Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California Syncro onderhanden genomen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

California Syncro onderhanden genomen

Bericht door autocaravana »

Na 17 jaar en 335.000 km begonnen mij enkele dingen te irriteren aan mijn T4 California Syncro bj 1999 (2.5 TDI, 75kW), namelijk het hinderlijk tikken van de vacuümpomp, de duidelijk hoorbare versnellingsbak en een koppeling die soms een hoog geluid produceerde.
Koppeling en vacuümpomp zijn nog nooit vervangen en uit wat ik gelezen heb zijn deze bij dergelijke kilometeraantallen wel zo ongeveer aan vervanging toe.
Waar ik niet op gerekend had was dat de hele motor er uit moest, in tegenstelling tot de gewone 2,5 TDI, waarbij je de motor iets kunt laten zakken om de bak er af te kunnen halen. Er is wel een andere methode, waarbij o.a. de brandstoftank er uit moet, maar meestal kiest men bij de Syncro voor het eruit tillen van de motor.
De koppeling vervangen is normaal al een flinke klus van minimaal 6 uur, maar mijn monteur is zo'n 5 dagen bezig geweest (met een hulp), misschien ook omdat hij dit voor de eerste keer deed.

Wat is er gebeurd?
Koppeling, drukgroep, vast vliegwiel ter vervanging van 2m vliegwiel, koppelingscilinder, vervangen van olie van transmissie en motor, vervangen van veel vacuümslangen en andere dingen die gaar waren en waar je nu goed bij kon. En vervangen van vacuümpomp.
Totale kosten waren 1200 euro aan onderdelen en 1100 aan werk. Ik denk dat ik daarmee erg gematst ben.
Voorlopig kan ik weer zonder kopzorgen de weg op.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: California Syncro onderhanden genomen

Bericht door busbart »

Op naar de 670.000! :ikrij
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: California Syncro onderhanden genomen

Bericht door Pascal-141 »

5 dagen werk ? :muur
Vast vliegwiel gemonteerd op een TDI ? Ik ben benieuwd hoe lang je motor het zal uithouden ,voor er iets breekt ...

2MV vliegwiel is er op ontworpen om de trillingen op te vangen , met een vast vliegwiel heb je die demping niet meer , en komen alle krachten rechtstreeks op je krukas terecht .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: California Syncro onderhanden genomen

Bericht door autocaravana »

Ik ben o.a. afgegaan op wat je 7 jaar geleden schreef....
viewtopic.php?t=23368
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
freek
Berichten: 693
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: California Syncro onderhanden genomen

Bericht door freek »

Ik zou nooit meer naar deze garage teruggaan. Heb toevallig net bij mijn syncro de koppeling plus 2 mv laten vervangen. Hier staat bij een syncro officieel 7 uur voor en ik heb gewoon 7 uur betaald a 39,- excl per uur. Motor hoeft er echt niet uit. Wel moet de haakse aandrijving van de bak worden verwijderd. De motor kan verder gewoon worden gekanteld.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: California Syncro onderhanden genomen

Bericht door Pascal-141 »

autocaravana schreef:Ik ben o.a. afgegaan op wat je 7 jaar geleden schreef....
viewtopic.php?t=23368
Inderdaad , 7 jaar geleden was dit een "nieuw" gegeven ... omdat velen er van klaagden dat hun 2 MV vliegwiel vroegtijdig kapot ging , werd toen gezocht naar een vast vliegwiel oplossing .
Ik heb zelf nooit een vast vliegwiel gemonteerd op een 2.5TDI ,maar ik heb ondertussen in de loop der jaren wel al enkele gevallen gezien waar er motorschade was , na montage van een vast vliegwiel . Nu , ik zeg niet dat ze allemaal kapot gaan als er een vast vliegwiel gemonteerd word hé ! Maar ik zeg wél dat de kans op schade groter is met een vast vliegwiel.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie