Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Blower en ruitenwissers werken niet, dan weer wel. Contactblokje?

vragen over de T4
Plaats reactie
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Blower en ruitenwissers werken niet, dan weer wel. Contactblokje?

Bericht door JaspervE »

Hallo allen,

Tijdens de vakantie een nieuw fenomeen in onze T4 California kampeerbus uit 1992 (2.4 diesel, hefdak, Westfalia inrichting) opgelopen. Bij starten (en ook contact 'half') werken de blower en ruitenwissers niet, maar soms weer wel. Na een tijdje rijden gaan ze tot nu toe gelukkig weer aan en blijven aan, totdat je contact uitzet.
In het warme Italië was het iedere keer weer klein feestje als ie na tijdje rijden weer aanging :jumpklap. Ben ook blij dat we niet in een flinke regenbui terechtkwamen en mijn ruitenwissers het net even niet wilden doen.

Wat zoeken op het forum doet me vermoeden dat het hier om het contactblokje zal gaan. Maar voordat ik me daar aan ga wagen wilde ik het toch maar even navragen. Dat na een tijdje weer wel aangaan, past dat bij dit probleem?

Het enige dat verder kort geleden speelde was dat het bedieningspunt van onze (al eerder onklaar gemaakte) startonderbreker, waarvan het lampje nog wel knipperend aanwezig was, ineens 's af en toe nachts ging piepen alsof hij werd ontsloten. Dat ontsluiten deed je vroeger door er een soort dongle-dingetje tegenaan te houden, dan hoorde je piepje en kon je starten. Ontsluiten werkte niet meer goed, daarom was hij al eerder onklaar gemaakt. Om piepen te stoppen heeft de garage het verder uitgebreid en doet kleine paneeltje nu ook niets meer. Ongeveer extra draadje loshalen, begreep ik van garage.

Als jullie denken dat het probleem inderdaad het beroemde contactblokje is:
  • Kan iedereen die een beetje met een schroevendraaier om kan gaan het zelf vervangen? Ik zag al dat ik dan een hoek-schroevendraaier moet zien te vinden, of moet rommelen met bitje en tangetje o.i.d. Of is het toch meer iets voor mijn garage?
  • Zou dan bijvoorbeeld deze http://www.mijnautoonderdelen.nl/contac ... 29878.html goed zijn, of moet ik toch maar via een VW dealer een blokje regelen?
Alvast dank voor mogelijke hulp,
Jasper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Blower en ruitenwissers werken niet, dan weer wel. Contactblokje?

Bericht door Multivan Generation »

Lijkt me een juiste constatering (en een goed onderdeel om dit al eens te gaan vervangen)
en ook een niet goede massa verbinding kan vreemde zaken en gedrag veroorzaken.
Dus massa verbindingen een controleren en desnoods even opzuiveren.

Groetjes

Peter
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Re: Blower en ruitenwissers werken niet, dan weer wel. Contactblokje?

Bericht door JaspervE »

Dank voor de input.
Massaverbindingen / massakring zit bij zekeringen toch? Naast stuurkolom? En dan bedoel je stekkertjes loshalen en waar nodig schoonmaken?

Nog een voorkeur voor contactblokje? Online bestellen net zo goed als bij een VW Dealer? Ik heb ook nog de variant dat ik het koop bij lokale auto onderdelen verkoper, maar denk dat dat ongeveer gelijk is aan online bestellen.

Groet,
Jasper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Blower en ruitenwissers werken niet, dan weer wel. Contactblokje?

Bericht door Multivan Generation »

die massa-ring ja,
maar ook de aansluitingen op de accupolen en de massakabel vanaf de min naar beneden volgen en opschuren.

Gezien de leeftijd valt ook de kachelweerstand niet helemaal uit te sluiten en de ruitenwisser hendel is natuurlijk zelf ook al het beste vanaf.

Genoeg mogelijkheden.

Contactblokje, maakt niet zo veel uit, waar je die haalt.
Bij de dealer bijna 30 euro, dus loont de moeite om het online aan te schaffen.

Groeten Peter
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Re: Blower en ruitenwissers werken niet, dan weer wel. Contactblokje?

Bericht door JaspervE »

Hallo allemaal,

Helaas, het contactblokje was niet de boosdoener. Heb 'm gisteren vervangen en geen verandering.
Leek er trouwens op dat het blokje al eens eerder was vervangen. Zag er nieuw uit.

Wat opviel:
  • Klikkend geluid bij aan en uitzetten van de schakelaar voor blower. Klikken leek uit de buurt van de zekeringen kast, of iets hoger, te komen.
  • Als schakelaar blower op aan staat doet ook blazer achter het niet. Staat schakelaar blower voor op uit, dan werkt blazer achter wel.
Naar tijdje rijden ging de blower weer aan en deden de ruitenwissers het ook weer. Gelukkig, want dat ruitenwisser deel vind ik toch wel meest vervelend. Wil namelijk nog wel eens regenen in Nederland, helaas.

Naar aanleiding hiervan misschien nieuwe ideeën over oorzaak? Een schakeling/relais-ding ofzo (het tikkende geluid)?

Groet,
Jasper
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Blower en ruitenwissers werken niet, dan weer wel. Contactblokje?

Bericht door René »

Ontlast relais wat niet/wel schakelen wil.
Bij het op contact zetten ff voelen welk relais gaat tikken of vreemde dingen gaat doen.

Grtzzz René
JaspervE
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:16

Re: Blower en ruitenwissers werken niet, dan weer wel. Contactblokje?

Bericht door JaspervE »

Er bleken twee relais te zijn die ik kon voelen klikken/tikken. Ik denk dat het beide ontlast relais zijn.

Eentje direct bij de zekeringen (Zentralelektrik, centrale elektrische systeem)
http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J59_( ... X-Kontakt) (in duitse t4 wiki)
En eentje vlak erboven, die het zelfde doet, maar dan, als ik het goed lees, voor systemen die niet in het centrale deel worden geschakeld.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J339_ ... X-Kontakt) (in duitse t4 wiki)

Van de eerste had ik de indruk dat ie misschien niet altijd netjes meedeed en als dat gebeurde de ruitenwissers en blazer voor niet werkte. Klopt ook wel met wat er volgens de wiki aan zou hangen. Mistlicht zou dan ook niet moeten werken, maar dat heb ik (nog) niet weten te testen.

De tweede (wat hoger) klikte als het al fout was gegaan, wanneer je knop aan/uit draaide voor blazer voor (0 naar iets anders). Waarom dat relais daarop zou reageren weet ik niet.
Sowieso is me niet duidelijk waarom deze relais in mijn T4 zit en wat er dan aan zou hangen, want de verbruikers die hiervoor in de wiki genoemd worden (buitenspiegel- en stoelverwarming) heb ik niet en bij mijn bouwjaar (1992) zou de achterruitverwarming (die ik trouwens ook niet heb) nog aan de eerste relais hebben gehangen.

Het ging al best vaak goed (misschien temperatuur? vochtiger?), maar bij meerdere keren heen en weer schakelen van contact en ook starten lukte het me toch om het ook fout te laten gaan.
Heb vervolgens beide relais los gehad, de eerste (het meer verdachte relais) pootjes beetje geschuurd. Beide goed vastgedrukt. Het lukte me daarna niet meer. Ik ga nu maar dagelijks proberen, een ritje maken. Kijken of dit het verholpen heeft. Anders misschien relais vervangen.
WillDer
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2023, 19:55

Re: Blower en ruitenwissers werken niet, dan weer wel. Contactblokje?

Bericht door WillDer »

Hoi .....

Ik kamp met het zelfde probleem. Ook het abs lampje brand tegelijkertijd. Contactblokje vervangen, schakelaar ruitenwisser voor en abs ring op de as.
Geen resultaat.
relais doorgemeten met spanning meter . Lijken goed.

De standkachel deed het al niet bij aankoop. Nog niet naar gekeken.

Is dit probleem opgelost bij beschreven casus uit 2015 deze casus?
Hopelijk weet iemand de oplossing.

Groetjes WillDer
WillDer
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2023, 19:55

Re: Blower en ruitenwissers werken niet, dan weer wel. Contactblokje?

Bericht door WillDer »

Voor de duidelijkheid. Het gaat hier om een VW t4 california 1995 benzine 2.5 Syncro
Gr WillDer
Plaats reactie