Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
advies gevraagd (motor stuk in België)
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4459
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
advies gevraagd (motor stuk in België)
het forum heeft deze topic gewist, maar de gegevens stonden nog in de internet geschiedenis
dus even de topic weer geplaatst met dank aan Multivan Generation
=================================================================================================
Dag mensen,
Beetje pech: ik reed naar Gent en heb wel ANWB maar geen buitenlanddekking en toen brak de bout waarmee de motorkop en dus de distributieriem aan de motor vastzit.
Dus nu zijn de kleppen krom en de cilinderkop is stuk en het tandwiel waar de riem op loopt ook en er moet een nieuwe distributieriem op. Ik kan dat bij het takelwagen- annex garagebedrijfje in Belsele (Sint-Niklaas) laten doen die hem van de snelweg gehaald hebben voor 1500,- (cilinderkop laten ze doen door specialist). Volgens hem is het onderblok nog okee en de zuigers ook. Hij heeft 251000 op de teller (is van 1995).
Of ik kan een nieuwe 2e hands-motor erin laten zetten, maar volgens hem is dat even duur.
Of ze kunnen me over de grens takelen.
Nu is het ook zo dat ik straks per 1 jan. 2017 Amsterdam niet meer in mag. Ik had daarom gedacht zitplaatsen achterin te creëren op kenteken in de vorm van slaapzitbank met gordels en door de herkeuring zou hij dan ook voor de verkeerswet een personenauto M1 met nieuw kenteken worden ipv bedrijfswagen N1 (voor belasting is het al een kampeerauto=personenauto).
Nu is dat sowieso een goed idee en ook daarvan hoor ik wisselende verhalen ('deugdelijke constructie door chassis is voldoende', zegt de RDW door telefoon en een inbouwbedrijf; 'maar ze keuren dat niet goed, alleen de reimo-bankjes met de juiste TÜV-certificering', zeggen andere inbouwbedrijven.
Nu is een andere wens om hem op PuurPlantaardigeOlie te laten lopen. Gezien het feit dat dan ook alle slangen los moeten enzo, zou het een mooi moment zijn (als ik het kan betalen) om de aanpassing voor PPO en het erin zetten van een nieuwe motor te combineren. Bovendien zou de gemeente wellicht voor minder roetuitstoot (en 75% CO2-reductie) een uitzondering maken zodat je wel de milieuzone in kan op PPO. Of dat laatste echt lukt, vraag ik me wel af, mijn vertrouwen in het logische beleid van de gemeente is niet zo groot. Iemand ervaring mee?
En is een 1,9TD inderdaad geschikt om jaarrond (tot min tien) op PPO zonder bijmenging te laten lopen (als er dus andere slangen, gloeiers en twee verwarmelementen op zitten)? Iemand daar ervaring mee?
In Zeeland zit Tamagreen die ombouw naar PPO doet. Iemand ervaring mee? Ze zijn niet echt een garage. Ik weet dus niet hoe verstandig het is hier een andere motor erin te laten zetten in combinatie met die PPO-ombouw.
Maar ja, hoe goed dat bedrijf in Belsele is weet ik natuurlijk ook niet.
Als ik voor een nieuwe tweedehandsmotor ga, heeft er iemand een 1,9TD uit een T4 die niet heel erg zwaar is gebruikt en jonger dan de mijne?
Of moet ik er gelijk een 2,5 TDI inzetten? Maar ja, dan is ombouw en rijden op PPO in de toekomst waarschijnlijk wel ingewikkelder. En een 2,5 TDI is duurder lijkt me, en ik neem aan dat er dan ook een nieuwe versnellingsbak in moet en electronica die kan gaan storen.. of is dat niet zo?
Kortom, als jullie gouden tips hebben, in de vorm van wijs advies, motor, adressen voor reparatie/PPO-inbouw en ook qua ideeën omtrent slaapzitbank met plaatsen op kenteken en milieuzone omzeilen.. ik houd me aanbevolen.
Groetjes,
Clarisse
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
dus even de topic weer geplaatst met dank aan Multivan Generation
=================================================================================================
Dag mensen,
Beetje pech: ik reed naar Gent en heb wel ANWB maar geen buitenlanddekking en toen brak de bout waarmee de motorkop en dus de distributieriem aan de motor vastzit.
Dus nu zijn de kleppen krom en de cilinderkop is stuk en het tandwiel waar de riem op loopt ook en er moet een nieuwe distributieriem op. Ik kan dat bij het takelwagen- annex garagebedrijfje in Belsele (Sint-Niklaas) laten doen die hem van de snelweg gehaald hebben voor 1500,- (cilinderkop laten ze doen door specialist). Volgens hem is het onderblok nog okee en de zuigers ook. Hij heeft 251000 op de teller (is van 1995).
Of ik kan een nieuwe 2e hands-motor erin laten zetten, maar volgens hem is dat even duur.
Of ze kunnen me over de grens takelen.
Nu is het ook zo dat ik straks per 1 jan. 2017 Amsterdam niet meer in mag. Ik had daarom gedacht zitplaatsen achterin te creëren op kenteken in de vorm van slaapzitbank met gordels en door de herkeuring zou hij dan ook voor de verkeerswet een personenauto M1 met nieuw kenteken worden ipv bedrijfswagen N1 (voor belasting is het al een kampeerauto=personenauto).
Nu is dat sowieso een goed idee en ook daarvan hoor ik wisselende verhalen ('deugdelijke constructie door chassis is voldoende', zegt de RDW door telefoon en een inbouwbedrijf; 'maar ze keuren dat niet goed, alleen de reimo-bankjes met de juiste TÜV-certificering', zeggen andere inbouwbedrijven.
Nu is een andere wens om hem op PuurPlantaardigeOlie te laten lopen. Gezien het feit dat dan ook alle slangen los moeten enzo, zou het een mooi moment zijn (als ik het kan betalen) om de aanpassing voor PPO en het erin zetten van een nieuwe motor te combineren. Bovendien zou de gemeente wellicht voor minder roetuitstoot (en 75% CO2-reductie) een uitzondering maken zodat je wel de milieuzone in kan op PPO. Of dat laatste echt lukt, vraag ik me wel af, mijn vertrouwen in het logische beleid van de gemeente is niet zo groot. Iemand ervaring mee?
En is een 1,9TD inderdaad geschikt om jaarrond (tot min tien) op PPO zonder bijmenging te laten lopen (als er dus andere slangen, gloeiers en twee verwarmelementen op zitten)? Iemand daar ervaring mee?
In Zeeland zit Tamagreen die ombouw naar PPO doet. Iemand ervaring mee? Ze zijn niet echt een garage. Ik weet dus niet hoe verstandig het is hier een andere motor erin te laten zetten in combinatie met die PPO-ombouw.
Maar ja, hoe goed dat bedrijf in Belsele is weet ik natuurlijk ook niet.
Als ik voor een nieuwe tweedehandsmotor ga, heeft er iemand een 1,9TD uit een T4 die niet heel erg zwaar is gebruikt en jonger dan de mijne?
Of moet ik er gelijk een 2,5 TDI inzetten? Maar ja, dan is ombouw en rijden op PPO in de toekomst waarschijnlijk wel ingewikkelder. En een 2,5 TDI is duurder lijkt me, en ik neem aan dat er dan ook een nieuwe versnellingsbak in moet en electronica die kan gaan storen.. of is dat niet zo?
Kortom, als jullie gouden tips hebben, in de vorm van wijs advies, motor, adressen voor reparatie/PPO-inbouw en ook qua ideeën omtrent slaapzitbank met plaatsen op kenteken en milieuzone omzeilen.. ik houd me aanbevolen.
Groetjes,
Clarisse
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Re: advies gevraagd (motor stuk in België: revisie aldaar of nieuwe motor; PPO; zitplaatsen; milieuzone)
O, vreemd dat ie gewist was. Nou bedankt voor het terugplaatsen! Ik hoop op meedenkende reacties. Heb al wat adresjes gemaild en gebeld voor een 1,9TD; toch niet zo makkelijk..
Groetjes,
Clarisse
Groetjes,
Clarisse
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Re: advies gevraagd
O, vreemd dat ie gewist was. Volgens mij had ie moeite met de te lange titel. Nou bedankt voor het terugplaatsen! Ik hoop op meedenkende reacties. Heb al wat adresjes gemaild en gebeld voor een 1,9TD; toch niet zo makkelijk..
Groetjes,
Clarisse
Groetjes,
Clarisse
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Re: advies gevraagd (motor stuk in België: revisie aldaar of nieuwe motor; PPO; zitplaatsen; milieuzone)
Geen inhoudelijke reactie, dat valt ver buiten mijn competentie, maar wel een procedurele. Bij zulke ingrijpende reparaties/verbouwingen zou ik altijd liever te maken hebben met een vertrouwde garage in de buurt. Als er vervolgproblemen komen, heen-en-terug naar de garage, garantie-aanspraken, weet ik wat niet, dan is het toch makkelijker schakelen met een Nederlands bedrijf in de buurt, onder Nederlands recht, dan met een buitenlands bedrijf een eind rijden weg...
En als je regelmatig in het buitenland bent, toch de buitenlanddekking van de Wegenwacht erbij nemen. Kost nou ook de wereld niet!
En als je regelmatig in het buitenland bent, toch de buitenlanddekking van de Wegenwacht erbij nemen. Kost nou ook de wereld niet!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Multivan Generation
- Berichten: 33905
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: advies gevraagd (motor stuk in België: revisie aldaar of nieuwe motor; PPO; zitplaatsen; milieuzone)
Clarisse,
ik had een reactie geplaatst via mijn telefoon.
Toen kreeg ik een vreemde database error met als gevolg,
dat toen ik met mijn pc keek, er zes keer hetzelfde bericht van mij geplaatst was
Ik heb toen een berichtje naar Henk-1 gestuurd of hij die 5 overbodige dubbele reacties kon wissen,
en toen was ineens het gehele topic weg
In het geheugen van de browser stond gelukkig nog jouw topic, dus gekopieerd en naar Henk-1 gestuurd.
Je had er veel tikwerk aan gehad..
Maar nu mijn reactie:
Voor wat betreft het rijden op ppo, stuur me daarvoor even een mailtje.
Ik heb er op gereden, en heb er dus ervaring mee, ook v.w.b. de overheid.
Voor wat betreft je motor: contacteer pascal-141 eens, misschien heeft die nog iets liggen.
Groeten Peter
ik had een reactie geplaatst via mijn telefoon.
Toen kreeg ik een vreemde database error met als gevolg,
dat toen ik met mijn pc keek, er zes keer hetzelfde bericht van mij geplaatst was
Ik heb toen een berichtje naar Henk-1 gestuurd of hij die 5 overbodige dubbele reacties kon wissen,
en toen was ineens het gehele topic weg
In het geheugen van de browser stond gelukkig nog jouw topic, dus gekopieerd en naar Henk-1 gestuurd.
Je had er veel tikwerk aan gehad..
Maar nu mijn reactie:
Voor wat betreft het rijden op ppo, stuur me daarvoor even een mailtje.
Ik heb er op gereden, en heb er dus ervaring mee, ook v.w.b. de overheid.
Voor wat betreft je motor: contacteer pascal-141 eens, misschien heeft die nog iets liggen.
Groeten Peter
Re: advies gevraagd (motor stuk in België: revisie aldaar of nieuwe motor; PPO; zitplaatsen; milieuzone)
Dag Peter en bvdbob,
Bedankt voor het meedenken!
Ik ga je zeker bellen over PPO, Peter.
Ik had al voor ik op het forum een bericht plaatste een berichtje gestuurd aan Pascal, maar die heeft helaas niets liggen momenteel.
Ik heb net besloten toch maar mijn bestaande motor te laten repareren in Belsele (BE) en de cilinderkop te laten reviseren bij specialist. Bij tweedehands van de sloop (bij Visser in Rotterdam hebben ze er 2) kunnen ze wel zeggen dat hij minder km's heeft en goed is, maar hoe weet ik of dat klopt. En tweedehands cilinderkop erop is goedkoper, maar is ie dan ook goed?
Dus toch maar repareren, ook al weet ik niet zeker of diegene dat goed doet en is dat in het buitenland..
PPO-ombouw en/of extra zitplaatsen creëren en de milieuzone weer in kunnen is dan hoofdstuk 2 wat ik op moet lossen.
En die buitenlanddekking ga ik gelijk afsluiten.. was gewoon stom. Reken België amper als buitenland..
Groeten,
Clarisse
Bedankt voor het meedenken!
Ik ga je zeker bellen over PPO, Peter.
Ik had al voor ik op het forum een bericht plaatste een berichtje gestuurd aan Pascal, maar die heeft helaas niets liggen momenteel.
Ik heb net besloten toch maar mijn bestaande motor te laten repareren in Belsele (BE) en de cilinderkop te laten reviseren bij specialist. Bij tweedehands van de sloop (bij Visser in Rotterdam hebben ze er 2) kunnen ze wel zeggen dat hij minder km's heeft en goed is, maar hoe weet ik of dat klopt. En tweedehands cilinderkop erop is goedkoper, maar is ie dan ook goed?
Dus toch maar repareren, ook al weet ik niet zeker of diegene dat goed doet en is dat in het buitenland..
PPO-ombouw en/of extra zitplaatsen creëren en de milieuzone weer in kunnen is dan hoofdstuk 2 wat ik op moet lossen.
En die buitenlanddekking ga ik gelijk afsluiten.. was gewoon stom. Reken België amper als buitenland..
Groeten,
Clarisse
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Re: advies gevraagd
Dag Peter en bvdbob,
Bedankt voor het meedenken!
Ik ga je zeker bellen over PPO, Peter.
Ik had al voor ik op het forum een bericht plaatste een berichtje gestuurd aan Pascal, maar die heeft helaas niets liggen momenteel.
Ik heb net besloten toch maar mijn bestaande motor te laten repareren in Belsele (BE) en de cilinderkop te laten reviseren bij specialist. Bij tweedehands van de sloop (bij Visser in Rotterdam hebben ze er 2) kunnen ze wel zeggen dat hij minder km's heeft en goed is, maar hoe weet ik of dat klopt. En tweedehands cilinderkop erop is goedkoper, maar is ie dan ook goed?
Dus toch maar repareren, ook al weet ik niet zeker of diegene dat goed doet en is dat in het buitenland..
PPO-ombouw en/of extra zitplaatsen creëren en de milieuzone weer in kunnen is dan hoofdstuk 2 wat ik op moet lossen.
En die buitenlanddekking ga ik gelijk afsluiten.. was gewoon stom. Reken België amper als buitenland..
Groeten,
Clarisse
Bedankt voor het meedenken!
Ik ga je zeker bellen over PPO, Peter.
Ik had al voor ik op het forum een bericht plaatste een berichtje gestuurd aan Pascal, maar die heeft helaas niets liggen momenteel.
Ik heb net besloten toch maar mijn bestaande motor te laten repareren in Belsele (BE) en de cilinderkop te laten reviseren bij specialist. Bij tweedehands van de sloop (bij Visser in Rotterdam hebben ze er 2) kunnen ze wel zeggen dat hij minder km's heeft en goed is, maar hoe weet ik of dat klopt. En tweedehands cilinderkop erop is goedkoper, maar is ie dan ook goed?
Dus toch maar repareren, ook al weet ik niet zeker of diegene dat goed doet en is dat in het buitenland..
PPO-ombouw en/of extra zitplaatsen creëren en de milieuzone weer in kunnen is dan hoofdstuk 2 wat ik op moet lossen.
En die buitenlanddekking ga ik gelijk afsluiten.. was gewoon stom. Reken België amper als buitenland..
Groeten,
Clarisse
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 33905
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: advies gevraagd (motor stuk in België: revisie aldaar of nieuwe motor; PPO; zitplaatsen; milieuzone)
Ik zou meteen een nieuwe cilinderkop laten plaatsen.
Scheelt arbeidskosten en komt naar mijn schatting op ongeveer hetzelfde bedrag uit.
Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
Scheelt arbeidskosten en komt naar mijn schatting op ongeveer hetzelfde bedrag uit.
Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
Re: advies gevraagd (motor stuk in België)
Volgens mij gaan door die reden in Nederland nog vele koppen rollen (lees bonnen vallen). als iedere stad andere regeltjes eropna houd, weet straks niemand meer wie wel of niet waar in mag rijden zonder risico voor een bon.
maar ja, de overheid kennende, doen ze het daarom, dat brengt nog eens geld in het laaitje.
Onduidelijk gel*l van al die beter wetende ambtenaren!
Tja, dat krijg je als ieder ambtenaartje zijn (miniscule) spoortjes moet achterlaten in de geschiedenis
maar ja, de overheid kennende, doen ze het daarom, dat brengt nog eens geld in het laaitje.
Onduidelijk gel*l van al die beter wetende ambtenaren!
Tja, dat krijg je als ieder ambtenaartje zijn (miniscule) spoortjes moet achterlaten in de geschiedenis
Groet, Bart
Re: advies gevraagd (motor stuk in België)
Clarisse
er stond recent een 1.9 TDI in de aanbieding van Navy - zoek ffe op bij vraag/aanbod forum
misschien ben je er mee geholpen
Bart
er stond recent een 1.9 TDI in de aanbieding van Navy - zoek ffe op bij vraag/aanbod forum
misschien ben je er mee geholpen
Bart
Re: advies gevraagd (motor stuk in België)
PPO klinkt interessant.
Zijn er van overheid dan uitzonderingen betreffende het rijden op deze brandstof?
Ik wil hier best meer van weten naar de toekomst.
Succes met het reanimeren van jou bus man.
Groeten Wim
Zijn er van overheid dan uitzonderingen betreffende het rijden op deze brandstof?
Ik wil hier best meer van weten naar de toekomst.
Succes met het reanimeren van jou bus man.
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: advies gevraagd (motor stuk in België)
Hallo,
In welke garage in Belsele ga je dan gaan? Vincke?
Gr Rudi
In welke garage in Belsele ga je dan gaan? Vincke?
Gr Rudi