Ook ik wil mijn voordeuren van binnen beplakken in de hoop zo het een beetje stiller te krijgen.
Ik heb bitumen matten en geluidsdempende matten (11mm).
Heb gister al een beginnetje gemaakt met het portier beplakken maar ik twijfel een beetje wat nu de beste aanpak is:
optie 1. geluidsdempende matten op het portier (het metaal dus) en de bitumen matten op de portierbakken (plastic gedeelte dus).
OF
optie 2. geluidsdempende matten op de portierbakken (vervangt bestaande isolatie dan denk ik) en de bitumen matten op het portier.
Wat hebben jullie?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Geluidsisolatie voordeur - wat moet waar?
- Ali_Blabla
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
- Locatie: Utrecht
Re: Geluidsisolatie voordeur - wat moet waar?
Optie 2. De resonanties pak je aan bij de bron door de bitumen tegen het metaal te plakken. De kunstofdelen doen weinig met het geluid. De absorbtieplaten kun je overal in het traject tussen de bron en en je oren ophangen => aan de kunstofportierbekleding is dan praktisch.
Die bitumenplakken buigen en hechten beter als je ze eerst verwarmt. Ik stop ze in de oven bij 60degC. Je kunt door met je knokkels tegen het plaatwerk te kloppen testen of je al genoeg bitumen hebt aangebracht. Als het geluid dof klinkt (niet meer nagalmt) ben je klaar. Antidreunplaat met metaalfilm aan het oppervlak zijn per kg veel effectiever dan pure bitumenplakken. (worden belast op afschuif ipv knik) De carterbeschermer en de motorkap zijn ook dankbare plekken.
groet, Rob
Die bitumenplakken buigen en hechten beter als je ze eerst verwarmt. Ik stop ze in de oven bij 60degC. Je kunt door met je knokkels tegen het plaatwerk te kloppen testen of je al genoeg bitumen hebt aangebracht. Als het geluid dof klinkt (niet meer nagalmt) ben je klaar. Antidreunplaat met metaalfilm aan het oppervlak zijn per kg veel effectiever dan pure bitumenplakken. (worden belast op afschuif ipv knik) De carterbeschermer en de motorkap zijn ook dankbare plekken.
groet, Rob
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
- Ali_Blabla
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
- Locatie: Utrecht
Re: Geluidsisolatie voordeur - wat moet waar?
Dank voor de uitleg Rob! Optie #2 leek mij ook logischer.
Ik was begonnen aan de bijrijderskant, maar ik was eerder door mn materiaal heen dan ik dacht dus ben nog (lang) niet klaar.
Ik heb het nu iets anders gedaan namelijk;
- De binnenkant van het portier met bitumen beplakt en daar overheen een laag dempingsmateriaal. Omdat dit slechts 11mm dik is past dit nog perfect tussen het portier en het raam.
- Daarnaast was ik was van plan om in de portierbakken het originele dempingsmateriaal te vervangen met mijn eigen maar bij nadere inspectie leek het me ook mogelijk om de bakken te beplakken met mijn eigen spul en daar overheen de originele mat/zak weer te plaatsen. Het is even friemelen maar is te doen!
Ik kan nog niet zeggen of het nu ook echt zin heeft want ik ben nog niet klaar... Hopelijk wordt snel vervolgd!
Ik was begonnen aan de bijrijderskant, maar ik was eerder door mn materiaal heen dan ik dacht dus ben nog (lang) niet klaar.
Ik heb het nu iets anders gedaan namelijk;
- De binnenkant van het portier met bitumen beplakt en daar overheen een laag dempingsmateriaal. Omdat dit slechts 11mm dik is past dit nog perfect tussen het portier en het raam.
- Daarnaast was ik was van plan om in de portierbakken het originele dempingsmateriaal te vervangen met mijn eigen maar bij nadere inspectie leek het me ook mogelijk om de bakken te beplakken met mijn eigen spul en daar overheen de originele mat/zak weer te plaatsen. Het is even friemelen maar is te doen!
Ik kan nog niet zeggen of het nu ook echt zin heeft want ik ben nog niet klaar... Hopelijk wordt snel vervolgd!
Re: Geluidsisolatie voordeur - wat moet waar?
Ja dat zien we vaker. Het wordt dus snel zwaar. Vuistregel is dat je goed resultaat bereikt door 25% van het plaatoppervlak met bitumen te bedekken. Die 25% plak je idealiter als 1 vierkante plak in het midden van het plaatdeel. Niet versnipperen en niet langs de randen.maar ik was eerder door mn materiaal heen dan ik dacht dus ben nog (lang) niet klaar
Nogmaals, een bitumenplak met metaalfolie (Constraint Layer Damper - CLD) bereikt hetzelfde effect met een fractie van het gewicht tov een puur bitumen plak. Ze zijn helaas wel duurder. Carterbeschermer had ik al genoemd. Belangrijkste bron voor luchtgeluid is de interieurluchtinlaat van motorruimte naar de cabine. Die ongeisoleerde plasticpijp zit helaas direct naast de luchtaanzuiging naar de motor. Een zwevende sandwich van bitumen over isomat om de interieurpijp helpt.
succes, Rob
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
- Ali_Blabla
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
- Locatie: Utrecht
Re: Geluidsisolatie voordeur - wat moet waar?
Ik had vorige keer slechts 1 matje bitumen besteld om eerst maar eens uit te proberen. Vandaar dat het zo snel op was.
Ik heb nu weer een nieuwe binnen en ook isolatiemateriaal en wil komende zondag weer aan de slag. Eerst op de agenda is eigenlijk die interieurluchtintlaat. Lijkt me dat ik daar de meeste winst nu kan behalen.
Even voor de zekerheid:
- Die kunststof 'slurf' links die vastzit aan de motorkap, waar nu een klein beetje materiaal omheen zit, bekleed ik eerst met het geluidsdempende materiaal.
- Daarna plak ik daar nog een laag bitumen overheen? En geldt hier dan ook de 25% regel of niet?
Ik heb nu weer een nieuwe binnen en ook isolatiemateriaal en wil komende zondag weer aan de slag. Eerst op de agenda is eigenlijk die interieurluchtintlaat. Lijkt me dat ik daar de meeste winst nu kan behalen.
Even voor de zekerheid:
- Die kunststof 'slurf' links die vastzit aan de motorkap, waar nu een klein beetje materiaal omheen zit, bekleed ik eerst met het geluidsdempende materiaal.
- Daarna plak ik daar nog een laag bitumen overheen? En geldt hier dan ook de 25% regel of niet?
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Geluidsisolatie voordeur - wat moet waar?
Dat is de aanzuiging tussendoor de motorkap van verse lucht welke het interieur in gaat.
Daarmee ga je, denk ik, niet veel winnen.
Waar ik hoorbaar verschil had,
was waar de 2 koelvloeistof leidingen door het schutboard gaan,
dus aan de dashboard zijde, daar extra isolatie materiaal aanbrengen..
Verder heb je gewoon een ouwe diesel, dus een rumoeriger motor..
Daarmee ga je, denk ik, niet veel winnen.
Waar ik hoorbaar verschil had,
was waar de 2 koelvloeistof leidingen door het schutboard gaan,
dus aan de dashboard zijde, daar extra isolatie materiaal aanbrengen..
Verder heb je gewoon een ouwe diesel, dus een rumoeriger motor..
Re: Geluidsisolatie voordeur - wat moet waar?
aanpak geluidsoverlast in auto's
-bij de bron door demping van plaatwerkresonanties met bitumen. Vuistregel is 25% van het oppervlak.
-luchtgeluid dempen doe je met een dikke laag zwaar cel materiaal met open (!) structuur (de motordeken) of een (compactere) sandwich demper. Gesloten cel schuim doet wel wat voor de warmte, maar helaas niks voor geluid.
De kunststof-luchtpijp is van licht materiaal met afdoende inwendige demping waardoor het ding zelf niet resoneert en daarmee zelf geen geluid afstraalt. Het euvel met die pijp is dat het PVC zo licht is dat het luchtgeluid er ongehindert doorheen gaat. Akoestisch bezien een open doorgang van motorruimte naar cabine. Een dik pakket open cell materiaal om de pijp zou de job doen, maar helaas is de ruimte wat beperkt. Een drielaags sandwich met een massa-demper-massa is compacter. Bijv 0.1mm plaklood-8mm open(!) cellschuim-0.1mm plaklood. Je kunt zowat als setje kopen. Ik vond dat omslachtig en heb daar bitumen gecombineerd met Armaflex-schuim. Voor dempers van luchtgeluidtransmissie is de vuistegel 100% van het oppervlak. Daarnaast ook nog eens naadloos en luchtdicht.
-bij de bron door demping van plaatwerkresonanties met bitumen. Vuistregel is 25% van het oppervlak.
-luchtgeluid dempen doe je met een dikke laag zwaar cel materiaal met open (!) structuur (de motordeken) of een (compactere) sandwich demper. Gesloten cel schuim doet wel wat voor de warmte, maar helaas niks voor geluid.
De kunststof-luchtpijp is van licht materiaal met afdoende inwendige demping waardoor het ding zelf niet resoneert en daarmee zelf geen geluid afstraalt. Het euvel met die pijp is dat het PVC zo licht is dat het luchtgeluid er ongehindert doorheen gaat. Akoestisch bezien een open doorgang van motorruimte naar cabine. Een dik pakket open cell materiaal om de pijp zou de job doen, maar helaas is de ruimte wat beperkt. Een drielaags sandwich met een massa-demper-massa is compacter. Bijv 0.1mm plaklood-8mm open(!) cellschuim-0.1mm plaklood. Je kunt zowat als setje kopen. Ik vond dat omslachtig en heb daar bitumen gecombineerd met Armaflex-schuim. Voor dempers van luchtgeluidtransmissie is de vuistegel 100% van het oppervlak. Daarnaast ook nog eens naadloos en luchtdicht.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷