Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem vervangen en koppakking kapot??

vragen over de T4
Plaats reactie
BsaJonas
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 19:47
Locatie: Herselt

Distributieriem vervangen en koppakking kapot??

Bericht door BsaJonas »

Allemaal,

Ben de voorbije dagen bezig geweest om de distributieriem (+waterpomp +spanrol) van mijn bus te vervangen (2.4 diesel AAB). Nu heb ik ondertussen ook nog een waterlek opgelost die aan de uitgang van de motor zat en een nieuwe thermostaat geplaatst!

Bij het startten vandaag borrelde het water opeens uit het openstaande drukvat... In het begin normaal (er kan nog lucht in de leidingen zitten) maar na tien minuten stationair draaien borrelde het water nog steeds omhoog als je gas gaf aan de motor!
Is mijn nieuwe waterpomp wat te enthousiast of kunnen er nog andere reden zijn van deze plotselinge warmwaterbron...

Ik heb nog geen testritje kunnen doen om te zien of het stopt... Dit staat morgen op de planning!

Iemand een idee of dit überhaupt mogelijk is dat de de koppakking plotseling stuk gaat bij het vervangen van de riem of is er een andere oorzaak?!

Alvast bedankt!
Groetjes Jonas
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Distributieriem vervangen en koppakking kapot??

Bericht door Endebendebus »

Deze AAB motoren zijn wel gevoelig voor koppakking problemen. De vraag is, kwam er niet al voor je distri wissel druk op je koelsysteem? Ik weet wel uit mijn ervaring dat het vullen en ontluchten van dit systeem wel wat geborrel geeft. Meer als de TDI bv. Als het geborrel niet stopt zou ik het systeem af laten persen.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie