Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verdachte kogeltjes bij de pedalen

vragen over de T4
Plaats reactie
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

verdachte kogeltjes bij de pedalen

Bericht door RobS »

Ik tour momenteel heerlijk door midden Spanje, maar vanochtend trof ik 24 stuks kogeltjes van 3mm in de buurt van de pedalen. Bus rijdt en stuurt goed maar... toch ietwat verontrustend. Iemand een idee waar deze kogels thuis horen? Waar zitten in die buurt kogellagers? Bij enkele baan: 24x3mm =75mm omtrek/pi-3mm => ~21mm diameter as. De stuurkolom lijkt voor de hand liggende plek om kogellagers in te stoppen, maar ik kan geen speling traceren. Zitten er kogellagers in de stuurkolom? Iemand een idee?
Rob
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: verdachte kogeltjes bij de pedalen

Bericht door Harry 341 »

Dat is inderdaad een kogellager van de stuurkolom wat de geest heeft gegeven....
Grt. Harry
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 28 jul 2014, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: verdachte kogeltjes bij de pedalen

Bericht door heartbeat »

deel is niet duur maar even wat werk 701 419 547E 5.45 incl btw
Rob & Lize
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: verdachte kogeltjes bij de pedalen

Bericht door RobS »

Dankjulliewel voor de snelle reacties. Het hebben van de nummers helpt enorm bij het inschakelen van buitenlandse garages vanwege ontbrekende VIN/ETKA koppeling.

Geldt dat nummer voor alle jaargangen en modellen? Gesloten bestel bj1990 1.9D met stuurbekrachtiging.
Ik verwacht dat de as vd stuurkolom een onder- en een bovenlager heeft. Correct? En dat meevervangen van het andere lagere geen extra werk geeft. Wat is het nummer van het andere lager?

Nogmaals dank.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: verdachte kogeltjes bij de pedalen

Bericht door heartbeat »

ja voor alle model jaren het zelfde alleen geven ze dit bij etka bij de ouder modelen niet aan met een plaatje alleen tekst lager zit in het stuurkolom onder waar de stuurpijp het onderste kolom ingaat
Rob & Lize
Plaats reactie