeblazen diesel wel om te vermijden dat de kleppen gaan "zweven" bij hoge toerentallen .Peter73 schreef:Welke kanalen moet ik afvragen voor de rijdende log?Multivan Generation schreef: Ik vermoed, dat het roeten dan een stuk minder zal worden,
doordat het rendement van de turbo naar boven gaat.
De turbo wordt nu waarschijnlijk een beetje tegen gehouden door tegendruk
welke veroorzaakt wordt door een mogelijk verstopte roetkat.
Vooraf een rijdende log maken kan een goede indicatie hierover geven.
Succes
Nu kwam ik er gisteren achter dat de rest van de pijp waar de kat aan zit ook niet best meer is, dus ik heb een andere tussenpijp gekocht. van een AAB (074253209C), die heeft dezelfde flensaansluiting. Als ik nu in deze pijp kijk zie ik een soort vernauwing of "venturi" zitten. Waarvoor dient deze vernauwing?
Probeer jij maar eens door een rietje te ademen , zal ook niet zo prettig zijn als dat je "gewoon" vrij kan ademen hé
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Inhouden, stotteren
Dus maar trachten om die vernauwing open te zetten?
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Inhouden, stotteren
inderdaadPeter73 schreef:Dus maar trachten om die vernauwing open te zetten?
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Inhouden, stotteren
OP DE FOTO DIE VERNAUWING NIET TE ZIEN OF BEDOEL JE DAT PLASTICK STUK ????? ![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
Rob & Lize
Re: Inhouden, stotteren
Leg even uit, dan lachen we met je mee....heartbeat schreef:OP DE FOTO DIE VERNAUWING NIET TE ZIEN OF BEDOEL JE DAT PLASTICK STUK ?????
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Re: Inhouden, stotteren
Net zoals Pascal ook al zei....Peter73 schreef:Dus maar trachten om die vernauwing open te zetten?
Compleet eruit slijpen/frezen met een Dremel.
Misschien is deze restrector er compleet uit te trekken? Vermoed dat het een krimp/pers verbinding is.
Of rond boren en dan eruit kappen.... en daarna netjes alle bramen weg vijlen of frezen.
Pijp moet in ieder geval z'n maximale lucht doorlaat hebben.
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Nog effe een aandachtspuntje:
Heeft je nieuwe buis ook een buitendiameter van 60mm?
Oudere 2.4 AAB's, vóór 96 hebben een pijpdiameter van 50mm.
![neutral :groteogen](./images/smilies/groteogen.gif)
Die hoog frequente tik..........
Zou best mogelijk zijn dat dit uit de turbo komt, 2000-2300 t.p.m. is wel het gebied waar de turbo maximaal opspoelt.
Als de kat dicht zit, heeft dit ook invloed op de werking van dit ondereel. Want die turbo is dan inwendig ook redelijk dicht gekoekt.
Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Inhouden, stotteren
Nou als je eens naar de foto kijkt, wat zie je dan als venturi ???
ik zie de pijp met een stuk plastiek die taps toeloopt (lijkt op plastiek beker) en kan die venturi waar je over praat niet zien op de foto
ik zie de pijp met een stuk plastiek die taps toeloopt (lijkt op plastiek beker) en kan die venturi waar je over praat niet zien op de foto
Rob & Lize