Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Monteren mistlampen - een vraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4827
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door Hanz »

Ik ben aan het uitzoeken hoe ik mistlampen kan monteren in de bumper van mijn T4 2.5 TDI met wijsneus. Het meeste heb ik al op en via het forum gevonden.
Volgens mij heb ik nodig: mistlampen rechts en links, frames om de mistlampen in de bumper te bevestigen, een kabelboom, een relais en een lichtschakelaar met twee mistlampstanden. Dit is allemaal op het web te vinden en te koop.
Mijn vraag is: kan ik de stekker van de bestaande lichtschakelaar zo op de nieuwe prikken of moet er ook iets veranderd worden aan de bedrading vanaf de lichtschakelaar? Of is deze al voorbereid voor mistlampen voor?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door Remco181 »

Ik dacht dat de kabelboom er al op voorbereid was... maar dat moet simpel te zien zijn als er loze draden achter de voorbumper zitten :toppie
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4827
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door Hanz »

Wat ik tot nu toe begrijp is dat de kabelboom vanaf de mistlampen naar de Zentralelektrik (het rek met zekeringen en aansluitingen) er nog niet is maar die is wel compleet te koop. Deze wordt aangesloten op de lampen, op de Zentralelektrik en op massa. Mijn vraag ging over de bedrading vanaf de Zentralelektrik naar de lichtschakelaar op het dashboard. Daar lees ik nergens iets over dus ik vroeg mij af of die al voorbereid is voor mistlampen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door websurfer »

ik heb ook dit klusje vorig jaar gedaan en alleen de extra aante schaffen kabel gemonteerd en niets richting de schakelaar als ik het mij nog goed herinner
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4827
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door Hanz »

Dank voor de reactie. Dan is dat deel van de bedrading blijkbaar al voorbereid voor de mistlampen. Dus gewoon een nieuwe schakelaar en plug and play. Dat scheelt weer een hoop gepriegel achter het dashboard.
Weet je nog waar je de spullen gekocht hebt? Ik heb deze site gevonden waar je in ieder geval de mistlampen en de kabelboom kunt kopen http://www.carparts-online.de/shop2/BEL ... S-TYC.html

en http://www.carparts-online.de/shop2/BEL ... ERFER.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door busbart »

Hoi Hanz,

Denk even goed na of je dat echt wel wilt doen!?
Hier zie ik iig enorm veel auto's die op die plaats de lampen kapot hebben vanwege steenslag, maar dan bedoel ik ook enorm veel.
zelf weet ik van een duurdere audi van een kennis, die heeft van die projector mistlampen, (die gaan nog niet zo vlug stuk) dat die lenzen eenvoudig ge zandstraald zijn door alle troep op de weg. en zelf heb ik een wijsneus ook met allebei de mistlampen stuk, een ster, en de ander gewoon overmidden gebarsten.

:bonk
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4827
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door Hanz »

Ik verwacht dat dit wel meevalt. Ik zie ook heel wat T4's met mistlampen en het is me nog nooit opgevallen dat er veel beschadigd zijn. Op mijn andere auto (Citroen Picasso) heb ik ook mistlampen op een vergelijkbare plek in de bumper en die zien er na 10 jaar nog onbeschadigd en prima uit. Ze worden alleen wat sneller vuil dan de koplampen maar als je ze schoonmaakt zijn ze weer als nieuw.
Ik rijd vaak in Scandinavië en op de kleinere wegen daar is meestal geen straatverlichting en ook de belijning laat te wensen over, zeker in de donkere wintermaanden. Een beetje meer licht op de weg is dan wel wenselijk want de T4 koplampen zijn helaas matig in dit opzicht.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door Harry 341 »

busbart schreef:Hoi Hanz,

Denk even goed na of je dat echt wel wilt doen!?
Hier zie ik iig enorm veel auto's die op die plaats de lampen kapot hebben vanwege steenslag, maar dan bedoel ik ook enorm veel.
zelf weet ik van een duurdere audi van een kennis, die heeft van die projector mistlampen, (die gaan nog niet zo vlug stuk) dat die lenzen eenvoudig ge zandstraald zijn door alle troep op de weg. en zelf heb ik een wijsneus ook met allebei de mistlampen stuk, een ster, en de ander gewoon overmidden gebarsten.

:bonk
Rij jij alleen op bergweggetjes?
Ik heb al 20 jaar mistlampen in de bumpers van allebei de bussen maar nog nooit ééntje stuk... :yes
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4827
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door Hanz »

Harry 341 schreef:
busbart schreef:Hoi Hanz,

Denk even goed na of je dat echt wel wilt doen!?
Hier zie ik iig enorm veel auto's die op die plaats de lampen kapot hebben vanwege steenslag, maar dan bedoel ik ook enorm veel.
zelf weet ik van een duurdere audi van een kennis, die heeft van die projector mistlampen, (die gaan nog niet zo vlug stuk) dat die lenzen eenvoudig ge zandstraald zijn door alle troep op de weg. en zelf heb ik een wijsneus ook met allebei de mistlampen stuk, een ster, en de ander gewoon overmidden gebarsten.

:bonk
Rij jij alleen op bergweggetjes?
Ik heb al 20 jaar mistlampen in de bumpers van allebei de bussen maar nog nooit ééntje stuk... :yes
Kijk, dat stelt mij weer gerust. Ik heb inmiddels de lampen en de houders om ze in de bumper te bevestigen binnen. De pakketjes met de kabelboom met relais en de schakelaar kunnen elk moment volgen. En dan wachten op een droge dag want het sleutelen moet helaas buiten gebeuren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door René »

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4827
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door Hanz »

Hoi René, jouw verhaal over het inbouwen had ik al gevonden. Voor ik begin zal ik het nog eens goed doorlezen. In ieder geval nu al bedankt voor deze info.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
arnoldo
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2015, 13:01

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door arnoldo »

Hallo iedereen,

Ben ook bezig met het inbouwen van mistlampen in een T4 wijsneus uit 1997.
Ik heb de bedrading met relai en 2 mistlampen, maar er zitten geen inbouwframe bij, heb je deze nodig?
En zoja hoe zet je deze vast in de bumper?

Ik had ooit ergens een uitleg gezien met foto's maar kan deze niet meer vinden.
Iemand een idee waar?

Thanks
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33829
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Monteren mistlampen - een vraag

Bericht door busbart »

Harry 341 schreef: 04 nov 2016, 11:44
busbart schreef:Hoi Hanz,

Denk even goed na of je dat echt wel wilt doen!?
Hier zie ik iig enorm veel auto's die op die plaats de lampen kapot hebben vanwege steenslag, maar dan bedoel ik ook enorm veel.
zelf weet ik van een duurdere audi van een kennis, die heeft van die projector mistlampen, (die gaan nog niet zo vlug stuk) dat die lenzen eenvoudig ge zandstraald zijn door alle troep op de weg. en zelf heb ik een wijsneus ook met allebei de mistlampen stuk, een ster, en de ander gewoon overmidden gebarsten.

:bonk
Rij jij alleen op bergweggetjes?
Ik heb al 20 jaar mistlampen in de bumpers van allebei de bussen maar nog nooit ééntje stuk... :yes
Zou je denken he!? Hier op het Franse platteland, zij de wegen toch wel anders als in NL, kiezels, stront, hooi,stro, kadavers van kleinere dieren etc. niet te vergeten de reparaties en gaten in de weg, nog niet zo erg als België, maar toch....

garageman van wie ik mijn bus kocht en altijd mijn stukken bestel: jeemig, wat die jij toch met die bus!? (hij had hem vanaf nieuw) ik heb dat nog nooit vervangen!....
Groet, Bart
Plaats reactie