Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

de ideale ombouw t5 camper btw-bpm technisch

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

de ideale ombouw t5 camper btw-bpm technisch

Bericht door otzie »

na verkoop van onze T4 :driveT4 zijn we nu nog op zoek naar de "ideale" ombouw transporter naar camper
we hebben onze ogen laten vallen op het nieuwere model de t5gp met korte wielbasis uit 2010/2012

nu zit er nogal een flink prijsverschil tussen een bestel, dubbelcabine en kombi (9persoons uitvoering)

uiteindelijk willen wij zoals de meeste mensen .. veel voor weinig.. :knipoog de bedoeling is om een cali-interieur in te bouwen.

de opties:

* t5gp-kombi omdat deze alle ruiten al heeft, en op papier als MPV = personenauto staat, volgens mij is het dan na het ombouwen een kwestie van een belletje naar de belastingdienst om kwart-tarief aan te vragen,

* t5gp-bestel met of zonder dubbele cabine: op papier is dit een bedrijfswagen, die uiteindelijk omgebouwd dient te worden naar camper, zonder meer moet er de cabine uit/tussenwand, en enkele ruiten plaatsen, nu komt het vervolgproject waar ik een beetje huiverig voor ben: de belastingdienst.. en met name, typewijzing en eventuele rest-bpm :bonk

t5gp uit het buitenland belgie/duitsland
wederom rdw, de belastingdienst.. en met name, typewijzing en eventuele rest-bpm

- nu is de grote vraag ..wat is wijsheid, qua aanschaf/overige kosten betreft? de duurdere kombi?, of juist de bestel/dc ?
- hoe gaat het "omkeuren" van kombi -> camper (bpm/btw?)
- hoe gaat het "omkeuren" van bestel -> camper (bpm/btw?)

alvast bedankt voor het meedenken :ikrij

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: de ideale ombouw t5 camper btw-bpm technisch

Bericht door mettesboy »

Moet het een korte zijn?

Vanaf december komt mijn ' belgische 'bitd te koop. Lwb dubbele cabine caravelle, volledig ramen in privacy glass rondom.
Exact vijf jaar oud...( de hele motor is slechts 1 jaar oud ;)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: de ideale ombouw t5 camper btw-bpm technisch

Bericht door Oviivo »

Waarom geen Cali importeren?

BPM maakt niet uit en het interieur heb je dan al direct :nuts
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: de ideale ombouw t5 camper btw-bpm technisch

Bericht door otzie »

hoi,

anderhalf jaar geleden hebben we een t4 met hefdak reimo zelfbouw gekocht, als test om te zien of het iets voor ons zou zijn ondertussen de bus verkocht we zijn we nu al een paar maanden camper-loos. en dus weer op zoek naar wat (heel veel) nieuwers

we hebben al een compleet cali 2005 interieur liggen op de isolatieruiten na wat we ruim een half jaar geleden hebben gekocht,
het inbouwen lijkt me ook een leuke klus om dit een keer te doen, en dan is meteen de loods weer leeg :gekte
ook heb ik met name de duitse websites afgestruind naar een leuke california, maar gezien de prijzen van originele cali's bouw ik hem liever zelf, vandaar dat we aan het kijken ben naar diverse uitvoeringen.

dus als ik het goed begrijp betaal je dan voor "buitenlandse" auto's ouder dan 5 jaar geen bpm meer,
maar hoe zit het dan als we bijvoorbeeld een bestelbus kopen van meer dan 5 jaar oud, en die vervolgens ombouwen naar camper,
dan verander je toch de "inrichting" van de bus, en dan is het toch weer naar belastingkantoor en rdw? of mag je dan doen wat je wilt na de 5 jaar?

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: de ideale ombouw t5 camper btw-bpm technisch

Bericht door freek »

Wij hebben het zo gedaan: in Duitsland een luxe Multivan 2.5tdi gekocht met 7 zitplaatsen uit 2004. Rest bpm 1000,-.
Hierna omgebouwd tot camper. en ik moet zeggen: dit is helemaal zoals verwacht; echt super.
multifunctioneel Keukenblok met spoelbak, kookplaat en uitklaptafelbladen gemaakt dat (verplaatsbaar) in de multivan rails is bevestigd. Hete lucht diesel standkachel onder de bodem bevestigd. 220 V via DEFA aansluiting in de grill en stopcontacten + acculader en intelligent scheidingsrelais (2e accu had de multivan al). Voorstoelen met draaiplateaus uitgerust. Electrisch California hefdak laten inbouwen met 6 led spotjes in het plafond (door Polyroof in Dtslnd; zij hebben speciale passtukken ontwikkeld voor de aanpassing van het hefdak aan het Multivan interieur; climatronic bedienpaneel +luchtroosters zitten in de zijkanten; ziet er waanzinnig mooi uit; kan je niet zelf).
RDW goedgekeurd als camper met 7 zitplaatsen (normaal halen we de 2 draaifauteuils eruit) en door de belastingdienst goedgekeurd voor kwarttarief.
Gevolg: superdeluxe personenauto voor 60,- MRB per maand die veel buiten de vakanties wordt gebruikt en ook perfect is om te kamperen. Omdat 90% gewoon autogebruik is wil ik niet rondrijden met een complete camper met keukenuitrusting. De functionaliteit is hetzelfde. VW heeft sinds een tijdje de California Beach. Deze is erg vergelijkbaar zij het dat het hefdak handbediend is
Nog een tip: als je besluit tot het willen kopen van een redelijk nieuwe T5: het importeren van een Camper uit Duitsland is relatief gunstig in vergelijking met het importeren van bv een Multivan en pas in Nederland ombouwen omdat de BPM bij import van Campers veel lager is dan van personenauto's. Omdat wij een 10 jaar oude Multivan importeerden speelde dit niet meer.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: de ideale ombouw t5 camper btw-bpm technisch

Bericht door otzie »

Het mooiste blijft een bestaande personenbus met WV2 xxxxxx chassisnummer en op geel kenteken.
bpm is dan al betaald en je komt dan wat makkelijker weg met dat schimmige zitplaatsen gedoe.
hier was ik meteen al vanaf het begin mee bezig geweest , zitplaatsen idd, de ruiten zitten er al in dus weer een zorg minder (als je geen isolatie glas wilt, of in ons geval het maar niet gevonden kan krijgen voor redelijke prijzen)

we hebben het interieur al liggen, mocht het nou heel erg tegenvallen, bouwen we de bus die na deze komt niet meer zelf, gaan we dan in duitsland kijken, maar tegen die tijd zullen de regeltjes in nederland qua wegenbelasting, invoer, oldtimerregelingen wel weer veranderd zijn :wjw
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: de ideale ombouw t5 camper btw-bpm technisch

Bericht door Oviivo »

freek schreef:Omdat 90% gewoon autogebruik is wil ik niet rondrijden met een complete camper met keukenuitrusting.
Vreemd, je wilt blijkbaar wel de MRB betalen die bij een complete camper hoort :gif

En vervolgens vooraan lopen bij de protesten als de MRB verhoogd wordt wegens oneigenlijk gebruik :muur
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: de ideale ombouw t5 camper btw-bpm technisch

Bericht door freek »

Vreemde opmerking: Het is een complete camper. De ombouw kostte evenveel als de oorspronkelijke aanschaf. Ik denk ook dat vrijwel alle california eigenaren veruit de meeste kms maken voor gebruik als personenauto itt de eigenaren van grote campers. Groeten vanaf de camping in Italië.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie