Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door ratlookcalifornia »

dat maakt het een stuk duidelijker , thanks ...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Vanmorgen na flink wat :gif files en een uur vertraging, bussie achtergelaten in Amersfoort. Zaterdag ophalen. Ben benieuwd :alarm
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door ratlookcalifornia »

Ben benieuwd ;-) ....hoop dat alles goed gaat voor je. Ik stop de pogingen en ga verder met de rest...( display etc)....
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

Witteklim schreef:dag iedereen ,
ik ben net de california gaan afhalen in de garage .
het dak is volledig afgeschuurd , dan een soort zinklaag en herspoten .
de spoiler is nieuw en er is een doorzichtige bescherming gekleeft waar het dak in de spoiler komt .
de dealer zei uit ervaring te weten dat het dak soms wat lakschade geeft aan de spoiler , vandaar de doorzichtige bescherming .( deze bescherming valt totaal niet op )
en ik heb ook een nieuwe daktent gekregen :adhd
ze gingen de rekening opsturen , normaal alles gratis zoals afgesproken maar ik had ook nog nieuwe winterbanden .
ik houd jullie nog op de hoogte van de rekening maar dit zou dus normaal 0 euro moeten zijn .

alle werk ziet er super uit , niets op aan te merken
gisteren de rekening gekregen , enkel voor de banden
niets over het dak of de herstelling of de daktent :adhd :adhd :adhd
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Helaas, helaas, wij zijn nu toch ook aan de beurt: vandaag aan de spoiler de eerste bubbeltjes gezien :ie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Multivan Generation »

Nou Ivo,
is de witte keuken ook voorzien van een zwarte zweem?
Of is het heel netjes gedaan?

Wat ik me afvraag:
Waarom is VW na jarenlang polyester daken gebruikt te hebben,
overgestapt naar aluminium?
Zou dit alleen omwille van gewichts redenen zijn geweest of zijn er nog andere redenen?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Ik ben net thuis uit Amersfoort. Eerst maar even wezen shoppen in de stad, ik was er nu toch :toppie

Maar het is erg netjes gedaan. Net mijn inspectie afgerond hier thuis :lach
Het hele dak is gespoten, nadat het volledig is gedemonteerd. Dus geen resten in het interieur, gelukkig. Verder is het dak rondom voorzien van nieuw rubber. En daaronder zit volgens mij nu een soort extra beschermrand geplakt, om intreding van water te voorkomen, denk ik. Ook zit er beetje een soort vaseline in, maar dat is volgens mij om het aanbrengen van het rubber te vermakkelijken.
Verder is de spoiler voor het dak voorzien van een lakheschermfolie, daar waar het hefdak in de spoiler valt in gesloten toestand. Die folie is precies op maat gesneden en ziet er professioneel uit. In gesloten toestand valt deze weg onder het rubber en zie je er dus niets van.

De lichte corrossie op de klinknagels van de dakrailingen boven op het dak is niet verholpen. Maar dat is bijna onzichtbaar en komt altijd weer terug, is de redenatie. Constructief ook geen enkel probleem. Ik geloof ze en het stoorde me alleen omdat ik eerder het hele dak met een vergrootglas heb bekeken :knipoog

Al met al was ik best bezorgd, zoals altijd als ik mijn bussie toevertrouw aan vreemde handen, maar is het resultaat netjes.

De tent is overigens niet vervangen. Deze was en is gewoon in uitstekende staat. Je ziet aan niets dat deze los is geweest voor demontage van het dak.

Met slechts een handtekening op de werkbon is de garantieclaim zonder kosten voor mij afgehandeld (los van de reiskosten).

Me = happy :ikrij
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

bvddobb schreef:Helaas, helaas, wij zijn nu toch ook aan de beurt: vandaag aan de spoiler de eerste bubbeltjes gezien :ie
He, damn, klote voor je. Maar; men heeft inmiddls heel wat ervaring met de reparatie ervan. Ik zou gewoon eens om de kosten vragen. Mogelijk valt het mee :groteogen
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Gisteren kreeg ik per post de rekening; zo'n € 1.000 excl. BTW voor alleen het hefdak. Valt me eigenlijk mee. Het woord "verleende coulance" leest overigens erg prettig op VW briefpapier, net als "kontant te bet. EUR 0,00" :toppie

Het part# voor de beschermfolie op de spoiler, voor de geïnteresseerde;
7H7 875 452 en kost ex. € 7,20
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef:Wat ik me afvraag:
Waarom is VW na jarenlang polyester daken gebruikt te hebben,
overgestapt naar aluminium?
Zou dit alleen omwille van gewichts redenen zijn geweest of zijn er nog andere redenen?
Wellicht heeft iemand hier een idee over?
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door ratlookcalifornia »

Oviivo schreef:Gisteren kreeg ik per post de rekening; zo'n € 1.000 excl. BTW voor alleen het hefdak. Valt me eigenlijk mee. Het woord "verleende coulance" leest overigens erg prettig op VW briefpapier, net als "kontant te bet. EUR 0,00" :toppie

Het part# voor de beschermfolie op de spoiler, voor de geïnteresseerde;
7H7 875 452 en kost ex. € 7,20

Hahahaha,...zou ik ook best eens willen lezen op een rekening van de dealer ,.....blijkbaar kost het ze veel moeite ( heb je ze erge moeten bedreigen om het zo ver te laten komen ;-) )......... Bedankt voor het nummer van de beschermfolie, ga er van de zomer eens naar kijken.....
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Arbee »

Beste T5 California rijders.
Ik zat het hele verhaal te lezen, en vroeg me af of er ook forum leden zijn met wat oudere T5 California's?
Mijne is van 2006 en heeft ernstige problemen met de spoiler, in 1 jaar tijd is de "bloemkool" wel 10x zo groot geworden.
Er moet dus nu echt iets aan gedaan worden. Vorig jaar heb ik dit al in Amersfoort gemeld, maar mij er is geen garantie of coulance meer mogelijk. Te oud! :bonk
Ik dacht altijd dat het dak van kunststof/polyester was, maar lees nu dat dat van aluminium is. De witte coating aan de onderkant van het dak gaat er ook overal vanaf. Moet ik me hier ook zorgen om maken?

Wie heeft er ervaring met dat "kunststof kapje" wat in Amersfoort als oplossing wordt gegeven?

Daarnaast heb ik ook aan de zijkant van het frame wat op het dak zit roestvorming. Wat is daar aan te doen?

Ben bang dat dit een dure noodzakelijke reparatie gaat opleveren.
Foto's van 11 augustus 2015 (6).JPG
Bijlagen
Foto's van 11 augustus 2015 (2).JPG
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Tsja, als je de hele reparatie zelf moet betalen ligt dat dus in de grootte-orde van zo'n € 1.000,-, zie de reactie van Ivo.

Wij hebben ook het probleem dat de onze te oud is voor de garantie-regeling en dat nu de bloemkool begint aan de voorspoiler (nog niet zo heel groot). We laten het voorlopig maar even zo: wij hebben begrepen dat de galvanische corrosie van het aluminium voornamelijk niet zo mooi is, maar niet bedreigend voor de stevigheid van de constructie. Het is bijvoorbeeld heel bekend bij Landrover-bezitters. Gewone corrosie aan staal en ijzer wel: daar vallen uiteindelijk gaten!
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door kampertjes »

Nou...als aluminium corrodeert kan het hard gaan hoor! Vooral met galvanische corrosie. Ik ken iemand die een motor verkeerd installeerde in een nieuwe aluminium boot. Die lag na 2 dagen op de bodem van de haven. Compleet verrot!
Ik heb het ook gehad en ben er later op vakantie es op gaan letten. Ze hebben het bijna allemaal! Foei!
dip
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 sep 2015, 21:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door dip »

Hallo allemaal,

gister onze Vito Marco Polo (2001) ingeruild voor een 2008 T5 (wat een verschil zeg). Met de spoiler bedoelen jullie de voorspoiler die voor het hefdak zit toch?

Die voorspoiler moet ik dus eens goed controleren en alles onder de dakrubbers van het hefdak? Bellen en blazen is wat ik niet wil zien toch?
Plaats reactie