Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
RoyR
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 sep 2016, 16:45
Contacteer:

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door RoyR »

Nee het hoeven geen zitplaatsen op kenteken te zijn maar wel voor de belastingdienst.
En daarbij weet ik dus niet of vast ook opklapbaar mag zijn.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

Dit zegt de Belastingdienst:
- minimaal twee vaste zitplaatsen, eventueel in de vorm van draaibare zitplaatsen voor de bestuurder en bijrijder
- slaapplaats voor ten minste twee personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder.

Als je draaibare voorstoelen hebt dan voldoe je dus aan de eis van de twee zitplaatsen en moet je alleen nog zorgen voor een slaapplaats voor twee personen.
Als je geen draaibare voorstoelen hebt dan moet je dus twee zitplaatsen maken. De enige eis die aan deze zitplaatsen wordt gesteld is dat ze vast bevestigd zijn. Maar je mag ze dus wel gebruiken (bv. neerklappen) om de slaapplaats voor twee personen te maken.
Het gaat er om dat de auto echt ingericht is voor kamperen en dat het geen bestelwagen is waar je even twee losse campingstoeltjes in zet.

Als je in jouw geval je motor mee neemt en er is dan nog maar 1 slaapplaats over, dan voldoe je op dat moment niet aan de inrichtingseisen. Er is hier op het forum wel eens meer discussie geweest hoe groot/klein de kans is dat je op zo'n moment gecontroleerd wordt maar daar valt weinig over te zeggen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoyR
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 sep 2016, 16:45
Contacteer:

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door RoyR »

Hanz schreef: 27 jun 2018, 23:24 Dit zegt de Belastingdienst:
- minimaal twee vaste zitplaatsen, eventueel in de vorm van draaibare zitplaatsen voor de bestuurder en bijrijder
- slaapplaats voor ten minste twee personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder.

Als je draaibare voorstoelen hebt dan voldoe je dus aan de eis van de twee zitplaatsen en moet je alleen nog zorgen voor een slaapplaats voor twee personen.
Als je geen draaibare voorstoelen hebt dan moet je dus twee zitplaatsen maken. De enige eis die aan deze zitplaatsen wordt gesteld is dat ze vast bevestigd zijn. Maar je mag ze dus wel gebruiken (bv. neerklappen) om de slaapplaats voor twee personen te maken.
Het gaat er om dat de auto echt ingericht is voor kamperen en dat het geen bestelwagen is waar je even twee losse campingstoeltjes in zet.

Als je in jouw geval je motor mee neemt en er is dan nog maar 1 slaapplaats over, dan voldoe je op dat moment niet aan de inrichtingseisen. Er is hier op het forum wel eens meer discussie geweest hoe groot/klein de kans is dat je op zo'n moment gecontroleerd wordt maar daar valt weinig over te zeggen.
As said, de eisen heb ik wel gelezen.
De zitplaatsen gebruiken om het bed te maken ook.
De vraag is of ik alles weg mag klappen dus geen bed en geen zitplaatsen, maar beide zitten wel ten alle tijden vast in de bus.

De motor kan ik eruit halen, volgens die reden zou je in een camper dus nooit ook maar iets in je vrije ruimte van 130/170x200x90 mogen zetten. Dus ook geen tuinstoel, dus dat geloof ik niet.


Edit:
Belastingdienst belt nog terug en rdw heeft het naar de technische afdeling doorgezet dus we wachten af.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

RoyR schreef: 28 jun 2018, 05:08 De vraag is of ik alles weg mag klappen dus geen bed en geen zitplaatsen, maar beide zitten wel ten alle tijden vast in de bus.
De motor kan ik eruit halen, volgens die reden zou je in een camper dus nooit ook maar iets in je vrije ruimte van 130/170x200x90 mogen zetten. Dus ook geen tuinstoel, dus dat geloof ik niet.

Edit:
Belastingdienst belt nog terug en rdw heeft het naar de technische afdeling doorgezet dus we wachten af.
Sorry, niet goed gelezen. Ik dacht dat het ene deel van het bed er helemaal uit ging om plaats te maken voor de motor. Als het alleen weggeklapt wordt dan lijkt het mij geen probleem. Benieuwd wat de Belastingdienst te melden heeft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoyR
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 sep 2016, 16:45
Contacteer:

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door RoyR »

Nee, idd het blijft er allemaal gewoon in. Echt eruit snap ik dat niet had gemogen.

Maar we wachten af wat ze zeggen. Zo'n "Double swivel seat" is ook een mooie oplossing dan, maar als ik ruim 300 euro in mijn zak kan houden...
Ardjan
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:33

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Ardjan »

Beste kenners,

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op t4's om, om te bouwen naar een camperbusje. Het leek me handig om met een multivan te beginnen, aangezien deze al een bedbank heeft. Nu las ik ergens dat deze bank niet aan de eisen voor camper voldoet. Klopt dit of is de multivan bank wel goed voor het omkeuren en de belastingdienst?

Groeten,

Ardjan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Multivan Generation »

Als de achterste bedplank er bij zit dan is het geen probleem qua lengte van de slaapplaatsen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

Kijk ook eens aan het begin van dit draadje, daar staat alles wat je moet weten over plaats en afmetingen van de slaapplaatsen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
bekend
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:21

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door bekend »

Hoi, moet bij de rdw keuring een gasbus aanwezig zijn?

Mvg

Bekend
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

Dit zijn de inrichtingseisen van de RDW:
-------------------------
De Regeling Voertuigen stelt de volgende eisen aan een kampeerwagen:

In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.

------------------------------
Er moet dus een kookgelegenheid zijn die vast bevestigd is. Als je op gas gaat koken zal er dus minimaal een gaskooktoestel moeten zijn met een aansluitmogelijkheid voor een gastank en plaats voor die gastank. Of de tank zelf ook aanwezig moet zijn vermeldt de regeling niet maar waarom zou je niet gewoon een tank kopen en plaatsen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Dick_T5 »

Als je het niet gaat gebruiken, zou ik het niet moeilijker maken dan nodig.
De helft van alle ombouw-/zelfbouwcampers op Marktplaats heeft zo'n goedkoop éénpits gascomfoortje ergens op een plank geschroefd. Blijkbaar is dat dus voldoende.
Afbeelding
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door krekwakwol »

Wij hebben het kooktoestel iets anders ingebouwd, maar het is uitneembaar zodat je het op de camping buiten kunt gebruiken.
Een Camping Gaz pot 904 (kan ook 907 zijn als je kastplank wat lager zit) met een opschroef brander erop, past in gat en klaar is je kooktoestel. We gebruiken hem binnen nooit, maar hij moet er in zitten.
Hij zit tijdens de rit wel met een klem vast,zodat hij nooit door de bus kan vliegen met een calamiteit.
En steekt niet boven het blad uit, waardoor het dienblad met koffiezet apparaat er op kan staan.

20210630_180758.jpg
20210630_180732.jpg
Bijlagen
20210630_180852.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Dropmans »

krekwakwol schreef: 30 jun 2021, 13:26 Wij hebben het kooktoestel iets anders ingebouwd, maar het is uitneembaar zodat je het op de camping buiten kunt gebruiken.
Een Camping Gaz pot 904 (kan ook 907 zijn als je kastplank wat lager zit) met een opschroef brander erop, past in gat en klaar is je kooktoestel. We gebruiken hem binnen nooit, maar hij moet er in zitten.
Hij zit tijdens de rit wel met een klem vast,zodat hij nooit door de bus kan vliegen met een calamiteit.
En steekt niet boven het blad uit, waardoor het dienblad met koffiezet apparaat er op kan staan.


20210630_180758.jpg20210630_180732.jpg
Je gebruikt hem volgens eigen zeggen niet binnen, maar ik vraag mij ook af of dat uberhaupt wel helemaal goed gaat met het omliggende materiaal als je de brander lekker op stookt?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door krekwakwol »

Ik begrijp wat je bedoeld, de afwerkrand is inmiddels al vervangen door een metalen ring.
Maar alsnog wordt hij buiten gebruikt, maar voor nood kan ik binnen een keteltje water koken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie