Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: The next level

Bericht door MGA1600 »

deejoe schreef: 14 okt 2021, 12:04 Mijn indeling is nu totaal anders, maar dit kan voor veel mensen een leuk alternatief zijn. Dank voor het delen!
Ieder zijn wens! De reden waarom ik iets dergelijks aan het maken ben (zal later als het klaar een stukje schrijven en foto’s plaatsen) is dat onze Multivan primair een tweede auto is met 5 zitplaatsen ( zelfs 6, we hebben nog een extra stoel) voor het grootste deel van het jaar en het gebruik als campertje bij ons opgeteld maar een paar weken per jaar is. Dus een echte camper is bij ons onnodig.

Tot voor kort werd er geslapen op een zelfgemaakt’ Vanessa-Mobile Camping - achtig” bed met losse bedplanken die aan een vast deel (een soort Multiflex board) gehaakt wordt. Sliep prima, super stabiel maar als je laat op de avond van ‘zitten’ naar ‘slapen’ om wilde bouwen was dat (zeker na een paar glaasjes wijn) toch wel een drempel waar je je overheen moest slepen. Om voldoende ruimte te hebben om die bedplanken te manoeuvreren moest je eigenlijk de achterklep even open zetten, met kans op muggen e.d., maar ook geluidsoverlast voor evt. andere kampeerders. Het moest dus anders en dat ben ik nu aan het uitvoeren.

Met een Multivan doe je weliswaar concessies aan opbergmogelijkheden t.o.v. een California-achtige indeling maar juist niet aan de afmetingen van het bed (want dat is bij ons bijna 150 breed) en dat vonden wij weer een pluspunt.
Om tòch zoveel mogelijk mee te kunnen nemen heb ik in de bagageruimte een uittrekplateau gemaakt (waarop 0,5 m3 aan kampeerspullen kan staan deels in stapelkratten) en heb ik een aantal handige kastjes op verloren plekjes in de bus gemaakt. Kleding gaat bij ons in van die raamtassen, super handig.

Heel wat anders dus dan zo’n heel fraai ingerichte camper (VW of anders) maar past ook niet echt bij de manier waarop wij onze (tussendoor) vakanties willen vieren in voorjaar, zomer of najaar. Wintervakanties doen we niet met de bus. We hebben een koelkastje, kunnen koken, de Zuheizer doet eventueel dienst als standkachel (werkt heel goed in de T6) we hebben een goed en zo breed mogelijk bed (als het straks weer klaar is tenminste). Meer hebben we niet nodig. Dat wil zeggen: sinds kort hebben we er een een opblaastent bij om de leefruimte te vergroten (Isola Air Turbo).
De aanleiding daarvoor was eigenlijk onze laatste tipje in september waarbij de dagen alweer korter werden en de avonden al flink koud waren en we toch zoveel mogelijk buiten wilden leven. Deze tent staat echt in een minuut of 7 en het is daarmee ook voor bij enkele overnachting gauw de moeite waard om het ding op te zetten. Hij kan gekoppeld worden aan de bus maar ook zelfstandig staan. Handig als je met de bus weg wilt (en tafel en stoelen en evt. toilet etc. kunt achterlaten.

Vorige week waren we even op de camperbeurs in Utrecht en daar hebben we onze ogen uitgekeken naar allerlei moois en slims. Maar wat een geld …….!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Reimo catalogi downloadlink

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: The next level

Bericht door Lambiek »

Bedankt voor het delen , mooie catalogus, lekker bladeren !!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Gewicht van inrichting versus totaalgewicht

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef: 18 apr 2020, 17:22
De hoofdreden waarom hierover steeds meer nagedacht wordt is, is de beperking van/in het maximaal toelaatbaar gewicht.
Stel je camper weegt 2500 kg en het maximaal toelaatbaar gewicht is 2800 kg, dan mag je dus nog 300 kg laden.
Neem als voorbeeld 2 volwassenen van 75 kg schoon aan de haak, en je mag dan nog maar 300 - 150 = 150 kg laden.
Ga je met 4 personen op vakantie in de bus, lees 300 kg aan personen, dan mag je dus niets meer extra laden.
O ja, en vergeet de 2 elektrische fietsen die mee gaan ook even niet :gekte

Dit probleem speelt ook bij de grotere 6 meter campers, die enerzijds een maximaal toelaatbaar gewicht van 3500 kg mogen hebben, zodat er met een rijbewijs B nog mee gereden kan worden, maar deze "white whales" zoals Deskman dat eens treffend beschreef, zijn van zichzelf al veel zwaarder.
Om niet in de knoop te komen met het maximaal toelaatbaar gewicht , worden deze vaak (niet altijd) als 2 persoons versie uitgevoerd, ten eerste om wat meer luxe en vaste bedden van een normaal formaat te hebben, anderzijds om nog wat lading mee te kunnen nemen.

Kijk je dan naar grotere 4 persoons campers, dan wordt het zeer krap..
Een update hierop waarom gewicht zo belangrijk is:

https://www.bild.de/auto/auto-news/auto ... .bild.html :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 646
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: The next level

Bericht door Jan anno NU »

Ja ja , je watertank leeg laten lopen en je schatje in de berm achterlaten verpest wel de vakantie.
:nuts
T4 2,5 TDI 2002
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Gewicht van inrichting versus totaalgewicht

Bericht door Egbert&Manon »

Multivan Generation schreef: 31 jan 2022, 16:46
Multivan Generation schreef: 18 apr 2020, 17:22
..................

Kijk je dan naar grotere 4 persoons campers, dan wordt het zeer krap..
Een update hierop waarom gewicht zo belangrijk is:

https://www.bild.de/auto/auto-news/auto ... .bild.html :ie
Wellicht een C1 rijbewijs halen?
Boeken 2e hands op marktplaats kopen.
Zelf bij CBR examens regelen.
2-daagse cursus (lessen + examen)

Investering van zo'n 500 tot 750 euro en dan kun je voor max 7,5 ton!

Zo'n grote Hymer kan vaak technisch over 4000 kg.....

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2013
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: The next level

Bericht door chv »

@Egbert: 2-daagse cursus voor praktijkexamen? Ambitieus! :ie
(ik werk bij CBR :knipoog)

Met vriendelijke groet,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3561
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: The next level

Bericht door krekwakwol »

Daarom hebben wij ons busje laten omkeuren van 2800 naar 3000kg. Ook in verband met 2 (relatief lichte) e-bikes achterop.
Daar willen we geen risico mee lopen, al helemaal niet in het buitenland.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 646
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: The next level

Bericht door Jan anno NU »

Vandaar mijn credo:
Zo ruimtelijk en luchtig mogelijk.

Bij ons is de massa leeg voertuig 1690 KG na ombouw tot camper.
:yes
T4 2,5 TDI 2002
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: The next level

Bericht door Egbert&Manon »

chv schreef: 02 feb 2022, 17:39 @Egbert: 2-daagse cursus voor praktijkexamen? Ambitieus! :ie
(ik werk bij CBR :knipoog)

Met vriendelijke groet,
Charles
Ik spreek uit eigen ervaring...... Welliswaar was het in 2015 en in Leeuwarden....
Eerst de benodigde theorie examens gehaald
2 aaneengesloten dagen gelest en in de middag van de tweede dag praktijkexamen gedaan.
(De jaren daarna nog C, CE, D en gevaarlijke stoffen behaald.....
En dat voor een service-monteur van bijna 50 jaar)

Ambitieus? Gewoon doen !!!

(Manon heeft ook het C-rijbewijs gehaald)

We rijden prive met een Iveco Daily 52C-15 op vrachtwagenkenteken.
Dubbellucht, 3 litermotor, airco, cruise-control etc.
5200 kg max én
3500 kg aanhanger
Nog geen 350 euro MRB per jaar !!!

Dit is onze Next Level

Voor sommigen zal de begrenste snelheid een bezwaar zijn (wij kunnen max 100 km/u rijden).

Egbert


(Sorry Peter, dit is jouw topic.....)
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: The next level

Bericht door Hanz »

Jan anno NU schreef: 02 feb 2022, 17:57 Vandaar mijn credo:
Zo ruimtelijk en luchtig mogelijk.

Bij ons is de massa leeg voertuig 1690 KG na ombouw tot camper.
:yes
Volgens mij is een T4 met ACV motor minimaal 1620 kg (leeg gewicht). Dan zou jij een complete camperinrichting hebben van 70 kg. Ben benieuwd met welke indeling en materialen je dit bereikt hebt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 646
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: The next level

Bericht door Jan anno NU »

Tja , jij gelooft mij dus niet Hanz.

Tijdens de keuring was de setup:
Uiteraard niet te vergelijken met jouw California.

Popup dakje van MacMol , keukenblokje en afsluitbare kastruimte en tafeltje , en bedbank 122 x 186 cm van Scopema met 3 puntsgordels.
Zitplaatsen van de bank staan netjes op kenteken , chassisno begint met WV1xxxx

Brandstoftank halfvol en reservewiel onder de bus.
Ombouw 005.JPG
Alleen de bergruimte naast de bank in het verlengde van het keukenblokje zat er nog niet in .
Massa leeg voertuig = 1690 KG
Massa rijklaar =1790 KG

Wil je het kenteken via PB ? , dan kan je het zelf even kontroleren bij de RDW

:zwaai
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: The next level

Bericht door Hanz »

Geen kwestie van niet geloven maar voor zover mijn informatie strekt weegt een kale Transporter, enkele cabine en 2.5TDI motor 1620 kg.
Daarom vroeg ik mij af hoe je het voor elkaar kreeg om met camperinrichting op 1690 kg uit te komen. Die Scopema bank alleen weegt denk ik al bijna 70 kg. Ik ben dus heel benieuwd hoeveel het leeg gewicht van je bus was voor de ombouw.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 646
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: The next level

Bericht door Jan anno NU »

Daarom vroeg ik mij af hoe je het voor elkaar kreeg om met camperinrichting op 1690 kg uit te komen.
Dat was het gewicht incl. DC op het oude kenteken.
De bus is bij keuring tot campertje niet opnieuw gewogen bedacht ik mij vandaag, het is alweer ruim 10 jaar terug.

Was volgens de keurmeester niet nodig als er geen significant zwaardere constructies waren gemonteerd.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: The next level

Bericht door Hanz »

Aha, dat verklaart de zaak. Jammer dat je dus niet de ontdekker bent van super lichtgewicht materiaal voor camperbouw :knipoog
Ik stel voor dat we het topic van Peter niet verder vervuilen met deze discussie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie