Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
Hallo,
Ik heb een nieuw tankelement/tankvlotter gemonteerd. Dat deed ik vanwege heel slecht starten bij dalend tankniveau.
Helaas, niet geholpen! Ik zoek dus verder.
Mijn T4 2.4D start (alleen bij) dalend tankniveau nog steeds heel slecht. Als ie loopt dan is het een zonnetje.
Nu zag ik vandaag dat er ook na het starten nog enige tijd luchtbellen van boven naar beneden meekwamen met de aangezogen diesel. Nadat de motor enige tijd was uitgeschakeld zag ik tot mijn verbazing dat er luchtbellen opstegen vanuit de brandstofpomp. Ik neem nu aan dat ik aan de verkeerde kant ben gaan sleutelen en het tankelement voor niets heb gemonteerd. (wel weer wat geleerd) Het probleem ligt dus kennelijk niet aan de tankzijde, maar aan de motorzijde?!
Het zal dus zo zijn dat bij stilstaande motor lucht vanuit de omgeving van de brandstofpomp in de leiding stijgt en bij het starten die lucht eerst weer weg moet alvorens er voldoende diesel wordt aangezogen voor de start. Mee eens?
Iemand een nieuw idee over wat er aan de hand kan zijn? Is het de pomp, de aansluiting daarop of zit er meer waardoor lucht naar binnen kan en hoe is de relatie tussen een laag tankniveau en de opstijgende lucht in de leiding te verklaren?
Ben opnieuw benieuwd!
Dank
Ik heb een nieuw tankelement/tankvlotter gemonteerd. Dat deed ik vanwege heel slecht starten bij dalend tankniveau.
Helaas, niet geholpen! Ik zoek dus verder.
Mijn T4 2.4D start (alleen bij) dalend tankniveau nog steeds heel slecht. Als ie loopt dan is het een zonnetje.
Nu zag ik vandaag dat er ook na het starten nog enige tijd luchtbellen van boven naar beneden meekwamen met de aangezogen diesel. Nadat de motor enige tijd was uitgeschakeld zag ik tot mijn verbazing dat er luchtbellen opstegen vanuit de brandstofpomp. Ik neem nu aan dat ik aan de verkeerde kant ben gaan sleutelen en het tankelement voor niets heb gemonteerd. (wel weer wat geleerd) Het probleem ligt dus kennelijk niet aan de tankzijde, maar aan de motorzijde?!
Het zal dus zo zijn dat bij stilstaande motor lucht vanuit de omgeving van de brandstofpomp in de leiding stijgt en bij het starten die lucht eerst weer weg moet alvorens er voldoende diesel wordt aangezogen voor de start. Mee eens?
Iemand een nieuw idee over wat er aan de hand kan zijn? Is het de pomp, de aansluiting daarop of zit er meer waardoor lucht naar binnen kan en hoe is de relatie tussen een laag tankniveau en de opstijgende lucht in de leiding te verklaren?
Ben opnieuw benieuwd!
Dank
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
Luchtbellen "van boven naar beneden vanaf de pomp " ??Nu zag ik vandaag dat er ook na het starten nog enige tijd luchtbellen van boven naar beneden meekwamen met de aangezogen diesel.
De brandstof gaat van BENEDEN aan het filter naar BOVEN naar de pomp , niet omgekeerd hoor .
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
En vanaf de pomp "naar boven" zijn het stalen hogedrukleidingen...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
He Pascal,
Als ik de motorkap open zie ik vanaf de accuzijde een doorzichtige brandstofslag. Die gaat naar beneden voor de motor langs en verdwijnt volgens mij in de brandstofpomp. Bij lopende motor( kort na de moeilijke start) komen er korte tijd luchtbellen van boven naar beneden met de dieselstroom mee dus. Dat belemmert het vlotte starten denk ik. Als de motor enige tijd niet meer loopt, komen er luchtbellen van beneden naar boven. Waar komt die lucht nou vandaan?
Het zit toch zo vanaf de tank: tankvlotter - brandstoffilter - brandstofpomp - motor. Klopt toch!!??
Kan het probleem ook in de filter zitten?
Dank voor je hulp
Als ik de motorkap open zie ik vanaf de accuzijde een doorzichtige brandstofslag. Die gaat naar beneden voor de motor langs en verdwijnt volgens mij in de brandstofpomp. Bij lopende motor( kort na de moeilijke start) komen er korte tijd luchtbellen van boven naar beneden met de dieselstroom mee dus. Dat belemmert het vlotte starten denk ik. Als de motor enige tijd niet meer loopt, komen er luchtbellen van beneden naar boven. Waar komt die lucht nou vandaan?
Het zit toch zo vanaf de tank: tankvlotter - brandstoffilter - brandstofpomp - motor. Klopt toch!!??
Kan het probleem ook in de filter zitten?
Dank voor je hulp
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
Is het dieselfilter recent vervangen geweest ?Antonio Due schreef:
Kan het probleem ook in de filter zitten?
Dank voor je hulp
Als het O-ringetje niet goed zit , kan er langs daar wel lucht gezogen worden .
Het T-stukje op het filter durft ook nog wel eens scheuren ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50
Re: nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
Idd de aansluitingen op het filter en de doorzichtige slang zelf effe goed controleren!
Dat was het nl bij mij.
vr gr johannes
Dat was het nl bij mij.
vr gr johannes
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
Heb je toevallig een standkachel?
Een T4 stukje hiervan, waarmee er diesel naar de standkachel zou kunnen gaan,
zou dit ook kunnen veroorzaken.
Maar als ik jou was, zou ik verder gaan om het kunststof gedeelte wat van bovenaf in je brandstoffilter gedrukt zit,
te vervangen. En plaats eventueel een terugslagklepje in de aanvoer tussen filter en pomp, zodat je hiermee ook al wat meer kunt uitsluiten.
Groeten Peter
Een T4 stukje hiervan, waarmee er diesel naar de standkachel zou kunnen gaan,
zou dit ook kunnen veroorzaken.
Maar als ik jou was, zou ik verder gaan om het kunststof gedeelte wat van bovenaf in je brandstoffilter gedrukt zit,
te vervangen. En plaats eventueel een terugslagklepje in de aanvoer tussen filter en pomp, zodat je hiermee ook al wat meer kunt uitsluiten.
Groeten Peter
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
Dank alweer.
Ik heb géén standkachel.
Heb de dieselfilter vrijgemaakt en de motor (zeer moeizaam) gestart. In de transparante leiding richting brandstofpomp worden de eerste 5 minuten luchtbellen meegevoerd!! Die komen uiteraard in de b-pomp terecht en veroorzaken natuurlijk het slechte starten.
Idee waar die lucht vandaan kan komen???
Heb het filter afgetapt: puur diesel!
Verder, hoe werkt nou eigenlijk die brandstoffilter? ik zie 4 aansluitingen + 1 wit dun leidinkje vanuit een wit t-stukje in de 'blauwe' leiding vóór het filter. De doorzichtige leiding voert diesel aan én door naar de pomp. Wat doen die andere? Is er een tekening of schema te vinden?
Ik ga met jullie hulp leerzaam verder!
Anton
Ik heb géén standkachel.
Heb de dieselfilter vrijgemaakt en de motor (zeer moeizaam) gestart. In de transparante leiding richting brandstofpomp worden de eerste 5 minuten luchtbellen meegevoerd!! Die komen uiteraard in de b-pomp terecht en veroorzaken natuurlijk het slechte starten.
Idee waar die lucht vandaan kan komen???
Heb het filter afgetapt: puur diesel!
Verder, hoe werkt nou eigenlijk die brandstoffilter? ik zie 4 aansluitingen + 1 wit dun leidinkje vanuit een wit t-stukje in de 'blauwe' leiding vóór het filter. De doorzichtige leiding voert diesel aan én door naar de pomp. Wat doen die andere? Is er een tekening of schema te vinden?
Ik ga met jullie hulp leerzaam verder!
Anton
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
Zie hierAntonio Due schreef:Verder, hoe werkt nou eigenlijk die brandstoffilter? ik zie 4 aansluitingen + 1 wit dun leidinkje vanuit een wit t-stukje in de 'blauwe' leiding vóór het filter. De doorzichtige leiding voert diesel aan én door naar de pomp. Wat doen die andere? Is er een tekening of schema te vinden?
Ik ga met jullie hulp leerzaam verder!
Anton
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
Dank, heldere tekening.
Toch nog paar vragen:
Ik heb gezien dat er vanaf de filter lucht wordt meegevoerd. Ik zal Filter + klep + ring vervangen. Is er nog meer waar ik naar moet kijken? Waarvoor dient eigenlijk dat dunne witte leidinkje en moet ik dat kousje aan het t-stukje ook vervangen? Waarvoor dienen trouwens de retourleidingen? Loopt er diesel terug naar de tank?
Afijn ik wil het allemaal weten....
Bedankt!
Toch nog paar vragen:
Ik heb gezien dat er vanaf de filter lucht wordt meegevoerd. Ik zal Filter + klep + ring vervangen. Is er nog meer waar ik naar moet kijken? Waarvoor dient eigenlijk dat dunne witte leidinkje en moet ik dat kousje aan het t-stukje ook vervangen? Waarvoor dienen trouwens de retourleidingen? Loopt er diesel terug naar de tank?
Afijn ik wil het allemaal weten....
Bedankt!
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
Eindelijk, geen lucht meer in de dieselleiding. Sleutel omdraaien en hij loopt!
Bij het vervangen van de dieselfilter bleek dat het ventiel (met datum februari 1995!) defect was. Filter én ventiel vervangen: probleem opgelost.
Geplaatst: filter+ventiel van het merk Topran.
Een tankvlotter was niet nodig dus, maar was leuke klus en daar heb ik dan ook geen omkijken meer naar.
Dank voor adviezen,
Anton
Bij het vervangen van de dieselfilter bleek dat het ventiel (met datum februari 1995!) defect was. Filter én ventiel vervangen: probleem opgelost.
Geplaatst: filter+ventiel van het merk Topran.
Een tankvlotter was niet nodig dus, maar was leuke klus en daar heb ik dan ook geen omkijken meer naar.
Dank voor adviezen,
Anton
Re: nog steeds lucht in de dieselleiding T4 2.4D
Goed nieuws! Fijn dat alles opgelost is.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver