Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw DC naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: 25 aug 2020, 16:25 Luifel kun je ook vastmaken aan je dakdragers.
Misschien een idee? :knipoog
Hmm daar zeg je inderdaad zo wat... voordeel is dan ook dat hij wat hoger is (stahoogte)
Mijn plan was om een caravanrails op de zijkant te zetten, zodat daar zowel een peesluifel als een pees-voortent in geschoven zou kunnen worden, maar als ik er nu zo naast sta zal dan de stahoogte toch wel beperkt zijn.
Dus dan dakdragers erop, en daarop een cassetteluifel... wat is dan de makkelijkste manier om er ook nog een voortent aan vast te krijgen?

@ Red devel:
Het is inderdaad een lange wielbasis.

Waar ik nu ook een plannetje voor moet maken zijn de komende wintermaanden: wat te doen met de watertank, vuilwatertank en portapotti.
Wat zijn tips om bevriezen te voorkomen?
Ik wilde de watertank en leidingen gewoon leeg laten, en dan water uit flessen vanuit de koelbox gebruiken.
Ik zag in een ander topic al drinkbakverwarmers voor dieren (5 watt op 12V)... iemand hier al ervaring mee?
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

Chewbacca schreef: 04 sep 2020, 10:33
Multivan Generation schreef: 25 aug 2020, 16:25 Luifel kun je ook vastmaken aan je dakdragers.
Misschien een idee? :knipoog
Hmm daar zeg je inderdaad zo wat... voordeel is dan ook dat hij wat hoger is (stahoogte)
Mijn plan was om een caravanrails op de zijkant te zetten, zodat daar zowel een peesluifel als een pees-voortent in geschoven zou kunnen worden, maar als ik er nu zo naast sta zal dan de stahoogte toch wel beperkt zijn.
Dus dan dakdragers erop, en daarop een cassetteluifel... wat is dan de makkelijkste manier om er ook nog een voortent aan vast te krijgen?

@ Red devel:
Het is inderdaad een lange wielbasis.

Waar ik nu ook een plannetje voor moet maken zijn de komende wintermaanden: wat te doen met de watertank, vuilwatertank en portapotti.
Wat zijn tips om bevriezen te voorkomen?
Ik wilde de watertank en leidingen gewoon leeg laten, en dan water uit flessen vanuit de koelbox gebruiken.
Ik zag in een ander topic al drinkbakverwarmers voor dieren (5 watt op 12V)... iemand hier al ervaring mee?
Wat betreft de stahoogte bij een luifel:
Ik heb ergens een luifel verhoger gezien op Internet!
Op ca 40 cm afstand van de rail wordt dan het doek iets hoger gedrukt dan de railhoogte aan de bus.
Misschien een idee?
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door websurfer »

Ik heb zo,n luifel en moet zeggen ideaal
Groot voordeel daarbij is dat de luifel nu op 4 poten staat en dus "standalone" kan blijven staan
De koppeling aan de bandrup dmv een extra peesband (pees-doek4 cm-pees standaard te koop) en geleide rail(8 vorm ook te koop).
Bij wegrijden even de 8vorm rail eruit en luifel blijft staan
Evt extra scheerlijn aanbrengen richting plek van bus

Zo doen we dat al 4 jaar ideaal als je even wat langer staat op een plek
Dit kan ookmet normale luifel uiteraard
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

websurfer schreef: 04 sep 2020, 11:55 Ik heb zo,n luifel en moet zeggen ideaal
Groot voordeel daarbij is dat de luifel nu op 4 poten staat en dus "standalone" kan blijven staan
De koppeling aan de bandrup dmv een extra peesband (pees-doek4 cm-pees standaard te koop) en geleide rail(8 vorm ook te koop).
Bij wegrijden even de 8vorm rail eruit en luifel blijft staan
Evt extra scheerlijn aanbrengen richting plek van bus

Zo doen we dat al 4 jaar ideaal als je even wat langer staat op een plek
Dit kan ookmet normale luifel uiteraard
Waar heb je die gekocht?
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door websurfer »

2e hand dus geen idee
Er staat volgens mij ook geen merk op
Maar je kunt dit natuurlijk oom zelf maken door stokken en een dwarsligger te kopen en twee nestelogen in de luifel te maken
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Heb je een fotootje?

Met de 8 vorm bedoel je dus een pees-pees verbinder?
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door websurfer »

even snel van internet geshopt
Bijlagen
koppelprofielen.jpg
peesband.jpg
peesband.jpg (7.42 KiB) 3095 keer bekeken
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door websurfer »

wij hebben dat gekocht bij Pauw recreatie maar zullen vast meerdere Camping zaken verkopen want dit is gewoon goed bij campingzaken
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door websurfer »

peesband in de Bandruprail en de plastic connector daar weer op en luifel in de connector

is echt ideaal (heb zelf ivm ruimte de connector in tweedelen van 1,25 cm gemaakt wat makkelijker weg te bergen is
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

websurfer schreef: 04 sep 2020, 14:12 peesband in de Bandruprail en de plastic connector daar weer op en luifel in de connector

is echt ideaal (heb zelf ivm ruimte de connector in tweedelen van 1,25 cm gemaakt wat makkelijker weg te bergen is
Dank voor je tip!
Heb jij voldoende stahoogte onder de luifel?

Misschien combineer ik jullie tips wel tot een cassetteluifel op de dakdragers en dan een peesgoot onder de cassette zodat daar de voortent aan vast kan met de constructie zoals hierboven beschreven
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door websurfer »

Met onze luifel kan ik spelen met de hoogte of afstand
Des te hoger dus de staanders dichter bij de bus en visa versa

Maar de normale opstelling (gemiddelde hoogt_afstand) kan mijn zoon 1,95 mtr er onderstaan
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Dank voor de tips over de luifel... weer stof tot nadenken en aangezien het nu eerst weer winter wordt wil ik die tijd gebruiken om dan in het voorjaar iets uit te proberen.

Waar ik nu tegen aan ben gelopen is condens... met de warmere dagen geen enkele last van, maar nu het buren natter en vooral kouder wordt zie ik op elk stukje vrij staal en de ramen condens ontstaan. Tijdens het koken is het helemaal erg (logisch natuurlijk).
Belangrijkste is denk ik dus meer te ventileren (zoals ook mickel op zijn blog schrijft).
Aangezien ik achter deuren heb geen ik weinig aan een airsafe, en ik heb ook geen schuif- of klapramen...

Wat dan overblijft zijn roosters om in de cabine deuren te plaatsen, zoals deze: https://www.reimo.com/nl/kampeerartike ... deu?c=967
Werkt dat een beetje met elektrisch bediende ramen? Kun je die laten zitten tijdens het rijden?

Of dak ventilatie, zoals deze https://www.mijnbusistop.nl/dakventilat ... wart.html
Nadeel is dan dat je er een gat voor moet maken, maar hij is wel regelbaar en afsluitbaar... eventueel zou jeej er nog e.v. 12v computer ventilator bij kunnen knutselen

Ben benieuwd naar jullie meningen en adviezen (en misschien wel hele andere suggesties)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door J vd Pal »

Wij hebben deze roosters in gebruik. De roosters werken prima ook in combinatie met elektrische ramen. Ik zou ze niet tijdens get rijden laten zitten, als je per ongeluk het raam open doet dan raak je het rooster misschien kwijt!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Chewbacca schreef: 10 okt 2020, 21:34 ...maar nu het buren natter en vooral kouder wordt zie ik op elk stukje vrij staal en de ramen condens ontstaan.
Arme buren ... :bifun

In een hefdakje zit normaal gezien ventilatie mogelijkheid.. als je dat hebt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Haha automatische spellingscorrectie ook :bonk
Ik heb een Mac mol dakje zelf ingebouwd, maar het ventilatie rooster wat daarin zit is vrij klein (Heb het voor lief genomen want was want top voor mekaar :toppie )
Plaats reactie