Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

5e versnelling

vragen over de T4
Plaats reactie
plan & groen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2013, 21:06

5e versnelling

Bericht door plan & groen »

Hallo,

Mijn T4 uit 1995 loopt normaal gesproken prima. Nu schiet de 5e versnelling er tijdens het rijden steeds uit. De schakelstangen zijn onderling verbonden door kunstof doppen, er is er half jaar geleden 1 vervangen ( toen ging de 1e versnelling er niet meer in ). Daarna al het schakelen gewoon goed.
De doppen nu goed nagekeken, zit allemaal goed, naar garage geweest en krijg hed advies om de tandwiel van de 5e versnelling te laten vervangen omdat ze niet meer synchroon lopen.Lijkt goed advies, maar is prijzig.

Denk zelf ook aan een alternatief. Bij aanschaf van de bus zat er een tik in het blok bij stationair. Bleek een stang in een pomp ( water-of oliepomp ). De stang is dan vervuild door aanslag en sluit niet goed meer in de pomp daardoor komt er een tik.
Veel mensen vervangen dan de hele pomp, maarna een tijd zoeken op dit soort forums, bleek dat als je de olie ververst, en je doet dat met een oliereiniger ( een blikje additief wat je voor het verversen door de olie doet, dan 15 min rijden, dan de olie eruit laten lopen, hierdoor gaat aanslag een vervuiling uit het blok los ) daarna is de stang in de pomp schoon en de tik weg. Ik heb dat gedaan en rij nu al 1,5 jaar en de tik is helemaal weg !

Nu denk ik dat het kan zijn dat de tandwielen van de versnellingsbak misschien ook vervuild zijn. Ik heb de versnellingsbakolie niet ververst.
Kun je ook een oliereiniger bij de versnellingsbakolie doen als je deze gaat verversen ? Zodat de tandwielen schoon worden en weer synchroon lopen?

groet, Plan & groen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 5e versnelling

Bericht door Multivan Generation »

Olie van de versnellingsbak eruit laten lopen.
Deksel van de zijkant van de versnellingsbak afnemen.
En de 5de versnellings tandwielen inclusief synchromeshringen laten controleren en desnoods vervangen.

Begint vaker voor te komen bij jouw baktype dat de tandwielen en synchromeshringen defect raken doordat er iets te weinig olie in de versnellingsbak zit.
De 5de versnellings tandwielen zitten achter een soort van schotje.
Je kunt je voorstellen dat dat schotje in combinatie met een iets te laag oliepeil in de versnellingsbak er voor zorgt dat er minder smering voor die tandwielen is, waardoor er meer slijtage plaatsvindt.

Dit geldt in meerdere mate voor de versnellingsbakken van de 1,9D, 1,9 TD, 2.4 Diesel en de 2,5 TDI met 88 pk en de 2.0 en 2.5 benzine met handbak.
Dus de EWA en EWB-bakken dus de bakken met de achteruit links naast de eerste versnelling.

De andere motoren + versnellingsbakken zijn hier iets minder gevoelig voor, vanwege andere bakopbouw.
Achteruit versnelling hebben die rechts beneden naast de 4de versnelling zitten.

Doe er je voordeel mee.
En nee, een reinigings substantie gaat hierbij NIET helpen.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 5e versnelling

Bericht door Pascal-141 »

Gewoon eerst eens proberen door de versnellingsbakolie bij te vullen tot aan het gaatje . En dan testrijden en zien of het verbeterd .

Dat is het minste werk en kost je nagenoeg niks . Helpt het toch niet , dan heb je meer werk aan je broek ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
plan & groen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2013, 21:06

Re: 5e versnelling

Bericht door plan & groen »

Ok, ik zal eerst de olie bijvullen..
plan & groen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2013, 21:06

Re: 5e versnelling

Bericht door plan & groen »

Ok, ik zal eerst de olie bijvullen..
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: 5e versnelling

Bericht door koensch »

ik was te laat..... kostte mij een ruilbak....
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie