Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen op de terugreis

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Problemen op de terugreis

Bericht door MiNiER »

Ben al inmiddels weer terug van vakantie.
Heb een monsterreis van 9000 km achter de rug. Alleen de laatste 800 km heeft de bus het laten afweten.
Weet nog niet wat de oorzaak, maar zal hieronder het beschrijven. De bus is op transport vanuit Duitsland.
:werkaanT4

Voor de zomervakantie (De grote reis), zijn de volgende handelingen uitgevoerd door de verschillende garages/personen/mijzelf;
- Distributieriem vervangen.
- Grote beurt gehad(olie ververst en alle filters)
- Automaatbak geflusht.
- Mistlamp en W8 belichting gemonteerd.
- Aircopomp vervangen
- 2din radio gemonteerd

Tijdens mijn vakantie na ongeveer 3000 km kwam een inspectie melding van op het dashboard bij het starten. De melding dat de olie vervangen moet worden. Blijkbaar heeft de garage bij het verversen van de olie deze niet gereset. Moet ik nog navragen. Maar heb na de melding nog 6000km doorgereden zonder problemen.
Totdat ik op de terug bij Zagreb de volgende meldingen kreeg;

- Rode olielampje ging knipperen
- piepsignalen(3 keer?)
- Toerental deed vreemd, steeds op en neer, echt rare fratsen haal die uit. terwijl de echte toeren gewoon normaal bleef...dus de motor. ik heb iets van 30 km nog kunnen rijden en daarna gestopt op een camping om problemen te voorkomen.
- Motor had niet veel vermogen, durfde niet harder als 100 km/h, omdat de toeren hoog gingen
- Geen grammetje olie miste er..
- Weet niet of de olie dan dunner of dikker is, begrijp dit niet...

In Zagreb heeft de ANWB(HAK) ernaar gekeken en daarna een garage, conclusie was slechte massa, heeft een massakabel losgehaald op de motor en geschuurd en wat koperspray op gespoten. Daarna rondgekeken op andere oxydatieverschijnselen, maar wel vluchtig.

Daarna 450 km gereden(München, Duitsland) en kwamen de problemen weer terug...
- Rode olielampje ging knipperen
- piepsignalen(3 keer?)
- Toerental deed vreemd

ADAC(Duitsland) kon geen diagnose stellen i.v.m. met feestdag, dus vervangend vervoer. De auto is dus nog op transport naar de garage die ook de olie heeft vervangen.

Hebben jullie nog suggesties of ideeën?
Ik zal een opsomming in een volgend reply plaatsen met alle bevindingen die voorheen zijn gemaakt.
Laatst gewijzigd door MiNiER op 01 sep 2015, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door MiNiER »

Ik heb alvast hieronder een verzameling van wat ik heb kunnen vinden op verschillende forums;

Forum-onderwerp 1
Ik heb dit ook aan de hand gehad! Het is het toerental signaal wat van de dynamo af komt. Als die storing vertoont gaat het olie signaal zoemen/knipperen.
Oorzaak: draadbreuk
Controlleer de stekker die op de synamo zit, en volf de draadjes.. waarschijnlijk corrosie of een gebroken draad, of bijna gebroken. Dan maakt ie af en toe contact en af en toe niet.
Oliepomp,
Wat namelijk veel voorkomt is dat de schroefjes die de tandwieltjes van de pomp op zijn plek houden los lopen
motorkapschakelaar rechts gecontroleerd

Forum-onderwerp 2
instrumenten paneel
instrumentenpaneel even testen met actuatortest met diagnose kast
controleer eens of de dunne blauwe draad aan de alternator niet over is. Deze geeft het toerentalsignaal door naar het dashboard
Als deze draad niet over is ligt de fout waarschijnlijk aan de alternator
een TDI-motor haalt het toerentalsignaal niet bij de alternator maar gebruikt hiervoor een toerentalsensor (G28).
Deze sensor levert het toerentalsignaal aan de motorstuurdoos die dan op haar beurt het signaal doorstuurt naar het instrumentenbord-toerenteller.
Er lopen 2 dunne draden van de startmotor naar de dynamo hier zit regelmatig een breuk in!
Ik had dit laatst 2x bij een sharan na het resetten van de serviceinterval bleef het olielampje knipperen en geen toerenteller maar ook geen snelh.meter/tank en temp.meter.
de dealer heeft toen het dashbord opnieuw gecodeerd
paneel ecu 18058 p1650 en regeleenheid motor geen cmmunicatie permanente fout 01314 049
er zit boven de zekeringen kast een canbus verbinding op de relaisplaat daar zitten 3 stekers op met elk 2 oranje can draden deze controleren op corrosie
hoi met henri het probleem was inderdaad de steker verbinding op de relaiplaat maakte geen goede verbinding bedangt voor de tip m.v.g henri dijk
Er zit één sensor in de carterpan en één op het motorblok.
Boven relais 53 zit een zwart blokje met oranje draadjes, controleer de stekkertjes op corrosie wellicht zit hier je probleem.
Oliedruk is met koude start goed, warm is niet te zeggen ivm uitvallen motor. Dit ligt aan waarschijnlijk aan de startonderbreker (foutcode 01202).
Verders krijg ik nog een foutcode 18058 (Aansturing Databus; geen signaal van Instrumenten Controller). Is dit een mogelijke oorzaak van het knipperende olielampje of staat dit er los van?
Er is geen foutcode met betrekking tot de oliedruk.
Hallo, vwb het afslaan, controleer of de spanning op de "stopzetter" van de brandstofpomp wegvalt. Deze tdi pompen hebben naast een inspuitregelaar ook nog een aparte stopzetter welke de motor doet afslaan als de spanning wegvalt. Is er een naderhand opgebouwde startblokkering aanwezig ? Vaak wordt er nml bedrading onderbroken door zo'n systeem welke de foutcode mbt databus kan veroorzaken.

Forum-onderwerp 3
Ik heb een T4 van 1997 gehad met exact het zelfde probleem.
Onder het rijden de olie lamp knipperen en toerenteller ineens weg.
Dit duurde ongeveer zo'n 10 min en dan had ik weer een toerenteller en de olielamp ging weer uit.
De olie vulpijp lekte olie recht op de dynamo, die natuurlijk soms wel eens de weg kwijt raakte.
Dynamo vervangen voor 245 euro en weg was het probleem.
Reed gelijk een stuk geruster.

Forum-onderwerp 4
Persoonlijk zou ik nu denken dat het in de BDP sensor zit, omdat ik een week of zeven geleden de verstuivers heb laten vervangen, en aan een van deze verstuivers zit een draadje.
Ik lat nu in ieder geval de BDP sensor nakijken en de oliedruk meten.
dat heb ik je al menig keer verteld dat het aan je lagerkappen moet liggen van je nokkenas
Zou hem idd. even met VAGCOM laten uitlezen, heb een aantal jaar geleden ook problemen gehad met mijn oliedruklampje.
Alle sensoren doorgemeten, alles was ok ???!!!!!
Toch maar even bij de VW-dealer geweest, bleek de sensor op de motorkap stuk te zijn :bonk :bonk .
Volgens de dealer registreert deze sensor hoe vaak de motorkap open en dicht gaat en heeft het invloed op het onderhouds-interval !!! Weet zelf niet wat ik hiervan moet geloven maar goed, sensor vervangen, computer gereset en weg probleem.
bij een 1.9TD komt het toerental signaal van de dynamo, krijgt de teller klok geen dynamo(motor toerental) signaal gaat het olie (druk)lampje aan en krijg je ook het piep signaal van oliedruk uitval.
Deze drie horen bij een 1.9TD bij elkaar, kijk eens naar de twee enkele stekkers op je dynamo je moet degene met het blauwe draadje hebben.
Dit zit weer in Stekker F achter op je zekering kast en is inwendig doorverbonden met stekker U2 en deze is van je kabel boom naar je teller klok
Laatst gewijzigd door MiNiER op 03 sep 2015, 18:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door edwinh »

Toch maar even bij de VW-dealer geweest, bleek de sensor op de motorkap stuk te zijn :bonk :bonk .
Volgens de dealer registreert deze sensor hoe vaak de motorkap open en dicht gaat en heeft het invloed op het onderhouds-interval !!! Weet zelf niet wat ik hiervan moet geloven maar goed, sensor vervangen, computer gereset en weg probleem.
Dat is volgens mij onzin, deze instrumentenpanelen zijn gelukkig nog niet zo slim. Er zit dacht ik een microswitch in die kijkt of de kap niet open staat, als ie open staat of denkt dat ie open staat omdat ie kapot is gaat het olie lampje branden.

blij dat het toch meevalt
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door MiNiER »

edwinh schreef:
Toch maar even bij de VW-dealer geweest, bleek de sensor op de motorkap stuk te zijn :bonk :bonk .
Volgens de dealer registreert deze sensor hoe vaak de motorkap open en dicht gaat en heeft het invloed op het onderhouds-interval !!! Weet zelf niet wat ik hiervan moet geloven maar goed, sensor vervangen, computer gereset en weg probleem.
Dat is volgens mij onzin, deze instrumentenpanelen zijn gelukkig nog niet zo slim. Er zit dacht ik een microswitch in die kijkt of de kap niet open staat, als ie open staat of denkt dat ie open staat omdat ie kapot is gaat het olie lampje branden.

blij dat het toch meevalt
Edwinh...de tweede reactie van mij hierboven zijn verzamelde teksten van forums. Dus het is nog niet opgelost. :werkaanT4
Hij is afgelopen dinsdag bij de garage geweest, maar die heeft nog niks kunnen vinden. In ieder geval heb ik de olie laten vervangen en oliesensor. Ik heb de bus inmiddels weer terug en ga even afwachten wanneer de melding terugkomt.

Ook ga ik mogelijk de instrumentenpaneel door laten meten met een diagnosekast(dmv actuator test) bij de VW dealer.
:wjw
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door edwinh »

Ben benieuwd, als je geluk hebt is het de sensor. Actuator test? Volgens mij kan dat niet, immers het is een drukvoeler of hij heeft druk of niet meer meet ie niet, kan niet worden aan gestuurd.

Even voor de volledigheid wat voor motor ligt er in?
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door MiNiER »

edwinh schreef:Ben benieuwd, als je geluk hebt is het de sensor. Actuator test? Volgens mij kan dat niet, immers het is een drukvoeler of hij heeft druk of niet meer meet ie niet, kan niet worden aan gestuurd.

Even voor de volledigheid wat voor motor ligt er in?
Er ligt een 2.5 TDI 100 pk motortje erin. De bus is van 1999.
:driveT4
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door edwinh »

MiNiER schreef:
edwinh schreef:Ben benieuwd, als je geluk hebt is het de sensor. Actuator test? Volgens mij kan dat niet, immers het is een drukvoeler of hij heeft druk of niet meer meet ie niet, kan niet worden aan gestuurd.

Even voor de volledigheid wat voor motor ligt er in?
Er ligt een 2.5 TDI 100 pk motortje erin. De bus is van 1999.
:driveT4
Heb je er al een lang stuk 150+ mee gereden? Ik weet niet meer hoe dit carter er precies uitziet of er een zeef in zit, maar wellicht licht er troep/gruis onder in het carter waardoor er na verloop van tijd/ olie dun er zoveel zooi voor de zeef zit dat deze je olie druk na de turbo afknelt. Heb dit al een paar keer mee gemaakt, krijg je dezelfde storing.

Als je het weer hebt direct motor uitzetten, minuut wachten en weer verder rijden, als er geen direct probleem meer is, wellicht oliedrukmeter erop of carter er preventief eens afdraaien.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door MiNiER »

edwinh schreef:
MiNiER schreef:
edwinh schreef:Ben benieuwd, als je geluk hebt is het de sensor. Actuator test? Volgens mij kan dat niet, immers het is een drukvoeler of hij heeft druk of niet meer meet ie niet, kan niet worden aan gestuurd.

Even voor de volledigheid wat voor motor ligt er in?
Er ligt een 2.5 TDI 100 pk motortje erin. De bus is van 1999.
:driveT4
Heb je er al een lang stuk 150+ mee gereden? Ik weet niet meer hoe dit carter er precies uitziet of er een zeef in zit, maar wellicht licht er troep/gruis onder in het carter waardoor er na verloop van tijd/ olie dun er zoveel zooi voor de zeef zit dat deze je olie druk na de turbo afknelt. Heb dit al een paar keer mee gemaakt, krijg je dezelfde storing.

Als je het weer hebt direct motor uitzetten, minuut wachten en weer verder rijden, als er geen direct probleem meer is, wellicht oliedrukmeter erop of carter er preventief eens afdraaien.
inmiddels heb ik iets meer dan 100 km opzitten. Er hebben geen problemen gedaan. Zal wel binnenkort toch een laneger rit moeten rijden. Heb ook nog geen tijd gehad om de tellerunit bij VW te brengen. In ieder geval dank voor de tip van de oliedrukmeter en de carter...lijkt mij inderdaad een mogelijke, in ieder geval een preventieve handeling... :ikrij
Gebruikersavatar
Loekie
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mei 2020, 05:42

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door Loekie »

Dag allen,

Heb flink rondgezocht op het forum omdat onze bus ook problemen heeft met een 'klapperende' toerenteller en een knipperend & piepende olielamp. Bij ons speelt het uitsluitend als de lampen aanstaan. We hebben de bus naar garage gebracht maar het probleem is nog niet verholpen.

Ik heb 2 vragen hierover.
vraag 1. Wie kan me helpen aan een nieuwe computer?
vraag 2. Heeft iemand een gouden tip, wat zou het kunnen zijn?

Wat is er tot nu toe gedaan / bedacht?
  • Onze vraag aan de garage "Sinds een week is de toerenteller op hol, na wegrijden gaat ook het rode olielampje drie keer piepen en knipperen. Dit verdwijnt soms weer en komt dan weer terug. Op basis van forum (viewtopic.php?t=26651) post is onze conclusie dat het mogelijk aan bedrading / zekeringen naar dashboard ligt en niet zozeer aan oliepeil. Het oliepeil bleek goed bij checken. Willen jullie hiernaar kijken?"
  • Antwoord garage: het probleem van het dashboard zit helaas niet in de bekende stekkertjes. We hebben alles getest maar het veranderd niet. Ook niet als we aan de bedrading / printplaat van het instrumentenpaneel zelf zitten. Het zou heel goed de computer kunnen zijn.
  • Conclusie: ik ben op zoek naar een nieuwe computer, zie vraag 1 en ik stuur zometeen ook een foto van de benodigde computer
  • Aanvullende informatie: bij het ophalen van de bus bij de garage ging de olielamp weer branden en piepen. Aanvullend hebben we nu ontdekt dat dit alleen gebeurd als de lampen van de bus aanstaan. De toerenteller doet het nog steeds constant niet en gisteren deed de achterruitenwisser het niet.
  • Reactie garage: De extra informatie geeft wel wat meer diepgang, het zou kunnen dat het dan toch het dahsboard zelf is. Laten we eerst de computer proberen. Het is wel nu wat minder zeker en we twijfelen over het dashboard, maar dat komt het minste voor, dus misschien blijft dit wel de juiste keuze om te proberen. maar koop vooral geen te dure!
  • En dat brengt me dus bij vraag 2: heeft iemand een advies of gedachte wat het zou kunnen zijn? Alle tips welkom zodat we snel weer - zonder piep - in het donker fijn met onze bus op avontuur kunnen!
Gebruikersavatar
Loekie
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mei 2020, 05:42

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door Loekie »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door Snautzer »

google 074 906 018 C, BOSCH dan vind je ze wel b.v. https://auto24parts.com/en_GB/p/ECU-ENG ... 4060/25831
Gebruikersavatar
Loekie
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mei 2020, 05:42

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door Loekie »

Dank, fijn om te weten waar ik op moet zoeken! Nog wel iets duurder dan gehoopt.. :-(
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door Pascal-141 »

ECU (motorcomputer ) voor de 2.5TDI heb ik ook nog wel liggen . Kost 120eur .
Stuur maar een PB bij interesse .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door Erik450 »

Bij mij gaat het rode lampje knipperen en krijg ik de drie signalen, als de koelvloeistof beneden peil ligt
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Problemen op de terugreis

Bericht door MiNiER »

Erik450 schreef: 22 mar 2023, 23:07 Bij mij gaat het rode lampje knipperen en krijg ik de drie signalen, als de koelvloeistof beneden peil ligt
Check bekabeling dynamo of een van de massakabels. Er is een massakabel onder de auto, niet de dikke van de accu
Plaats reactie