Wat is nu precies de bandenomtrek van de T5 ?
Zie zoveel verschillende banden maten ik weet het niet meer
215-65-16
205-65-16
235-55-17
235-50-18
255-40-19
Bij de T4 weet ik het daar is de bandenomtrek 2000mm
bandenomtrek T4 is 2000mm
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Mijn T5 is afgeleverd met 235/55 R17, en heeft dus een afrolmaat van 2168 mm.
Mijn vorige T5 werd afgeleverd met 215/65 R16, en is dus 2154 mm
als je een T5 met 18" banden besteld krijg je 255/45 R18, dus 2156 mm
Gemiddeld dus rond de 2160 mm. Hier mag je overigens 2% van afwijken, dus ca. 40 mm meer of minder, dus tussen ca. 2120 en 2200 mm.
Daarboven valt de afwijking van je km-teller en snelheidsmeter buiten de toegestane grenzen, en kunnen sommige systemen die afhankelijk zijn van je snelheidsmeting zoals ESP e.d. minder nauwkeurig worden.
De berekening van de afrolmaat is eenvoudig: de velgdiameter in inch x 25,4, plus 2x de bandhoogte (breedte x hoogte verhouding) x 3,14.
Hieruit volgt overigens dat de tabel in je vraag niet helemaal klopt. Voor de T4 kom ik met deze berekening op ca. 2060 mm i.p.v. 2000 mm!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
@Gerard:
jouw berekening klopt alleen als je knetterharde banden hebt (dus zonder indrukking).
Die banden bestaan helaas niet. Je zou eigenlijk de straal moeten opmeten van het midden van het wiel naar de weg (en dus gemonteerd onder de auto).
En daarmee verder rekenen.
Verder is er regelgeving over de afwijking van de snelheidsmeter.
Een teller mag 0% te weinig aanwijzen, en max. 8% teveel.
Veel auto's worden met een afwijking van rond 5% afgeleverd. Dan loopt de leverancier weinig risico.
Als je dan banden gebruikt die binnen 2% van standaard (fabrieksmontage) afwijken zit je nog steeds goed.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
@JanP
Zou de fabrikant hier geen rekening mee houden met de opgave van de bandenmaat? Veel (banden)websites gebruiken dezelfde berekening. Je moet behalve met de bandenspanning ook rekening houden met slijtage van de band.
Overigens is de afrolmaat alleen belangrijk als je andere velgen en/of banden wilt monteren dan waarmee de auto vanuit de fabriek wordt voorzien. Als je steeds dezelfde berekening aanhoudt, kun je snel zien of de band dezelfde afrolmaat heeft als de originele band, en maakt de exacte afrolmaat (die dus ook afhankelijk is van slijtage en bandenspanning) weinig uit.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
De afrolomtrek blijft gelijk bij harde of zachte band.
Alleen als de band uitzet bij oppompen zou de afrolomtrek veranderen.
Henk1 heeft een 4 cilinder 1900 en die heeft standaard 195-65-16.
Dat is dan 2072 mm volgens de standaard berekening.
@ Harry: hoe bedoel je dat? Een te zachte (cuppende) band heeft toch een kleinere diameter dan een te harde bolronde band?
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Leg maar eens een rolvast over een zachte band en da over een hard opgepompte band.
Je zult zien dat de afrolmaat dezelfde is.
Zoals gezegd,bij banden bij bv. Stockars waarbij de banden uitzetten uiteraard een ander verhaal.
Uiteraard blijft de bandomtrek (afrolmaat) gelijk bij een te zachte band maar de het desbetreffende wiel geeft wel een afwijking t.o.v een correct opgepompte band. Immers; de afstand bij een te zachte band vanaf wegdek waar het loopvlak op dat moment op staat tot het hart van het wiel wordt kleiner door het inzakken van de band. De band gaat zich vormen als een 'ovaal' met overmatige wrijving (warmte) en een snelheidsafwijking tot gevolg?
Volgens mij heb je dat goed. Dat is tenslotte ook de manier waarop tegenwoordig een te zachte band wordt gedetecteerd in de optionele bandspanning indicator: een te zachte band draait sneller dan de anderen, en dat wordt gemeten door de ABS sensoren en gemeld als storing..... Dat houdt dus in dat de bandspanning van invloed is op de afrolmaat.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Hij deukt dan wel in maar de afrolomtrek blijft gelijk.
Heeft niks met de diameter van de band van doen.
Waar die indeukt puilt ie ernaast aan beide kanten uit.
Zet maar eens streepjes van bv een centimeter op het loopvlak.
Bij harde of zachte band verdwijnen er of komen er echt geen streepjes (centimeters bij)
Tja Harry, da's precies mijn denk-twist... Wanneer de band een kleinere afstand van hart van het wiel tot loopvlak zou hebben door het inzakken (door de té zachte band) zou deze meer omwentelingen maken. Dit kan echter weer niet omdat de omtrek van de band gelijk blijft.. Ik denk het te begrijpen... of niet
@ Harry:
Er komen inderdaad geen streepjes bij, maar de streepjes staan wel dichter bij elkaar op het vlakke ingedeukte stuk dat op de weg rust. De band wordt daar samengedrukt omdat een deel van circelomtrek van de band wordt afgeplat, en dus minder lengte (afrolmaat) inneemt.
Nogmaals, de bandspanningswaarschuwing indicatie (optie) is daarop gebaseerd!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.