Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Handrem

vragen over de T4
Plaats reactie
wichael
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 jul 2014, 18:59

Handrem

Bericht door wichael »

Gisteren wezen varen en de T4 mocht voor de eerste keer mijn boot te water laten op de trailerhelling.
Wat voor mijn Toyota Corolla een simpel klusje was moest voor de TDI T4 natuurlijk helemaal peanuts zijn...maar dat was toch anders.

De T4 zakt gewoon heel langzaam met tergend geluid door zijn handrem, zelfs met de versnelling erop zakt hij door.
Gelukkig kon iemand de T4 met de voetrem bedienen waardoor echt hachelijke momenten uitbleven maar het zal toch een gerustellende gedachte zijn als ik dit kan fixen.
Aan de experts en liefhebbers de vraag, is een handrem makkelijk te stellen of zijn er meerdere logische punten waar ik dan om moet denken (vaar ook vaak alleen en dan heb ik niemand die kan assisteren)

Overigens had de T4 motorisch geen enkele moeite met de boot uit het water trekken en heb ik zelfs nog een bestelauto met trailer en boot met de sleepkabel omhoog getrokken omdat het arme ding zelfstandig niet omhoog kon komen :ikrij
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Handrem

Bericht door Pascal-141 »

Waarschijnlijk zijn de remblokjes achteraan al wat ouder ?
De remblokken achter durven nogal eens "verglazen" wanneer ze ouder worden , of wanneer je steeds rustig rijd (dan werken de remblokken achter heel weinig) .
Door het "verglazen" hebben ze dan ook veel minder remkracht (minder frictie).
Je kan de remmen achter eens demonteren , en de remblokken eens opschuren met schuurpapier (vrij grof schuurpapier) , of vervangen door nieuwe remblokjes .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Handrem

Bericht door koensch »

als je de 1e versnelling inschakelt zou de T4 ( en elke andere type auto) als een blok moeten staan.


omdat een trailer helling schuin oploopt en vaak glad is (zand, water, algengroei) is de grip van de aangedreven wielen vaak de beperking. Als je met een sleepkabel een ander voertuig (met trailer) omhoog trekt sta je horizontaal en heb je geen last van slippende wielen.
Neemt niet weg dat de transporter T4 een heerlijke, veelzijdige en sterke auto is! Veel watersport plezier gewenst.

btw: op youtube zijn heel veel leuke en leerzame "hellingtrailer bloopers" te zien.... een gewaarschuwd man telt voor 2!

https://m.youtube.com/watch?v=X_wjWD60YRg" onclick="window.open(this.href);return false;
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
wichael
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 jul 2014, 18:59

Re: Handrem

Bericht door wichael »

Ja trailerhellingen geven vaak hachelijke momenten, ben er al vaak getuige geweest van onkunde.(meest voorkomend is de lier al los zetten en dan achteruitrijden, whop en daar gaat je boot zo het asfalt op en met een beetje pech staat de motor ook al naar beneden getrimt)
Ben zelf een ervaren trailerer en heb zonder hinderlijke stromingen of wind de boot binnen 5 minuten er weer op, moet de handrem wel meewerken natuurlijk :nuts

Zal volgende week even een kennismonteur er naar laten kijken, die heeft meer kijk erop.
Heb nu een ander probleempje welke ik graag opgelost zie, maak ik een nieuwe topic voor aan.
Plaats reactie