Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Volledig autonoom!

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
driezer
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 dec 2010, 20:20

Volledig autonoom!

Bericht door driezer »

Beste weetjewellers,

Ik heb hier door de jaren enorm veel info opgedaan, en daar mee tot op heden mijn zelfbouw T4 1.9 D zelf onderhouden.
Sinds enkele maanden ben ik met mijn vader een andere camper(geen VW) aan het bouwen.
Toch is er iets dat ik met jullie wil delen! 1 van de vereisten voor de camper was dat hij elektrisch gezien volledig autonoom moest worden, dus nooit aan walstroom hoefde, en dit is gelukt! Aangezien dit voor veel weetjewellers ook interessant kan zijn, en ik hier ook veel nuttige info vind, deel ik dit graag met jullie!

Ik zal in het kort de set-up vertellen, indien jullie meer info willen, laat het maar weten!

Zonnepanneel: 1 x sun power 327 WP (250€), Hoogrendementspaneel voor op een huis.
Laadstroomregelaar: Victron Mppt 75/15(99€)
Batterij: AGM 220AH (300€)
Batterij monitor: Victron BMV-700 (160€)

Verbruikers:

Waeco compressor koelbox 60L
Ledverlichting (5x)
stevige muziekinstallatie met versterker ed
Webasto 3,5kw nachtverwarming
Voor de rest nog enkele dopelpompjes enzo …

Met deze opstelling zijn wij volledig autonoom, ik kan alle verbruikers te samen op maximale capaciteit laten draaien, en dan nog heb ik, zeker in de zomermaanden, meer opbrengst dan verbruik. Als ik overdag alles laat werken, dan geeft mijn laadstroomregelaar 'infinit' aan. Snachts schijnt de zon natuurlijk niet, maar na een volledige nacht gaat de batterij niet onder 80%. Na een uurtje daglicht in de ochtend is de batterij weer 100%.
Er is dus meer dan genoeg stroomoverschot om hier nog een stevige omvormer aan te hangen, en 220 apparaten te gebruiken! Ook is het zonnepaneel meer dan krachtig genoeg om nog 1 extra,misschien zelfs meerdere AGM 220AH batterijen op te laden!

Ik besef dat dit niet over een T4 gaat, maar dacht toch dat dit ook voor jullie nuttige info is.
Als je meer vragen hebt, of specifiekere info wil, laat het maar weten!

groetjes, Dries
Plaats reactie