Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trillen

vragen over de T5
Plaats reactie
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Trillen

Bericht door InfoMuis »

Heren en dames, een vraag:

Vorig jaar heb ik de rechter aandrijfas preventief vervangen. Ben alleen zo dom geweest (ivm leversnelheid) de goedkoopste te nemen. Nu al een tijdje bespeur ik een trilling als ik gasgeef (versnel). Op de zelfde snelheid rijden alles ok. Omdat ik ook bij koude motor een flikte trilling had, heb ik een paar maanden geleden het 2massvliegwiel laten vervangen. Trimmen bij wegrijden met koude motor is weg. Banden laten balanceren, Weer wat minder trilling. Maar het is niet weg. Voor de vervangen van de aandrijfas had ik dit niet.

Welke oorzaak zou het meeste kans hebben :
- aandrijfas
- een pompverstuiver (hoe kun je daar achter komen)
- iemand nog een suggestie ?

Met groet
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1688
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Trillen

Bericht door henkru »

InfoMuis schreef:Heren en dames, een vraag:

Vorig jaar heb ik de rechter aandrijfas preventief vervangen. Ben alleen zo dom geweest (ivm leversnelheid) de goedkoopste te nemen. Nu al een tijdje bespeur ik een trilling als ik gasgeef (versnel). Op de zelfde snelheid rijden alles ok. Omdat ik ook bij koude motor een flikte trilling had, heb ik een paar maanden geleden het 2massvliegwiel laten vervangen. Trimmen bij wegrijden met koude motor is weg. Banden laten balanceren, Weer wat minder trilling. Maar het is niet weg. Voor de vervangen van de aandrijfas had ik dit niet.

Welke oorzaak zou het meeste kans hebben :
- aandrijfas
- een pompverstuiver (hoe kun je daar achter komen)
- iemand nog een suggestie ?

Met groet
Controleer eens je 3 motorsteunen ik heb alle 3 vervangen en het lijkt wel of ik in een Tesla rij zo stil :lach :bifun
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Trillen

Bericht door InfoMuis »

henkru schreef: Controleer eens je 3 motorsteunen ik heb alle 3 vervangen en het lijkt wel of ik in een Tesla rij zo stil :lach :bifun
Hoi Henk, Dat is ook een mogelijkheid. Zijn ze eenvoudig zelf te vervangen ?
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1688
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Trillen

Bericht door henkru »

InfoMuis schreef:
henkru schreef: Controleer eens je 3 motorsteunen ik heb alle 3 vervangen en het lijkt wel of ik in een Tesla rij zo stil :lach :bifun
Hoi Henk, Dat is ook een mogelijkheid. Zijn ze eenvoudig zelf te vervangen ?
Zonder brug is het niet te doen zelf dat is mijn conclusie.
Heb het bij Ismet Vijfhuizen laten doen.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Trillen

Bericht door InfoMuis »

Hoi Henk, Dank je voor de info. Heb het u bij de vw garage gevraagd wat het kost en bij een lokale garage. Eens kijken wat daar uit komt.
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1688
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Trillen

Bericht door henkru »

InfoMuis schreef:Hoi Henk, Dank je voor de info. Heb het u bij de vw garage gevraagd wat het kost en bij een lokale garage. Eens kijken wat daar uit komt.
Ik denk dat je schrikt :muur
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Trillen

Bericht door InfoMuis »

henkru schreef:Ik denk dat je schrikt :muur
Heb de email dan ook nog niet durven openen :nuts
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Trillen

Bericht door heemskerk »

Mijn ervaring: Wanneer motorsteunen te veel marge krijgen dan is het meestal bonken/schokken bij gas geven of loslaten.
Kwestie is wel: had je het direct na het vervangen van de aandrijfas? Zoiets verneem je in de regel namelijk meteen omdat je er op gefocust bent na het vervangen lijkt mij. Het kan natuurlijk ook een ander euvel zijn wat achtereenvolgend om de hoek komt kijken..

Voordat je op de gok onderdelen (motorsteunen) gaat vervangen zou ik eerst wat moeite steken in mogelijke oplossingen die ook de oorzaak van kunnen zijn/ uitsluitsel kunnen geven. Wielen (+banden) van voor naar achteren gewisseld? Je zou ook kunnen kijken of je een even een setje wielen kunt wisselen met iemand uit jouw regio/buurt (of misschien heeft een banden/velgenboer wel een setje liggen wat je mag uitproberen?) Kost behalve een doos gebak een stuk minder dan gokken op de steunen.

Je geeft aan dat het na het balanceren minder is geworden, lijkt mij een indicatie dat je het toch in de aandrijflijn / alles na de bak zou moeten zoeken ipv verstuivers o.i.d.

Je kunt ook eens (laten) kijken naar conditie de draagarmrubbers. Wanneer er een kleine onbalans in (één van de) aandrijfassen zit en de draagarmrubbers zijn slap geworden dan voel je die trilling terwijl bij voldoende stijve rubbers dit gedempt wordt.

Ik had een soortgelijk euvel bij mijn vorige T5 (12-2004) 120.000) en heb er de 3,5 ton versie in laten persen (de zwaarste, massieve uitvoering origineel bij de dealer, gebruik de zoekfunctie op 'draagarmrubbers'.
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Trillen

Bericht door InfoMuis »

henkru schreef: Ik denk dat je schrikt :muur
iets meer dan 450 ex btw. :nuts :nuts :groteogen :groteogen
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Trillen

Bericht door InfoMuis »

heemskerk schreef:Mijn ervaring: Wanneer motorsteunen te veel marge krijgen dan is het meestal bonken/schokken bij gas geven of loslaten.
Kwestie is wel: had je het direct na het vervangen van de aandrijfas? Zoiets verneem je in de regel namelijk meteen omdat je er op gefocust bent na het vervangen lijkt mij. Het kan natuurlijk ook een ander euvel zijn wat achtereenvolgend om de hoek komt kijken..
Dank voor je meedenken. :yes

Het is goed mogelijk dat het langzaam erger geworden is het laatste jaar. Weet in ieder geval zaken dat het er tot voor 1 jaar terug niet was.

heemskerk schreef:Voordat je op de gok onderdelen (motorsteunen) gaat vervangen zou ik eerst wat moeite steken in mogelijke oplossingen die ook de oorzaak van kunnen zijn/ uitsluitsel kunnen geven. Wielen (+banden) van voor naar achteren gewisseld? Je zou ook kunnen kijken of je een even een setje wielen kunt wisselen met iemand uit jouw regio/buurt (of misschien heeft een banden/velgenboer wel een setje liggen wat je mag uitproberen?) Kost behalve een doos gebak een stuk minder dan gokken op de steunen.
Nee dat zal het iet zijn. Bij m'n windebranden hat ik het ook. Dat is de reden dat ik nog niet aan gedaan had, omdat ik veronderstelde dat velden/banden een oorzaak kon zijn.
heemskerk schreef:Je geeft aan dat het na het balanceren minder is geworden, lijkt mij een indicatie dat je het toch in de aandrijflijn / alles na de bak zou moeten zoeken ipv verstuivers o.i.d.
Je kunt ook eens (laten) kijken naar conditie de draagarmrubbers. Wanneer er een kleine onbalans in (één van de) aandrijfassen zit en de draagarmrubbers zijn slap geworden dan voel je die trilling terwijl bij voldoende stijve rubbers dit gedempt wordt.
Ik had een soortgelijk euvel bij mijn vorige T5 (12-2004) 120.000) en heb er de 3,5 ton versie in laten persen (de zwaarste, massieve uitvoering origineel bij de dealer, gebruik de zoekfunctie op 'draagarmrubbers'.[/quote]

Je is ook een kandidaat. Al die rubberen delen krijgen na 11 jaar toch wel wat problemen.
Is even afwachten wat de garage hier in de buurt denk dat het kost om de motorophangen te vervangen.
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: Trillen

Bericht door fietsensloper »

InfoMuis schreef:
henkru schreef: Ik denk dat je schrikt :muur
iets meer dan 450 ex btw. :nuts :nuts :groteogen :groteogen
Heb je toevallig ook de prijzen van de motorsteunen gekregen van de dealer?(zonder montage) Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze kosten..
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Trillen

Bericht door arjanzevenaar »

ik heb alle drie de motorsteunen zelf vervangen. Is te doen. zoek anders op "motorsteunen vervangen". Staan ook links naar websites. (ik heb geen idee hoe ik een topic kan linken.... :muur )
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Trillen

Bericht door arjanzevenaar »

fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: Trillen

Bericht door fietsensloper »

Maar ik heb wel liever origineel. Heb van 2 andere auto's hele slechte ervaring met imitatie motorsteuen. Bij de 1 waren ze heel snel weer kapot en bij de ander waren ze veel te stug waardoor de hele auto stond te trillen...
Ik ga ze er ook zelf onder zetten, vandaar de vraag of hij de prijs van de dealer voor de onderdelen weet :knipoog
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Plaats reactie