Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Derde accu?

vragen over de T5
Plaats reactie
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Derde accu?

Bericht door GertjanvD »

In mijn VW T5 4motion, bj 2012, 140pk, zit af fabriek een tweede 80 Ah accu met scheidingsrelais. Daarop zijn mijn Webasto Airtop 2000, en tijdens vakanties ook een Waeco compressor koelbox aangesloten. Tot op heden gaat dat prima en sta ik nooit zonder stroom.
Nu moet ik 's nachts ook nog een medisch apparaat aansluiten dat (volgens opgave producent) 6,67A gebruikt. De techneut binnen de familie zegt dat mijn accu hiervoor te weinig capaciteit heeft. Ik zelf heb er weinig verstand van. Nu mijn vraag: Kan ik ook een tweede huishoud accu plaatsen, of trekt de dynamo dat niet en is het verstandiger één zwaardere hh accu te plaatsen. Of is een losse Lion accu, aangesloten op een 12 volt stopcontact een betere oplossing? Een alternatief is natuurlijk aan 'de stroompaal' op de camping, maar dat heeft niet mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Derde accu?

Bericht door heemskerk »

Ik zou eerder voor één grotere accu gaan dan twee parallelle batterijen. Geen gezeur met (door onderlinge) leegloop door verschillende inwendige resistantie en, mogelijk makkelijker te plaatsen? Opteer je tóch twee afzonderlijke accu's dan moeten deze absoluut gelijkwaardig zijn. Zelfde merk, capaciteit en uitvoering. Ook dezelfde aankoopdatum/ serie.

Wat voor een (medisch) apparaat is het overigens?
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Derde accu?

Bericht door GertjanvD »

Vast bedankt voor de reacties. Het apparaat heet cpap en is nodig bij mensen die een ernstige slaapapneu hebben. Oftewel je houd 's nachts op met ademhalen. En in mijn geval gemiddeld 27x per uur. Bijkomend effect: het zuurstofgehalte in m'n bloed zakt naar 80%. Je wil het niet hebben en zo'n apparaat al helemaal niet.

Vaak overnacht ik in Scandinavië waar geen stroom beschikbaar is. Maar ja, als het niet anders kan dan moet het. Meestal rij ik wel elke dag een eind(je) verder. Dus dan laadt mijn accu op. Zat zelf ook te denken aan twee geschakelde accu's, maar mijn electrotechnische kennis is zeer beperkt, dus vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Derde accu?

Bericht door heemskerk »

GertjanvD schreef:Vast bedankt voor de reacties. Het apparaat heet cpap en is nodig bij mensen die een ernstige slaapapneu hebben. Oftewel je houd 's nachts op met ademhalen. En in mijn geval gemiddeld 27x per uur. Bijkomend effect: het zuurstofgehalte in m'n bloed zakt naar 80%. Je wil het niet hebben en zo'n apparaat al helemaal niet.

Vaak overnacht ik in Scandinavië waar geen stroom beschikbaar is. Maar ja, als het niet anders kan dan moet het. Meestal rij ik wel elke dag een eind(je) verder. Dus dan laadt mijn accu op. Zat zelf ook te denken aan twee geschakelde accu's, maar mijn electrotechnische kennis is zeer beperkt, dus vandaar mijn vraag.

De didgeridoo gaan bespelen... Schijnt een wonderbaarlijk goed effect op apneu te hebben. Gebruikt ook geen elektriciteit. :toppie

En dan maar hopen dat de elanden het geluid van die blaaspijp niet verwarren met een bronstige eland in een camper anders kom je nog niet aan je nachtrust toe. :knipoog
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2035
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Derde accu?

Bericht door Mickel Moen »

Jan heeft al naar mijn Blog doorverwezen zie ik. Inderdaad zou ik de betreffende artikelen daar eens goed doorlezen.

Wat jij wilt kan zeker. Echter, dan zul je flink moeten investeren in de zwaarte van jouw installatie. Een grote accubank, aangevuld met een aantal zonnepanelen en eventueel een stroomgroep. Je moet je afvragen, of het je dit wel waard is.

In Scandinavië zijn ook zeer veel campings. Wij staan vrijwel altijd op campings, gewoon omdat we dat prettiger vinden. De mooiste campings op de leukste plekjes. Zie bijvoorbeeld onze reis van 2014 en 2013 naar Zweden: http://mickelmoencamperen.blogspot.nl/2 ... -2014.html

Dat je dit apparaat nu moet gebruiken, geeft je een zekere beperking, maar als je op een camping gaat staan, ben je zeker van stroom met een zeer geringe investering.
Wil je geheel onafhankelijk, bedenk, dat je dan ook steeds voldoende bij moet laden. Te beginnen zou ik dan kiezen voor accu's die in de bulkfase grote stromen aankunnen, zoals de Optima. Kijk ook even hoe zwaar je dynamo is. Verder zou ik dan zoveel zonnepaneel plaatsen als er op je dak kan. Ik heb nu een 3mm dik 100Wp paneeltje liggen en volgens mij zouden er 4 van dergelijke panelen op kunnen, dan zit je op 400Wp. Heb je echter, te maken met een aantal zeer donkere dagen, dan betwijfel ik, of de panelen voldoende leveren, om lang genoeg vrij te kunnen staan.

Als alternatief, kun je ook denken aan een Effoy brandstofcel. http://www.efoy-comfort.com/nl
Hier heb ik geen ervaring mee, dus ik kan je hier niets over vertellen. Ook een grote investering.

Maar nogmaals, overdenk, of je deze investeringen wel wilt doen omdat je onafhankelijk wilt zijn. Je kunt heel veel keren op een camping staan voor dat geld en dan ben je zeker van stroom.

Start maar eens met het in kaart brengen van je verbruik. Op mijn blog vind je een rekenmodule, waarmee je een globale berekening kunt maken, eventueel met de inzet van zonnepanelen. http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html

Mocht je er niet uit komen en/of meer vragen hebben, dan lees ik het wel.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2035
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Derde accu?

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb nog even op de site van Efoy gekeken. Zij hebben ook een handige calculator: http://www.efoy-comfort.com/nl/energiekalkulator

Hier de Belgische Efoy-site met veel informatie en de prijzen: http://www.efoy.be/index.html

Maar lees ook dit draadje: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... hilit=efoy
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2035
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Derde accu?

Bericht door Mickel Moen »

Jouw vraag laat mij niet geheel los.

Je kunt ook andersom redeneren.

Vervang de bestaande HH-accu door een grote AGM of Gel accu van 220AH
https://www.stroomwinkel.nl/p-2000-vict ... 220ah.aspx
of
https://www.stroomwinkel.nl/p-2074-vict ... 220ah.aspx
of dit goedkopere 240AH alternatief:
https://kleinezonnepanelen.nl/index.php ... LETgcYtn9s

Plak vervolgens 4 x 100WP flexibele zonnepanelen op je dak.
https://kleinezonnepanelen.nl/index.php ... LER9cYtn9s
Daarbij een goede MPPT regelaar
https://www.stroomwinkel.nl/p-3600-blue ... -mppt.aspx
of
https://kleinezonnepanelen.nl/index.php ... LERKsYtn9s

En vul dit aan met een goede accumonitor.


Als je zonnepanelen + regelmatig rijden, je accu's voldoende laden (liefst tot 100%), ga je lekker vrij staan.

Op de dagen, dat dit onvoldoende is, ga je aan de paal.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Derde accu?

Bericht door Jakob G »

heemskerk schreef:
GertjanvD schreef:Vast bedankt voor de reacties. Het apparaat heet cpap en is nodig bij mensen die een ernstige slaapapneu hebben. Oftewel je houd 's nachts op met ademhalen. En in mijn geval gemiddeld 27x per uur. Bijkomend effect: het zuurstofgehalte in m'n bloed zakt naar 80%. Je wil het niet hebben en zo'n apparaat al helemaal niet.

Vaak overnacht ik in Scandinavië waar geen stroom beschikbaar is. Maar ja, als het niet anders kan dan moet het. Meestal rij ik wel elke dag een eind(je) verder. Dus dan laadt mijn accu op. Zat zelf ook te denken aan twee geschakelde accu's, maar mijn electrotechnische kennis is zeer beperkt, dus vandaar mijn vraag.

De didgeridoo gaan bespelen... Schijnt een wonderbaarlijk goed effect op apneu te hebben. Gebruikt ook geen elektriciteit. :toppie

En dan maar hopen dat de elanden het geluid van die blaaspijp niet verwarren met een bronstige eland in een camper anders kom je nog niet aan je nachtrust toe. :knipoog

http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... 0&start=90 (De didgeridoo bespelen)
Groet,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Derde accu?

Bericht door GertjanvD »

Opnieuw bedankt voor de reacties.
Jakob: goede suggestie, ik had er al eens iets over gelezen en ken het apneu forum. Maar nadat ik jarenlang op mijn 'eigenwijze' geprobeerd heb slaapapneu en hartproblemen te overwinnen, was dit de enige serieuze optie (naast een tweetal operaties).
Geert: wat kosten/baten betreft heb je helemaal gelijk, gewoon aan de paal gaan staan en niet zeuren. Maar reizen is voor mij ook een compensatie voor lichamelijke beperkingen. Hoe tegenstrijdig dit ook klinkt. Apneu, zoals eerder omschreven maar ook nog sinds vorig jaar een pacemaker die mijn volledige hartritme heeft overgenomen. Dus met enig gezond verstand blijf ik vooral thuis, maar ben dat niet van plan.
Ik ga binnenkort samen met mijn schoonzoon de technische uitleg op je blog bestuderen. Hij snapt er veel meer van dan ik. Dat zal nog wel even duren, maar ik laat daarna nog wat horen. Ik zat zelf ook al aan Optima accu's te denken, maar had op hun site gekeken en dacht juist de gele te moeten hebben. Maar jij hebt de blauwe variant? Daarnaast is denk ik een controle paneeltje en een walaansluiting verstandig. Groet, Gertjan
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2035
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Derde accu?

Bericht door Mickel Moen »

GertJan,

Groot gelijk hoor. Het is juist met deze beperkingen de uitdaging om te doen wat je wilt. Zoals ik al aangegeven heb, is, dat wat je wilt zeker mogelijk. Maar, dat kost wel wat. Hoe meer je vrij wilt staan, hoe groter de investering. Als ik jou was, zou ik de gulden middenweg nemen en iets realiseren, zoals ik in de voorlaatste posting aangegeven heb. Een combi, van een zware accu en een aantal zonnepanelen. En op de momenten, dat je daar te weinig aan hebt, gewoon aan de paal gaan. Eerst een en ander doorrekenen en in relatie brengen met het gewenste campergedrag zal je meer duidelijkheid geven.
Voor vragen ben je altijd welkom. Met de juiste gegevens, wil ik ook wel een en ander voor je doorrekenen.

Wat de gele en blauwe Optima's betreft. Deze zijn qua specs vrijwel identiek. Alleen de aansluitingen verschillen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Derde accu?

Bericht door GertjanvD »

Langzaam groeit het beeld waar ik wat betreft stroomvoorziening naar toe wil/moet. Geert bedankt voor de aanvullende ideeën en linkjes. Misschien kom ik graag terug op je aanbod eea nog eens door te rekenen. Maar eerst ga ik zelf aan de slag (geholpen door schoonzoon), om te kijken hoever ik kom. Dan snap ik beter hoe het werkt en voel mij vertrouwder onderweg. Hoe en wat het gaat worden laat ik zeker nog even weten. Ik gun me nog even tijd, maar eind maart wil ik alles in orde hebben. Groet, Gertjan
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Derde accu?

Bericht door GertjanvD »

Even een tussenberichtje en tevens een vraag mbt het vergroten van de accu capaciteit. Hoewel het misschien vloeken in de kerk is, ligt het in mijn bedoeling m'n T5 4motion op termijn te vervangen door een (gebruikte) Sprinter 4x4.
Maar zover is het nog niet en dus wil ik op korte termijn een kostenvriendelijke aanpassing van de accu's. Met dank aan Geert en anderen is mijn kennis inmiddels wat gegroeid.
Mijn voorlopige plan is om de Varta huishoudaccu te vervangen door twee Varta's Professional dual purpose van 75ah elk. Voordeel: betaalbare accu's waarvan er één past op de plek van de huidige huishoudaccu. Dat de levenduur wat korter is dan bijvoorbeeld Optima's vind ik dan ondergeschikt.
Maar ik zou natuurlijk graag in de gaten houden hoe de conditie van de accu's is. Op de site van Geert kom ik een schitterende, maar best dure accumeter tegen. Gisteren las ik op de Duitse T5-board site iets over voltmeters die een fractie kosten en bovendien (heel belangrijk voor mij) simpel op de plus en min van een accu zijn aan te sluiten. Bij Conrad kom je ze ook tegen als 'digitale voltmeter'. Is dit een redelijk alternatief?
Daarnaast denk ik met de aanschaf van een Ctek losse acculader in geval van nood een enkele keer aan de stroompaal van een camping te kunnen bijladen.
Kortom: misschien niet de perfecte oplossing, maar voor mij een wat minder dure en werkzame oplossing die eenvoudig te realiseren is.
Oja, niet geheel onbelangrijk: de cpap (het voor mij noodzakelijk medisch apparaat) waar het allemaal om begonnen was, gebruikt door het verwijderen van de luchtbevochtiger aanmerkelijk minder stroom. Dat is een serieuze optie voor gebruik onderweg. Het stroomverbruik daalt dan tot circa 3Ah, in plaats van de oorspronkelijke 6,67Ah.
Wat denken jullie, is dit een redelijke oplossing of maak ik een denkfout. Graag hoor ik jullie advies. Groet, Gertjan
Plaats reactie