Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kracht motor valt soms weg

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Kracht motor valt soms weg

Bericht door Mickel Moen »

Nu heb ik er niet echt verstand van, maar kan het ook zo zijn, dat deze beveiliging (noodloop) gewoon zijn werk doet, zonder dat er sprake is van een defect of storing.

Ik had het laatst ook. Op cruisecontrol een berg op op de snelweg in de Ardennen. Hoogste versnelling. Van de snelweg af. Weer gestart niets meer aan de hand. Is al weer meer dan een half jaar geleden. Van een mede Wjw toen deze suggestie gekregen. Paar weken geleden naar Zwitserland geweest. Ook een paar best steile bergwegen weer. Ik heb er steeds voor gezorgd dat de motor voldoende toeren maakte.

Kortom kan het ook zijn, dat je om zo zuinig mogelijk te rijden, zo nu en dan de motor te zwaar belast door te weinig toeren en de boordcomputer de bus in noodloop zet?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kracht motor valt soms weg

Bericht door Multivan Generation »

Frederick schreef: 31 jul 2022, 09:20 Beste,
Ik heb net op vakantie in een wat bergachtigere regio hetzelfde probleem gehad.
Om een berg op te rijden moest ik naar een versnelling terugschakelen zodat ik een stukje boven de 2000 toeren bleef...
Als ik in 6de versnelling rond de 2000 toeren een berg op rijd, gaat hij in veiligheid, zonder lampjes en foutmeldingen.
Al rijdend contact aan/uit en alles weer normaal.
Hebben jullie met jullie ervaringen, al een sluitende oplossing? Ik had de indruk dat het ook steeds sneller optrad (ook bij minder steile hellingen)
Maar waar ik woon zijn te weinig hellingen om het uit te lokken.
Alle tips zijn welkom, wat kan ik best eerst laten nakijken?
groeten
F.
Gewoon naar boven rond de 2500rpm houden en kom je onder de 2000rpm dan terugschakelen.
Zoals je het nu doet, wurg je jouw motor en vraag je te veel van de techniek. Het nieuwe rijden in de bergen los laten.
Tevens is tijdens het rijden even het contact uit, een no go vanwege de veiligheid.

Succes

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie