Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2.5 TDI "tuning"
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
2.5 TDI "tuning"
Ik weet dat er waarschijnlijk genoeg topics zijn met verschillende antwoorden of delen van het antwoord dat ik zoek.
Maar welke upgrades of motortuning kan er gedaan worden en welke dingen worden er best gebruikt?
-Chip, tot hoeveel max bij (aangeraden dat er niks zwaarder belast word)
- verstuivers? Welke
- turbo?
- uitlaatlijn? Legaal of elk jaar vervangen (wetgeving in BE)
- luchtfilter? (K&N inlegfilter of cold air box of ...)
- intercooler? (Sprinter model of kleine aftermarket al goed genoeg?)
-oliekoeler aangeraden of niet nodig?
- welke mogelijkheden zijn er nog?
En wat is het maximum haalbare zonder boite of motor te hard te belasten en/of kans om kapot te rijden?
Alvast bedankt!!
Maar welke upgrades of motortuning kan er gedaan worden en welke dingen worden er best gebruikt?
-Chip, tot hoeveel max bij (aangeraden dat er niks zwaarder belast word)
- verstuivers? Welke
- turbo?
- uitlaatlijn? Legaal of elk jaar vervangen (wetgeving in BE)
- luchtfilter? (K&N inlegfilter of cold air box of ...)
- intercooler? (Sprinter model of kleine aftermarket al goed genoeg?)
-oliekoeler aangeraden of niet nodig?
- welke mogelijkheden zijn er nog?
En wat is het maximum haalbare zonder boite of motor te hard te belasten en/of kans om kapot te rijden?
Alvast bedankt!!
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10831
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.5 TDI "tuning"
Als je een ACV (102pk) versie koopt , zit er al een interkoeler in. Extra Oliekoeler is niet nodig bij een TDI .OldschoolCustoms schreef:Ik weet dat er waarschijnlijk genoeg topics zijn met verschillende antwoorden of delen van het antwoord dat ik zoek.
Maar welke upgrades of motortuning kan er gedaan worden en welke dingen worden er best gebruikt?
-Chip, tot hoeveel max bij (aangeraden dat er niks zwaarder belast word)
- verstuivers? Welke
- turbo?
- uitlaatlijn? Legaal of elk jaar vervangen (wetgeving in BE)
- luchtfilter? (K&N inlegfilter of cold air box of ...)
- intercooler? (Sprinter model of kleine aftermarket al goed genoeg?)
-oliekoeler aangeraden of niet nodig?
- welke mogelijkheden zijn er nog?
En wat is het maximum haalbare zonder boite of motor te hard te belasten en/of kans om kapot te rijden?
Alvast bedankt!!
Andere verstuivers en turbo zijn niet nodig , tenzij je extreem wil gaan .
Uitlaat is goed voor de show , maar je kan ze er ieder jaar onderuit halen voor de keuring.
K en N filter haalt niks uit bij een TDI , daar heb je 0,0 vermogenwinst mee .
Chippen is simpel en goedkoop , maar laat het bij iemand doen die ervaring heeft met T4 .
En als de 88/102pk niet voldoet , kun je nog uitkijken naar een 151pk versie . Maar die zijn toch een stuk zeldzamer .
Maar euh , voor je al alle mogelijkheden voor extra vermogen bij een 2.5TDI gaat opzoeken , zou je dan niet beter eerst eens een testrit maken met een 2.5TDI die in goede staat is ? Tegenover je 1.9td is dat namelijk nogal een groot verschil...
de 102 pk zit na chippen rond 130 pk . En dat is geen enkel probleem voor de versnellingsbak .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 2.5 TDI "tuning"
Zowizo is het de bedoeling van er eerst testrit en gewoon mee te rijden, en dat hij beter rijd dan die ik nu heb is toch ja logisch anders klopt er iets nietPascal-141 schreef:Als je een ACV (102pk) versie koopt , zit er al een interkoeler in. Extra Oliekoeler is niet nodig bij een TDI .OldschoolCustoms schreef:Ik weet dat er waarschijnlijk genoeg topics zijn met verschillende antwoorden of delen van het antwoord dat ik zoek.
Maar welke upgrades of motortuning kan er gedaan worden en welke dingen worden er best gebruikt?
-Chip, tot hoeveel max bij (aangeraden dat er niks zwaarder belast word)
- verstuivers? Welke
- turbo?
- uitlaatlijn? Legaal of elk jaar vervangen (wetgeving in BE)
- luchtfilter? (K&N inlegfilter of cold air box of ...)
- intercooler? (Sprinter model of kleine aftermarket al goed genoeg?)
-oliekoeler aangeraden of niet nodig?
- welke mogelijkheden zijn er nog?
En wat is het maximum haalbare zonder boite of motor te hard te belasten en/of kans om kapot te rijden?
Alvast bedankt!!
Andere verstuivers en turbo zijn niet nodig , tenzij je extreem wil gaan .
Uitlaat is goed voor de show , maar je kan ze er ieder jaar onderuit halen voor de keuring.
K en N filter haalt niks uit bij een TDI , daar heb je 0,0 vermogenwinst mee .
Chippen is simpel en goedkoop , maar laat het bij iemand doen die ervaring heeft met T4 .
En als de 88/102pk niet voldoet , kun je nog uitkijken naar een 151pk versie . Maar die zijn toch een stuk zeldzamer .
Maar euh , voor je al alle mogelijkheden voor extra vermogen bij een 2.5TDI gaat opzoeken , zou je dan niet beter eerst eens een testrit maken met een 2.5TDI die in goede staat is ? Tegenover je 1.9td is dat namelijk nogal een groot verschil...
de 102 pk zit na chippen rond 130 pk . En dat is geen enkel probleem voor de versnellingsbak .
Maar weet liever op voorhand wat mijn mogelijkheden zijn indien ik hem toch niet vlot genoeg is. Voor mijn T4 had ik een 2.5 T5 met 130pk en zou toch weer die "vlotheid" willen,
Topsnelheid maakt me niet echt uit (al te veel foto's in het verleden gekregen )
En qua uitlaat heb nog een nieuwe skytune einddemper liggen die ik er eventueel zou ondersteken.
En intercooler, is een front intercooler niet beter dan de originele topmount intercooler? En ja kan je die dan laten steken voor de keuring?
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 2.5 TDI "tuning"
En het gaat over een 102pk versie die ik zou kopen
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.5 TDI "tuning"
Kijk eens op mijn site www.eldiape.com naar het artikel over motorische tuning..
Ik zou, mocht je hem aanschaffen, er eerst maar eens een tijdje in rijden zodat je weet wat je gekocht hebt.
En er voor zorgen dat die auto technisch honderd procent in orde is voordat je over tuning gaat denken.
Groeten Peter
Ik zou, mocht je hem aanschaffen, er eerst maar eens een tijdje in rijden zodat je weet wat je gekocht hebt.
En er voor zorgen dat die auto technisch honderd procent in orde is voordat je over tuning gaat denken.
Groeten Peter
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 2.5 TDI "tuning"
Ben ik ook vanplan Peter, zoals ik tegen Pascal al aanhaalde wilde ik gewoon informeren wat de opties achteraf zijn. Het is zeker en vast niet de bedoeling van er een "racemachien" van te maken, het gaat me ook voornamelijk puur over vlot optrekken wat ik nu toch enorm mis bij mijn 1.9TDMultivan Generation schreef:Kijk eens op mijn site http://www.eldiape.com naar het artikel over motorische tuning..
Ik zou, mocht je hem aanschaffen, er eerst maar eens een tijdje in rijden zodat je weet wat je gekocht hebt.
En er voor zorgen dat die auto technisch honderd procent in orde is voordat je over tuning gaat denken.
Groeten Peter
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.5 TDI "tuning"
Een 102 pk TDI verwacht ik dat vlotter rijdt als een 130 pk T5.
- Pascal-141
- Berichten: 10831
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.5 TDI "tuning"
Als jij een T5 130pk "vlot" vond rijden , dan zal een T4 TDI je zeker wel bevallen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 2.5 TDI "tuning"
In het optrekken vond ik die toch goed gaan voor een bus van bijna 2ton, zeker in vergelijking met men 1.9TD maar ben alleszins benieuwd nu!Pascal-141 schreef:Als jij een T5 130pk "vlot" vond rijden , dan zal een T4 TDI je zeker wel bevallen .
Dit weekend of weekend erna mogelijk testritje doen!
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
Re: 2.5 TDI "tuning"
Je kan een 102pk kopen en er een 150pk turbo en verstuivers inzetten.
Dan zou ik ook een front mount intercooler monteren.
Dan zou ik ook een front mount intercooler monteren.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 2.5 TDI "tuning"
Front mount intercooler is zowizo het eerste dat er zou gedaan worden om iets of wat extra te hebbenpowerpiep schreef:Je kan een 102pk kopen en er een 150pk turbo en verstuivers inzetten.
Dan zou ik ook een front mount intercooler monteren.
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: 2.5 TDI "tuning"
Lijkt mij helemaal zinloos als je dit als enige aanpassing zou doen.OldschoolCustoms schreef:Front mount intercooler is zowizo het eerste dat er zou gedaan worden om iets of wat extra te hebbenpowerpiep schreef:Je kan een 102pk kopen en er een 150pk turbo en verstuivers inzetten.
Dan zou ik ook een front mount intercooler monteren.