Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pech onderweg :(

vragen over de T4
Plaats reactie
Anketil
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2016, 17:13

Pech onderweg :(

Bericht door Anketil »

Dag allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik had nog 10.000km te gaan met mijn distributieriem maar die besliste er gisteren anders over. Ik reed 110 op de autostrade en plots viel ik stil. Touring snelde ter hulp en wat bleek: distributieriem afgesprongen. De auto werd naar een garage getakeld en daar zeiden ze me onmiddellijk: dat wordt de schroothoop! Kijk dit weekend maar voor een nieuwe wagen!
Nu is mijn vraag: klopt dit? Valt hier echt niets meer aan te doen?

Wat meer info over de wagen: Het is een T4 van 2000. Hij heeft 150.000km op te teller staan. Er mankeerde niks aan, ik geraakte zo door de schouwing en hij is heel goed onderhouden.

Ik heb tijdens de week een wagen nodig (vervoer kindje naar de crèche en woon-werkverkeer). En tja.. mijn spaarcenten zitten wel wat in deze wagen dus ik heb niet direct centen voor een nieuwe wagen.

Kunnen jullie me raad geven?

Mvg,
Anke
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4888
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Pech onderweg :(

Bericht door Hanz »

Begrijp iets niet helemaal. Volgens mij moet officieel de distributieriem elke 120.000 km vervangen worden en algemeen is het advies om het voor de zekerheid elke 90.000 km te doen. Jij was van plan om het na 160.000 km pas te doen? (150.000 op de teller en nog 10.000 te gaan). Of is het tussendoor al een keer gedaan? In dat geval heeft de tweede riem het wel snel begeven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Anketil
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2016, 17:13

Re: Pech onderweg :(

Bericht door Anketil »

Ja, de distributieriem was al eens vervangen op 70.000km! In de garage zeiden ze me dat ik gewoon 'brute pech' heb, dat het zomaar kan dat de distributieriem het sneller begeeft..
Anketil
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2016, 17:13

Re: Pech onderweg :(

Bericht door Anketil »

Dag bluebird,

Hoe kan ik Pascal contacteren?

Mvg,
Anke
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Pech onderweg :(

Bericht door koensch »

distrubitieriem elke 90.000 km (of 6 jaar)

ik vraag altijd om "the works".... spanrollen, waterpomp en alles wat daar kapot kan gaan elke 90.0000km meenemen. Hierop besparen is "penny-wise-pound-foolish". Kijk uit voor chinees namaak spul. De vakman weet raad.

en Natuurlijk kan je ook gewoon pech hebben dat er iets kapot gaat.

uitgaande van jouw 150.000 km, zit je eerder aan de 6jaar termijn als de km's. Dan zou de 1e montage in 2006 en de 2e in 2012 hebben moeten gebeuren.

slijtage is niet iets waarbij je kan zeggen dat je nog 10.000 km "te gaan" hebt.... slijtage is niet lineair, je kan het niet optellen.

oorspronkelijk was de termijn voor een T4 120.000 km, later bleek dat er veel schades waren door gebroken riemen, maar ook door de waterpomp, die oorspronkelijk helemaal niet in het onderhoudsschema zat.
Als de waterpomp kapot loopt, neemt deze in 95% van de gevallen de riem mee....

Dat is het voordeel van een oude auto, alles wat mis kan gaan is al es gebeurt en daar heeft VW het ouderhoudsadvies op aangepast. Hou je daaran, dan heb je de minste kans op ellende.

Kennelijk heeft jou garagist je bij de beurtjes/schouwing niet gewezen op het onderhoudsschema en de 6 jaar termijn.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4888
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Pech onderweg :(

Bericht door Hanz »

Anketil schreef:Dag bluebird,

Hoe kan ik Pascal contacteren?

Mvg,
Anke
Onderaan de pagina op 'Leden' klikken en dan zoeken naar Pascal-141. Of even naar een bericht van Pascal zoeken (daar zijn er heeeel veel van) en dan op zijn naam klikken. In beide gevallen kun je een PB (persoonlijk bericht) sturen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Anketil
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2016, 17:13

Re: Pech onderweg :(

Bericht door Anketil »

Bedankt Koensch en Hanz!

Groetjes,
Anke
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pech onderweg :(

Bericht door Pascal-141 »

Anketil schreef:Dag allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik had nog 10.000km te gaan met mijn distributieriem maar die besliste er gisteren anders over. Ik reed 110 op de autostrade en plots viel ik stil. Touring snelde ter hulp en wat bleek: distributieriem afgesprongen. De auto werd naar een garage getakeld en daar zeiden ze me onmiddellijk: dat wordt de schroothoop! Kijk dit weekend maar voor een nieuwe wagen!
Nu is mijn vraag: klopt dit? Valt hier echt niets meer aan te doen?

Wat meer info over de wagen: Het is een T4 van 2000. Hij heeft 150.000km op te teller staan. Er mankeerde niks aan, ik geraakte zo door de schouwing en hij is heel goed onderhouden.

Ik heb tijdens de week een wagen nodig (vervoer kindje naar de crèche en woon-werkverkeer). En tja.. mijn spaarcenten zitten wel wat in deze wagen dus ik heb niet direct centen voor een nieuwe wagen.

Kunnen jullie me raad geven?

Mvg,
Anke
ik kan je wel verder helpen , je hebt PB
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie