Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

12v aansluiting

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

12v aansluiting

Bericht door EibboR »

In onze Westfalia van 93 zit bij het keukenblokje een 12V aansluiting, achter de bestuurderszetel en boven het 220V stopcontact. Nu dacht ik dat er zo'n traditionele sigarettenstekker zou in passen maar die is veel te dik?
Welke stekker heb ik nodig?

Dankuwel
Gebruikersavatar
l1w
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2016, 18:43
Locatie: Alblasserwaard

Re: 12v aansluiting

Bericht door l1w »

Misschien deze?
Bijlagen
IMG_2895.JPG
VW T4 Carthago Malibu
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4679
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 12v aansluiting

Bericht door Hanz »

Of deze, rood dopje erop past hij in de aansteker en rood dopje eraf past hij in het 12V contact.
O.a. te kooop bij conrad.nl of even googelen op 'universele 12V stekker'.
procar-apparaataansluitkabel-met-universele-stekker-stroombelasting-max-8-a-geschikt-voor-details-sigarettenaansteker-en-standaard-contactdoos.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: 12v aansluiting

Bericht door EibboR »

Ziet er al goed uit! Ideaal zou zijn mocht ik er ene vinden met een usb op om telefoon enzo op te laden.
Dank, weet welke richting ik moet zoeken!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4679
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 12v aansluiting

Bericht door Hanz »

Dan is dit wat je zoekt: universeelstekker met verlengsnoer.

https://www.conrad.nl/nl/procar-verleng ... 52881.html
procar-verlengsnoer-voor-6-24-v-stroombelasting-max-8-a-geschikt-voor-details-euronorm-en-sigarettenaansteker.jpg
En aan het uiteinde zo'n stekker erin, bestaan ook met twee USB poorten of USB poort + mini USB poort.
voltcraft-cqcp-3000-usb-oplader-auto-vrachtwagenlader-uitgangsstroom-max-3000-ma-1-x-usb-qualcomm-quick-charge-30.jpg
goobay-58912-usb-oplader-autolader-uitgangsstroom-max-31-a-2-x-usb-20-bus-a.jpg
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-cqcp ... 08315.html
https://www.conrad.nl/nl/goobay-58912-u ... 37838.html

Zo heb ik het gedaan. Verlengsnoer lang genoeg om overal in de camper te gebruiken en naar keuze in de aanstekeraansluiting of in het 12V contact bij de keuken.
Ik heb geen banden met Conrad maar zij hebben heel veel op dit gebied en voor redelijke prijzen. De linkjes zijn dus alleen bedoeld om je op weg te helpen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: 12v aansluiting

Bericht door EibboR »

WoW super! Dit is inderdaad wat ik nodig heb!

:jumpklap :jumpklap :jumpklap
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4679
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 12v aansluiting

Bericht door Hanz »

:toppie
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: 12v aansluiting

Bericht door EibboR »

Bestelling is geplaatst! Vele dank! :toppie
eissens
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2019, 12:37

Re: 12v aansluiting

Bericht door eissens »

Hallo,

Heb je voor het gebruik van de 12V aansluiting een 220V nodig of is de 12V aansluiting op de accu aangesloten?

Groet,
Anton
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: 12v aansluiting

Bericht door Mickel Moen »

Het Electra systeem in de bus is nominaal 12V. (spanning wisselt naar gelang er gebruikers actief zijn of laders van +/- 12V tot +/-14,4V)

De 12V stopcontacten waar je dit soort (sigarettenaansteker) pluggen op aansluit krijgen hun stroom van de start of de HH-accu.

De getoonde usb-laders zijn eigenlijk omvormers die die 12V omzetten naar 5V, wat de spanning is van USB.

Heb je 230V stopcontacten in de bus dan werken die alleen als je aan de paal staat, of indien je een speciale 12V naar 230V omvormer hebt. Zo’n omvormer maakt dus van 12V gelijkspanning 230V wisselspanning en daar kun je dan (afhankelijk van het vermogen van de omvormer) apparaten op 230V op aansluiten. Zoals je telefoonlader. Of een usb-lader op 230V. Het is aan te raden dan wel een zuivere sinus omvormer te nemen. Tegenwoordig het meest gangbaar.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2013
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 12v aansluiting

Bericht door chv »

Ik had eerst ook zo’n verloopkabel van mini sigarettenaansteker naar gewoon. Maar ik verdacht hem ervan dat hij toch aardig wat verlies veroorzaakte (dunne draad).
Toen heb ik het gat iets groter geboord er zit een metalen plaat achter de B-stijlbekleding) en er een normale sigarettenaansteker aansluiting geplaatst.
Kun je altijd nog doen als de verloopkabel niet bevalt, of zoekraakt.

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: 12v aansluiting

Bericht door pwhooftman »

De kleinere 12v aansluitingen ( ook wel Bosch stekker genoemd) zijn van veel betere kwaliteit omdat de stekker er inklikt en niet losrammelt en dan een hoge overgangsweerstand of slechte verbinding veroorzaakt, ik zou ze zeker niet vervangen voor normale sigarettenaansteker contacten.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2013
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 12v aansluiting

Bericht door chv »

@ pwhooftman:
Als ik moet kiezen tussen de veel stabielere stekker die vervolgens met twee hele dunne draadjes gaat naar de alsnog minder stabiele gewone verbinding, of twee stevige draadjes direct van de bedrading van de auto aansluiten op die minder stabiele gewone aansluiting, dan denk ik een betere verbinding te hebben.

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4679
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 12v aansluiting

Bericht door Hanz »

Ik snap niet goed waar jij die hele dunne draadjes ziet. In het verlengsnoer dat ik gebruikt heb zijn de draden echt niet zo dun en het USB-inzetstukje zit daarin veel strakker en steviger dan in de originele sigarettenaansluiting. Dus wat mij betreft een degelijke en betrouwbare verbinding.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2013
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 12v aansluiting

Bericht door chv »

@ hanz:
Ik heb ook zo’n verlengsnoer gehad zoals afgebeeld van Conrad. Dat spiraaldraad is soepel omdat het dunne draadjes zijn. In elk geval dunner dat het draad waarmee mijn T4 bedraad is. Mijn handpresso vroeg meer spanning dan de verlengdraad kon leveren. Direct ingeplugd ging dat wel. Conclusie: teveel verlies tgv die verlengkabel.

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie