vorige week me koelvloeistof tot helft gevult (dus normalen hoogte) wil net weg rijden begint me temprateur lampje te knipperen. gelijk bus uitgezet en kijken. koelvloeistof was dus FLINK gezakt onder de min.... vreemd. kan zelf niks vinden. resevar is niet lek. radiateur geeft ook geen keuren en kan niks onder me bus vinden.
kan iemand me zeggen waar ik het beste allemaal naar moet kijken?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
wat is er aan de hand?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
bij een revisiebedrijf of betere garage heeft men vaak co2 testers die testen of je co2 in je koelvloeistof hebt. Zo kun je uitsluiten/bevestigen dat je een lekkage naar je cilinder hebt (koppakking gescheurde kop/onderblok)
het testertje heb ik elders al eens uitgelegd, werkt met twee reservoirtjes met reagens en met stationairdraaiende warme motor hou je dat boven het open reservoir van je koelvloeistof en knijp je in het balgje. Is er geen co2 in je koelvloeistof dan kleurt de vloeistof in het ene reservoir(als ik het me goed herinner) van groen naar geel, heb je wel co2 in je koelssysteem dan kleurt de andere van geel naar groen.
testen is in no-time gebeurd (5 minuten werkje) en geeft redelijke zekerheid over lekkage naar de cilinder(s)
Als je echt nergens koelvloeistof of groen danwel roze sporen opgedroogde koelvloeistof vinden kunt vrees ik toch het ergste voor kop(pakking) of onderblok
het testertje heb ik elders al eens uitgelegd, werkt met twee reservoirtjes met reagens en met stationairdraaiende warme motor hou je dat boven het open reservoir van je koelvloeistof en knijp je in het balgje. Is er geen co2 in je koelvloeistof dan kleurt de vloeistof in het ene reservoir(als ik het me goed herinner) van groen naar geel, heb je wel co2 in je koelssysteem dan kleurt de andere van geel naar groen.
testen is in no-time gebeurd (5 minuten werkje) en geeft redelijke zekerheid over lekkage naar de cilinder(s)
Als je echt nergens koelvloeistof of groen danwel roze sporen opgedroogde koelvloeistof vinden kunt vrees ik toch het ergste voor kop(pakking) of onderblok
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Ik had precies hetzelfde met mijn oude T4, een 1900 td. Steeds tekort aan koelvloeistof, maar nergens lekkage of een plas onder de bus. Dacht daardoor dat "het wel niks zou zijn". Later begon hij af en toe wit te roken, en idd bleek de koppaking lek. Nadat ik al zoveel problemen had gehad heb ik maar een 2500tdi gekocht, bevalt 100x beter!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Ik bedoel niet dat je koelvloeistof verkleurt! (dat gebeurt alleen bij lekkage tussen olie en koel kanaal (scheur in blok/kop op koppakking defect)
Overigens is er nog een andere mogelijkheid van koelvloeistofverlies, maar dat zou je moeten kunnen ruiken. Je kachelradiator lek?
Overigens is er nog een andere mogelijkheid van koelvloeistofverlies, maar dat zou je moeten kunnen ruiken. Je kachelradiator lek?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon