Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Raamantenne versterker

vragen over de T4
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Raamantenne versterker

Bericht door kenny367 »

Ik heb twijfels aan mijn versterker van de raamantenne. Ik heb op het forum al zitten zoeken maar er zijn nog wat onduidelijkheden.
Waar moet ik op de versterker een spanning meten? Als die spanning er niet is, waar komt hij dan vandaan?

Zie ook http://www.t4-wiki.de/wiki/Scheibenantenne" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
250px-Elektrik_Antenne_Scheibe_Verstaerker_Bild.jpg
250px-Elektrik_Antenne_Scheibe_Verstaerker_Bild.jpg (10.42 KiB) 1488 keer bekeken
Groetjes, John
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Raamantenne versterker

Bericht door vw_camper »

De versterker voor de raamantenne wordt meestal via de antennekabel gevoed vanuit de radio. Er staat 12V op de antennekabel samen met het radiosignaal. Dit wordt een pantoomschakeling genoemd.

De radio moet die mogelijkheid wel hebben, anders moet je een verloopkabeltje met separate 12V gebruiken.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Raamantenne versterker

Bericht door Multivan Generation »

kenny367 schreef:Ik heb twijfels aan mijn versterker van de raamantenne. Ik heb op het forum al zitten zoeken maar er zijn nog wat onduidelijkheden.
Waar moet ik op de versterker een spanning meten? Als die spanning er niet is, waar komt hij dan vandaan?

Zie ook http://www.t4-wiki.de/wiki/Scheibenantenne" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi Kenny,
waarop zijn je twijfels gebaseerd?
Als het gevoed wordt door verslechterde ontvangst de laatste maanden,
dan kan ik dat beamen.
Het lijkt wel sinds dat DAB+ steeds meer in opkomst is,
dat de ontvangst/ondersteuning van FM-zenders wel minder wordt.
Waar we vroeger gewoon ontvangst hadden, wordt het nu steeds minder..
Voor ons een reden om richting DAB+ te gaan denken..

Groeten Peter
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: Raamantenne versterker

Bericht door kenny367 »

Ik heb hem toen der tijd nieuw incl. radio van de dealer. Vorig jaar hebben zij mijn radio gestolen en vanaf die tijd heb ik slecht ontvangst. Nu lees ik ook dat de radio dat doet, hoe kan ik dit nu oplossen want er zit al een versterker in.
Multivan Generation schreef:
kenny367 schreef:Ik heb twijfels aan mijn versterker van de raamantenne. Ik heb op het forum al zitten zoeken maar er zijn nog wat onduidelijkheden.
Waar moet ik op de versterker een spanning meten? Als die spanning er niet is, waar komt hij dan vandaan?

Zie ook http://www.t4-wiki.de/wiki/Scheibenantenne" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi Kenny,
waarop zijn je twijfels gebaseerd?
Als het gevoed wordt door verslechterde ontvangst de laatste maanden,
dan kan ik dat beamen.
Het lijkt wel sinds dat DAB+ steeds meer in opkomst is,
dat de ontvangst/ondersteuning van FM-zenders wel minder wordt.
Waar we vroeger gewoon ontvangst hadden, wordt het nu steeds minder..
Voor ons een reden om richting DAB+ te gaan denken..

Groeten Peter
Groetjes, John
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: Raamantenne versterker

Bericht door kenny367 »

Hi Bert, bedoel je zo'n verloopkabeltje en als ik zo iets aansluit geeft dat geen problemen met de bestaande versterker?
vw_camper schreef:De versterker voor de raamantenne wordt meestal via de antennekabel gevoed vanuit de radio. Er staat 12V op de antennekabel samen met het radiosignaal. Dit wordt een pantoomschakeling genoemd.

De radio moet die mogelijkheid wel hebben, anders moet je een verloopkabeltje met separate 12V gebruiken.
Bijlagen
rta_203_000-0_antenne_versterker.png
(79.01 KiB) 690 keer gedownload
Groetjes, John
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Raamantenne versterker

Bericht door vw_camper »

Hoi Kenny,

Ik weet niet wat er in dat doosje zit, dus lastig te beantwoorden.

Dus je hebt nu een andere radio als ik het goed begrijp. Het mooiste is als die radio de optie heeft van een phantoom schakeling, dus 12V op de coax kabel. Als dat niet kan, heb je daar idd een adapter voor nodig. Ik heb zo geen type daarvan, even vragen bij een autoradiozaak.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: Raamantenne versterker

Bericht door kenny367 »

Ik heb inderdaad een andere radio er in, ga onderzoeken of dat hij die optie heeft zo niet dan ga ik bij een autoradiozaak vragen.
vw_camper schreef:Hoi Kenny,

Ik weet niet wat er in dat doosje zit, dus lastig te beantwoorden.

Dus je hebt nu een andere radio als ik het goed begrijp. Het mooiste is als die radio de optie heeft van een phantoom schakeling, dus 12V op de coax kabel. Als dat niet kan, heb je daar idd een adapter voor nodig. Ik heb zo geen type daarvan, even vragen bij een autoradiozaak.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: Raamantenne versterker

Bericht door kenny367 »

Hij werkt nu perfect veel meer zenders en een sterk ontvangst dank :yes zij Bert.
Ben naar de dealer gegaan en mijn verhaal verteld wist gelijk wat ik bedoelde en kwam met tussenstukje die door 12v gevoed wordt, koste mij 17 euro.
vw_camper schreef:De versterker voor de raamantenne wordt meestal via de antennekabel gevoed vanuit de radio. Er staat 12V op de antennekabel samen met het radiosignaal. Dit wordt een pantoomschakeling genoemd.

De radio moet die mogelijkheid wel hebben, anders moet je een verloopkabeltje met separate 12V gebruiken.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Raamantenne versterker

Bericht door vw_camper »

Hoi John,
Fijn dat je radio weer goed werkt :wjw
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Raamantenne versterker

Bericht door Multivan Generation »

Hoe ziet dat onderdeeltje er uit dan?
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: Raamantenne versterker

Bericht door kenny367 »

Hij ziet het zelfde als deze uit. zie ook http://www.tomacarparts.nl/phantom-ante ... -male.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Multivan Generation schreef:Hoe ziet dat onderdeeltje er uit dan?
Bijlagen
Anteenne phantom.jpg
(9.23 KiB) 580 keer gedownload
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Raamantenne versterker

Bericht door Multivan Generation »

Dat zit er bij mij al jaren tussen. Hier is het zo dat de zendersterkte gewoon minder wordt. We hebben dat met 3 verschillende auto's.
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: Raamantenne versterker

Bericht door kenny367 »

Ja inderdaad die DAB+, zaterdag naar Purmerend geweest en stoorde Q music en meerdere zenders.Bij mij voor de deur ontvangt ik het goed. Maar er bestaan toch DAB+ modules om je bestaande autoradio mee uit te breiden?
Multivan Generation schreef:Dat zit er bij mij al jaren tussen. Hier is het zo dat de zendersterkte gewoon minder wordt. We hebben dat met 3 verschillende auto's.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Raamantenne versterker

Bericht door Multivan Generation »

Wordt in ons geval een dubbeldin radio,
met bluetooth carkit,
eentje waarmee je de apps van je telefoon kunt gebruiken,
DAB+ en achteruitrijcamera.

De huidige is dit en raakt aan vervanging toe.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Raamantenne versterker

Bericht door vw_camper »

kenny367 schreef: Maar er bestaan toch DAB+ modules om je bestaande autoradio mee uit te breiden?
Die modules ken ik niet. Lijkt me beter om een nieuwe DAB+ radio te kopen, prijzen beginnen rond E150,-
Groeten, Bert
Plaats reactie