Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.4 aab vacuum bediening op dieselpomp

vragen over de T4
Plaats reactie
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

2.4 aab vacuum bediening op dieselpomp

Bericht door longboy »

halllo

ik heb 2 vw t4'een 2.4d aab onder mijn hoede , 1 uit 1993 en 1 uit 1994. De ene is helemaal op punt gezet, aan de ander ben ik nog bezig. Ik heb nu opgemerkt dat de dieselpompen verschillen van elkaar. Die uit 1993 heeft een extra kabel op de pomp, die bediend wordt door een vacuum aangedreven kabeltje. De vacuum leiding loopt naar een, wat ik denk, elektromagnetishe klep. Van daaruit loopt het verder naar de slang tussen vacuumpomp en rembekrachtiger. De elektromagnetische klep heeft volgend nummer: 191906283A. Deze dieselpomp lekt echter, en ik heb er nog "een gewone" liggen die niet lekt. Kan ik die niet gewoon vervangen en het vacuum ding eraf gooien? Wat dan met de stekker van de magneetklep? Of is er een belangrijk voordeel aan dit systeem waardoor ik het beter kan behouden? Lijkt me nodeloos, gezien de andere t4 zonder dit extra systeem perfect werkt. In de bijlage vind je 2 fotos van een pomp met een dergelijk vacuum systeem.
Heeft iemand wat meer uitleg?
Bijlagen
voorkant.JPG
achterkant.JPG
longboy
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.4 aab vacuum bediening op dieselpomp

Bericht door longboy »

owkay..., geen is wel heel weinig reactie. Maar ik denk dat ik al weet hoe dat komt. Ik ben het niet zeker omdat ik het nergens vinden kan op het net, maar ik vermoed dat het vacuum dingetje dient om de motor deftig stationair te doen draaien als de airco op staat. Jawel, een 2.4d AAB mét airco, die kom je ook niet elke dag tegen. Ik vermoed dat de motor het anders stationair te moeilijk krijgt, en dat de magneetklep dan ingrijpt en de vacuum doorlaat naar de pompbediening zodat de motor een tandje bijsteekt. Lijkt me logisch. Toch bedankt aan degenen die hier in stilte toch even een hersenkronkel aan gewijd hebben.
Plaats reactie