Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

[Probeem] Geen stroom meer!

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
BigFreak
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 apr 2016, 17:49

[Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door BigFreak »

Ik heb dus het volgende probleem.

Afgelopen zomer met de Californa op pad geweest en toen gemerkt dat er een vreemd verloop in de stroomcapaciteit van het campergedeelte zat.
Accu's laten doormeten, dit was geen probleem (zijn overigens ook pas 1.5 jaar oud) Nu leek het alsof de accu's niet goed bijladen tijden het rijden maar wel als hij aan de 230v stond. Verder niet heel veel problemen van gehad.

Eenmaal thuis verder getest en ook weinig spannends kunnen ontdekken. Echter nu blijkt dat de accu's niet meer bijladen via de motor, of via de 230v.
Als de stekker in de zijkant zit, of de motor loopt dan gaat het californa displaytje wel aan. De tijd staat dan op 0:00 etc omdat de stroom er dus afgeweest is. Echter zodra de motor weer uitgezet wordt (ook na een langere rit) of de stroom uit de zijkant gehaald wordt, valt het display direct weer uit en is dan ook compleet dood.

Heeft iemand hier misschien een idee waar ik dit kan zoeken? of wat ik eventueel nog kan doormeten of soortgelijk iets gehad?

het gaat overigens om een 2012 VW T5 California 140Pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door Multivan Generation »

Er is een topic geweest over een diode die verkeerd om gemonteerd is geweest af-fabriek.
Misschien kun je daar iets over vinden?

Probeer ook uit te zoeken of je scheidingsrelais nog goed werkt (zelf geen idee waar die zou kunnen zitten)

Groeten Peter
BigFreak
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 apr 2016, 17:49

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door BigFreak »

Hi Peter,

Het heeft allemaal wel goed gewerkt, dus een verkeerdgeplaatste diode is dan toch geen mogelijkheid?!? (denk ik)

Scheidingsrelais denk ik zelf ook aan, maar waar die zit is mij ook niet bekend. Ik zal eens zoeken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door Multivan Generation »

Ik wil het eventueel wel voor je uitzoeken waar dat scheidingsrelais zich bevind,
maar dat wordt dan even vanavond.

Groeten Peter
BigFreak
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 apr 2016, 17:49

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door BigFreak »

Dat is geen probleem! hij staat nu toch binnen en het heeft niet heel veel haast :)
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door Panadero »

Als iets het heeft gedaan en er opeens mee stopt, zou het ook een zekering kunnen zijn. Misschien kan je alle zekeringhouders eens nalopen; bij de accu onder de motorkap, in het dashboard achter de flessenhouder en onder de bestuurdersstoel. Onder de stoel moet ook een 80A (hoofd)zekering zitten/liggen.
Cali-T5.2-CFCA-DSG-4M-2010
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door Multivan Generation »

@ Bigfreak,
zie hier: linkje

Misschien kun je er wat mee..
Zekeringen zou ik zeker ook nalopen, alleen waar moet je beginnen he, bij een T5
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door bvddobb »

Dus als de motor loopt, of als jullie aan de walstroom hangen, komt er wél stroom het huishoudcircuit binnen, maar de huishoudaccu's laden niet op, en er komt/kwam van de huishoudaccu's geen stroom... En dat was ineens?

Dan denk ik toch ook eerst aan de 80A en 50A zekeringen van de beide huishoudaccu's zelf. Maar als die er allebei tegelijk uitgeknald zijn, moet er toch wel ergens een grote kortsluiting zitten als basisoorzaak...
BigFreak
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 apr 2016, 17:49

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door BigFreak »

Het lijkt alsof het geleidelijk aan gegaan is.

Ook wel dat het display 100% aangaf en na een half uurtje koelkast bijvoorbeeld naar 70% sprong (op vakantie)

En thuis tijdens het testen was dit niet het geval. toen uren lang koelkast aan op 10%.

Dus het lijkt niet als of het van het een op het andre moment gegaan is.

Waar zitten die zekeringen? dan kan ik die eens bekijken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door Multivan Generation »

Kijk maar eens hier: linkje

Zit er trouwens geen boekje bij je bus, waar iets in staat?

Groeten Peter
ps of stuur me even een PB met je email adres, dan kan ik je wat opsturen.. :knipoog
PPS ik weet niet waar je vandaan komt, maar forumlid HenkK heeft een elektronica werkplaats en doet ook veel california laders en koelkast aansturingen repareren
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door ratlookcalifornia »

Zitten de zekeringen niet op de huishoudaccupool ? Meen dat het een plat geval is.....succes ! Kan zijn dat er 1 van de twee zekeringen de geest gegeven heeft....(helft van de capaciteit)....Overigens vreemd dat je display uitvalt, dat is mij zelfs niet gelukt met zo goed als lege accu`s.....
BigFreak
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 apr 2016, 17:49

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door BigFreak »

Ik zal eens even gaan kijken of ik daar wijzer uit wordt!
BigFreak
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 apr 2016, 17:49

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door BigFreak »

Nou, alles nagekeken.

Accu's doorgemeten, viel me op dat de accu bij de bestuurdersstoel niet goed vast zat. De accupolen en de accu zelf ook.
Alles is nu weer aangesloten en zit goed vast. Accu's laden nu wel weer bij. Ben benieuwd of dit het hele euvel was..
egenolf
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2016, 23:10

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door egenolf »

Het scheidingsrelais zit onder de bestuurders stoel aan de rechterkant tegen het frame (naaste de accu en naast hetzekeringenblok)
Egenolf
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: [Probeem] Geen stroom meer!

Bericht door Multivan Generation »

egenolf schreef: 31 mei 2022, 20:10 Het scheidingsrelais zit onder de bestuurders stoel aan de rechterkant tegen het frame (naaste de accu en naast hetzekeringenblok)
Egenolf
Ik denk dat hij daar na 5,5 jaar ook al wel achter was gekomen :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie