Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

extra 12V, dimmer dashboardverlichting, spiegels en mistlampen.

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcm
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014, 02:05

extra 12V, dimmer dashboardverlichting, spiegels en mistlampen.

Bericht door marcm »

Dag,
Ik heb een eenvoudig uitgevoerde T5, omgebouwd tot campertje. Wil er een paar extra's inzetten. Als iemand tips heeft... graag! heb al e.e.a aan deurisolatie gedaan, volgende projectje is electra.
=> Ik heb alleen een 12V in de bekerhouder. Is lastig om veel op aan te sluiten. Waar kan ik het beste stroom vandaan halen en een extra 12V aan;leggen? Liefst eigenlijk één bovenop het dashboard, één aan de passagierskant (in het handschoenenkastje misschien... is dat handig?) en heel misschien ook nog één aan bestuurderskant. Tips zijn meer dan welkom!
Ook wil ik ze dan zo aansluiten, dat de stroom er af gaat als ik de motor stil zet.
=> lampje in zonneklep: zit er niet, zou best leuk zijn. Wel zit er een afdekplaatje vlak boven de zonneklep. Zit daar stroom achter (kreeg t er niet makkelijk af).
=> dimmer van dashboardverlichting
In de boekjes staat dat naast de schakelaar om de hoogte van je koplampen te verstellen, een wieltje zit om je dashboardverlichting lager of hoger te zetten. Bij mij jammer genoeg niet. Alleen de koplampen zijn te verstellen. Als ik zo'n andere schakelaar koop, past die er dan 'gewoon' op, of moet ik (veel) extra electra aanleggen?
=> Op de schakelaar om mijn ramen en spiegels te stellen zit GEEN schakelaar voor het centraal slot. Zelfde vraag als hierboven.
=> Wat heb ik aan extra elektra nodig om m'n spiegels te vervangen voor inklapbare spiegels, op de centrale vergrendeling?
=> Ik heb geen mistlampen voor. Moet ik veel extra draden trekken als ik die wil aansluiten, of liggen die al in de bumper?

Als iemand tips heeft, of een verwijzing naar een blog / website / tekeningen... alvast dank!
Grt. Marc
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: extra 12V, dimmer dashboardverlichting, spiegels en mistlampen.

Bericht door t-vierder »

Voor al die extra electra kun je denk ik het beste een nieuw zekeringkastje in je dashboard plaatsen en hiervoor een nieuwe kabel aanleggen vanuit de bak onder de accu. Heb ik ook gedaan, werkt prima.
nw kabels.jpg
nw kabels.jpg (78.78 KiB) 856 keer bekeken
bakje met zekeringkast.jpg
Maar de mijne is geen camper. Voor een camper is het misschien raadzaam om een extra accu te plaatsen en vandaaruit een systeem op te bouwen.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
marcm
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014, 02:05

Re: extra 12V, dimmer dashboardverlichting, spiegels en mistlampen.

Bericht door marcm »

Dank.
Bij nalezen van mijn post denk ik: teveel vragen. Daarom zal ik 'm opknippen in een paar posts...
grt. Marc
Plaats reactie