Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geluid Distributietandwiel T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Tom-van-Buuren
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2018, 17:19

Geluid Distributietandwiel T5

Bericht door Tom-van-Buuren »

Ik ben net nieuw op dit forum, hoewel ik altijd VW rijd. Ik heb een spiksplinternieuwe T6 gekocht, staat vast in DL. Problemen met uitlevering, grrrr.....Hoe dan ook; ik heb nog steeds mijn oude T5, automaat, 174Pk met zo'n motor met distributietandwielen. Ik weet nagenoeg zeker dat er in deze reeks tandwielen 1 niet lekker is door slijtage wellicht? (280.000km). Op zich vreemd omdat ik dan beter een vervangbare riem had gewenst, men maakte deze tandwielen toch 'voor het leven'? Als ik er voor zorg dat er op het tandwiel van de Airco en de Stuurpomp kracht wordt gegenereerd (bv. door het stuur lichtjes te draaien) dan hoor ik het geluid niet. Als de motor onbelast loopt en de stuurpomp en de airco niets te doen hebben hoor ik het geluid weer, en om het nog ingewikkelder te maken; alleen met warme motor / dunnere olie dus. Ik ben niet radeloos, maar wel bijna; Ik heb de vrijloop koppelingen van zowel de as van de dynamo als de as van de stuurpomp en airco (zitten beide op 1 as) vervangen. Toen was het geluid dus nog niet weg! grrrrr; nadien de stuurpomp vervangen omdat ik met een stethoscoop daar het geluid leek te horen. Stuurpomp vervangen; nog steeds dezelfde klacht. Nu ja, ik zit er over te denken om dikkere olie te gaan gebruiken, want als ik de motor koud start (olie = dikker) is de klacht niet aanwezig. Maar eigenlijk durf ik niet zo goed zomaar een dikkere olie te gaan gebruiken. Ik wil de T5 het liefst behouden, ook al heb ik een nieuwe T6 gekocht. De T5 rijdt nog steeds als een monster. Wellicht herkent iemand dit. Ik heb het T5 forum doorzocht op deze klacht en vind niets terug daarover. Stel dat iemand schrijft; 'gewoon het geluid accepteren en je rijdt makkelijk nog een ton' zou ik dat wel doen, maar ik wil erger voorkomen.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Geluid Distributietandwiel T5

Bericht door heemskerk »

Hoi Tom,


Dank voor de introductie. Kan je het geluid beschrijven? Ratelen, rauw geluid als bij een defect lager, jankend geluid, etc?

Je weet dat de tandwieltrein 'strak' gezet kan worden? Bij een serieus probleem natuurlijk geen oplossing maar na bijna drie ton worden de marges wat groter het ratelen alleen maar meer bij de zak-met-knikkers-blokken..

Je gaat het straks missen bij de stilte van de 2.0 ltr. :knipoog
Tom-van-Buuren
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2018, 17:19

Re: Geluid Distributietandwiel T5

Bericht door Tom-van-Buuren »

Weet niet of ik op de juiste manier reageer in dit veld.
Dank voor de reactie.

Ik heb ooit iets gehoord over strakker zetten van de tandwielen, maar weet niet hoe en waar, en ik dacht dat dit dan alleen het bovenste tandwiel betreft (?). Het geluid laat zich herkennen als inderdaad een tandwiel dat gewoon te veel speling heeft gekregen op de tanden. Ik vermoed dat het het omkeer tandwiel is dat tussen het stuurpomp-tandwiel zit en het Dynamo tandwiel. Dit gevoel wordt versterkt omdat als ik de vrijloopkoppeling vastpak van de dynamo ik deze ietwat heen en weer kan draaien. Het is niet een defect lager, want als de stuurpomp wordt belast loopt de motor als een naaimachine.....De tandwiel-reeks laat zich vanaf beneden naar boven herkennen als een rechte streep, maar onderin zitten twee omkeer tandwielen die de rotatie overbrengen naar de voorzijde van de motor en daar dus de Dynamo en de stuurpomp (en airco) aandrijven. groet tom
heemskerk schreef: 27 jan 2018, 11:40 Hoi Tom,


Dank voor de introductie. Kan je het geluid beschrijven? Ratelen, rauw geluid als bij een defect lager, jankend geluid, etc?

Je weet dat de tandwieltrein 'strak' gezet kan worden? Bij een serieus probleem natuurlijk geen oplossing maar na bijna drie ton worden de marges wat groter het ratelen alleen maar meer bij de zak-met-knikkers-blokken..

Je gaat het straks missen bij de stilte van de 2.0 ltr. :knipoog
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Geluid Distributietandwiel T5

Bericht door imacthomas »

Waarschijnlijk de vrijloop van de dynamo of aircopomp.
Breunis38
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:58

Re: Geluid Distributietandwiel T5

Bericht door Breunis38 »

Goedendag, ik heb hier al veel nagelezen op dit forum en dit heeft mij en mijn t5 al veel gebracht. De laatste tijd heb ik exact herzelfde probleem als dat je omschrijft en ben dus zeer benieuwd of je tot een oplossing gekomen bent... ik heb vorig jaar de kop en pompverstuivers vervangen (bussen laten plaatsen) ook de tandwielen weer strak gezet met de timing, dit was idd het bovenste tandwiel. Maar nu dus het geluid vaak bij 1200 en 1800 toeren. Koud lijkt het mee te vallen. Het is bij mij vooral bij gas loslaten op te roepen. Ik ben dus bezig met de vrijloop van de dynamo te vervangen maar lees graag mee! Ik merk wel dat er speling ol het tandwiel zit dat de vrijloop moet aandrijven... geen idee hoeveel mag wezen en of dit sowieso mag of dat dit slijtage is..
Tom-van-Buuren
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2018, 17:19

Re: Geluid Distributietandwiel T5

Bericht door Tom-van-Buuren »

Ik heb inmiddels een tandwiel van de distributie vervangen, wat een gekloot. Ze maken een motor met distributie voor het leven en ik ben inmiddels 3500 euro verder met alle tegenslagen. Er zijn geen onderdelen meer van deze tandwielen (natuurlijk niet waarom zouden ze). Iemand heeft voor mij een nieuw lager in het oude tandwiel geperst. vrijloop koppelingen had ik toen al laten vervangen voor jawel 700 piek. lang leve VW. Nu ja,
ik zag dat er iemand reageerde in mijn mailbox met een niet bestaand mailadres namelijk a.brehnis@kpnmail.nl
Breunis38
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:58

Re: Geluid Distributietandwiel T5

Bericht door Breunis38 »

Zo,... tandwiel vervangen een dappere klus. Ik ben er eindelijk achter... Bleek een kapot vacuumrelais, deze zit in de motorruimte achter tegen het dashbord aan.
Vilsteren11
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2021, 16:52

Re: Geluid Distributietandwiel T5

Bericht door Vilsteren11 »

Tom,

Heb je de oorzaak uiteindelijk gevonden?
De mijne heeft hetzelfde probleem en ook het vervangen van de pomp bracht uiteindelijk niets...
Mvbrits
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2022, 22:52

Re: Geluid Distributietandwiel T5

Bericht door Mvbrits »

Springveer krukas losgeschoten moet distributie deksel voor los dus versnellingsbak er af. Vaak is de krukas beschadigd.
Mvbrits
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2022, 22:52

Re: Geluid Distributietandwiel T5

Bericht door Mvbrits »

Distributie tandwiel krukas schuift dan heen en weer
Plaats reactie