Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oplossing extra bed op de voorstoelen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door ThomasH »

Ik heb de afgelopen weken alles gelezen en bekeken op het internet dat ik kon vinden over het maken van een extra slaapplek voor een kind in een VW T4 camper. (Al gaat dit ook gewoon op voor T5 en T6). Allerlei mooie oplossingen gezien (bunk beds / hangmatten). Sommige makkelijk, sommige niet. Sommige duur, sommige niet. Ik deel onze oplossing, misschien heeft iemand anders er ook iets aan.

Uiteindelijk zijn wij voor nu (tot m'n zoon oud genoeg is om in het slaaphefdak te slapen) hier op uitgekomen:

- Voordeel is dat het bed vrijwel geen ruimte inneemt tijdens de reis.
- Op de plek waar de beenruimte van de voorstoelen is staan (inklapbare bagage-) kratjes als extra ondersteuning voor het luchtmatras.
- Het matras is breder dan de ruimte waar het in ligt (stoelen helemaal naar achter) waardoor het mooi klemt. (zo opgeblazen met een klein electrisch pompje)
- De opstaande rand voorkomt dat een kind er uit kan rollen.
- De versnelling staat in de achterruit (dan is de pook lager en prikt niet in het matras)

Wil verder geen reclame maken voor het specifieke merk van het matras. Er zijn 2 merken die ik zo snel vond die een opstaande rand hebben. Deze past het beste.

Afbeelding
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door RITC »

Mooie oplossing :toppie
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door brecht »

Dat ziet er een simpele oplossing uit!
(tot m'n zoon oud genoeg is om in het slaaphefdak te slapen)
Interessant, wij hebben een zoontje van ruim 8 maanden oud en sinds een week ook een T4 westfalia met klapdak. We gaan nog uitvinden waar hij het makkelijkst slaapt, maar wij dachten aan het klapdakbed (met iets van valbeveiliging uiteraard). Puur uit interesse:

Hoe oud is jullie zoon en wat zijn de argumenten waarom hij nog niet boven zou kunnen slapen?
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door ThomasH »

Hallo Brecht,

Dan zitten wij ongeveer in hetzelfde schuitje ;-) Wij hebben namelijk onze T4 Westfalia een paar weken en we hebben ook een zoon van 8 maanden!

Maar... wij hebben ook een zoon van 2 jaar en 8 maanden. En die komt op het luchtmatras op de voorstoelen. Dit omdat hij nogal beweegt in zijn slaap en regelmatig dwars aan het einde van zijn bed eindigt. Hij zou uit het bovenbed kunnen vallen of met zijn voeten tegen het tentdoek kunnen trappen. Een netje als uitvalbescherming was ons eerste idee, maar ik wilde (vooralsnog) liever niet boren in de bus en in de T4 zitten niet standaard bevestigingspunten. Ik heb flink gezocht en er zijn wel wat voorbeelden van mensen die zelf iets knutselen (ook omdat de netjes prijzig zijn en niet altijd even goed verkrijgbaar). Uiteindelijk heb ik een derde plank gemaakt die het bovenbed afsluit. Het bovenbed bestaat uit 2 slaapplanken en ik heb er een derde bij gemaakt. De plank steunt op de rand van het bestaande bed en klemt tussen de stangen van het hefdak. Voor de zekerheid heb ik er een gat in gemaakt dat om de pin van het hefdakslot gaat. Dan kan de plank niet verschuiven. Voordeel is dat de plank (9 mm multiplex) boven kan blijven liggen als het hefdak dichtgaat. Zodra de bus uit de stalling is zal ik een foto plaatsen van de plank met afmetingen. Als mijn oudste wat ouder is en wat rustiger slaapt willen wij hem boven gaan leggen, samen met zijn kleine broertje. Maar dat duurt dus nog even.

De kleinste (8 maanden) hadden wij tot nu toe in de bak van de kinderwagen, op de keuken. Maar hij wordt te groot voor de bak van de kinderwagen. Deryantentje in het slaaphefdak was een optie maar veel gedoe. Wat we nu doen is de kleine idd in het slaaphefdak leggen, maar om te voorkomen dat hij gaat rollen binden we een band lakentje om hem heen, zoals dat in een kinderbedje thuis ook gebruikelijk is.De band gaat dan voor de extra zekerheid door de mouwen van zijn slaapzak en onder zn rug door. Waarschijnlijk is dat niet eens nodig, maar nu we voor het eerst lang weg gaan neem ik het zeker voor het onzekere. Kan het altijd weglaten.

Ik las op het forum ook dat er mensen zijn die hun kindje op de achterste plank leggen en de voorste plank dan omhoog doen. Als volwassene vinden we dat misschien een wat claustrofobisch idee, maar of je zoon het erg vindt of zich er juist op zijn gemak voelt valt te proberen. Mijn vriendin voelde er niet veel voor om het uit te proberen. :-)

We overwegen overigens nog om de voorste bedplank thuis te laten. Dan ligt hij alleen op de achterste. Het voordeel daarvan is dat je veel makkelijker bij 'm kan en dat je continue geniet van meer stahoogte.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door brecht »

kijk, jij hebt er echt al over nagedacht :)

- Dat van die voorste bedplank schuin omoog had ik ok bedacht. Em idd: veel mensen waaronder mijn vrouw vinden dat een claustrofibisch idee. Ik denk dat dat vooral projectie is :) Maar het argument dat ze tegen het tentdoek rollen vind ik een goede. Das niet handig. Dan hoef ik ok niet na te denken over hoe een valbevieliging te maken daar :)

-Ik denk er nu aan om zelf boven te gaan slapen. Dan blijft de bank beneden gewoon rechtop staan en ontstaat achterin de bus een heel mooi afgesloten bedje.

Van t weekend gaan we het zien. Ik zla laten weten hoe het ging :)
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door ThomasH »

Ja, de bed/box (achterbak) die aanwezig is achter de leuning van de bank is ideaal (zolang je 1 kind hebt). Dat is een superoplossing kant en klaar. Alleen boven slapen met 2 volwassenen? Voor een weekendje weg misschien, maar voor een hele vakantie? Heb het nog niet geprobeerd, maar ken mensen die het al ruim 30 jaar doen. Laat maar weten hoe het gaat! ;-)
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Luccasram
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door Luccasram »

Hi Thomas,

Leuk dat je je oplossing deelt! Goed dat je geen reclame maakt maar ik zou wel graag willen weten waar je dit opblaasbare matras gekocht hebt, scheelt mij weer zoeken :).

Ons mannetje sliep vorig jaar achter de bank. Hij was toen net nog geen twee en dat ging prima (afgezien van het feit hij het veel te mooi vond daar en continu in de gordijnen hing :) ) Wij hebben twee weken boven geslapen met zn tweeen. Van te voren had mijn vriendin er geen vertrouwen in maar uiteindelijk hebben we twee weken heerlijk geslapen op dat dunne en schijnbaar veel te kleine matrasje.

Nu hebben we er nog een mannetje van 4 maanden bij. Hij kan nu nog wel even in zn kinderwagen maar binnenkort moeten we ook iets anders bedenken.

Gr. Luccas.
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door ThomasH »

Hey Lucas,

Goed om te horen dat met zijn 2en boven slapen best een optie is. :-) Gaan wij zeker ook eens proberen binnenkort. Ik zal je een PM sturen met de info over het matras.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door ThomasH »

Ik heb overigens in een ander topic net nog even een beschrijving, foto's en afmetingen toegevoegd van een plank die ik heb gemaakt om het slaaphefdak volledig af te sluiten, zodat een kind niet omlaag kan vallen als het boven slaapt. Om niet dubbel te posten, zie hier: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 15#p411515
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door Dick_T5 »

Hoi Thomas,

Mooie low budget/low impact oplossing! Dank voor het delen.

Hoe lang is de slaapplaats ongeveer? Oftewel, tot welke leeftijd blijft het ongeveer bruikbaar? Met 3 kinderen heb ik elke mogelijke slaapplaats nodig :toppie

Groet,
Dick
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door ThomasH »

Het matras is 150 x 95 x 20 cm. De binnenmaat van de T4 is volgens mij 154.9. Het matras klemt iig netjes tussen de deuren. Ik denk dat een kind er op kan slapen tot 5/6? Maar das een gok. Mijn oudste is nog niet zo oud ;-)
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door brecht »

Het beviel onze zoon prima in de achterbak afgelopen weekend :) Ik vind het echt een perfect plekje. Als hij iets te wakker is gaat ie inderdaad wat te veel op onderzoek uit en hangt in de gordijnen, maar dat is ook niet echt ene probleem. Een bijkomend voordeel is dat de bank niet omgebouwd hoeft te worden to bed, dat scheelt werk elek ochtend en avond en je behoud je woonruimte mooi.

En de andere bewoners? Wij sliepen prima boven met zijn 2-en. De voetenruimte is misschien wat krap, maar de breedte van het bed lijkt me breder dan beneden. Op het bed hebben we wel een extra topper. (zat toch nog in de bus van de vorige eigenaar)
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door ThomasH »

Laat je die topper/dekmatras boven liggen als je het slaaphefdak dicht hebt? Kan dat qua dikte?
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door brecht »

Dat moet ik nog uitvinden. Hij lag bijvorige eigenaar opgevouwen achterin, dat heb ik zo gehouden. Maar ik zou die ruimte daar liever voor iets anders gebruiken. Ik gok dat er een reden is dat ie standaard achterin lag en niet boven :) Maar ik zal het eens proberen.
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Oplossing extra bed op de voorstoelen

Bericht door ThomasH »

Nou ik kan me voorstellen dat als je er iets neerlegt dat te hoog/dik is, het dak van het bed omhoog wordt gedrukt, waardoor de haak van het slot niet meer makkelijk loskomt. Risico dus dat je je dak niet meer open krijgt. Maar iets moet je er wel kunnen neerleggen lijkt me. Vraag is alleen hoe dik/hoog en daar kom je alleen achter door het te proberen ben ik bang ;-)
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Plaats reactie