Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5gp 2012 LWB Kombi project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door bemeall »

Na lang lezen en rondneuzen was het een klein weekje geleden toch zover, ik heb mijn nieuwe aanwinst opgehaald. :ikrij
Het is een T5 uit 2012 geworden, LWB 9-persoons met net iets meer dan 100.000km op de teller.
84pk en 5-bak, maar wellicht dat ik de software nog eens laat updaten naar 102 of 140pk.

Fototje hoe die erbij stond bij het ophalen:
t5.jpg
Heb hem aan een kleine aankoopinspectie laten onderwerpen, met name de voorbandjes en de remschijven zitten er aan te komen bij volgend onderhoud. Hopelijk is ie verder dan ook in orde :knipoog

Het project kan beginnen! Dus maar eens aan de slag om er in ieder geval een klein keukenblokje, bed, etc. in te fabriceren, zodat hij richting RDW kan voor de keuring. Daarna denk ik dat ik een Reimo slaaphefdak laat plaatsen, zodat ie ook zo snel mogelijk goedkeuring van de belastingdienst kan wegdragen :yes
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door bemeall »

Naast een mooie online bestelling van alle benodigdheden voor in het keukenblokje, vandaag ook maar vast twee platen populieren multiplex gehaald.

Een voordeel, geen problemen met het vervoeren zo :jump

Nu maar eens uittekenen hoe het allemaal moet gaan passen voordat ik de zaag erin zet.
Bijlagen
IMG_2306.jpg
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door moosev »

Mooie basis om om te bouwen. Benieuwd wat je allemaal wil gaan doen!
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door bemeall »

Een update van wat er ondertussen gebeurd is en wat de plannen zijn die er nog liggen :jump

De bus heeft ondertussen een onderhoudsbeurtje gehad met nieuwe remmerij rondom en vier nieuwe sloffen (Michelin CrossClimate+ AllSeason banden), dus die zou er wat dat betreft klaar voor moeten zijn.

Keukenblokje
Eind vorig jaar/begin dit jaar ben ik begonnen met het keukenblokje uit de multiplex platen die ik gehaald had.
Daar heb ik een klein maar functioneel keukenblokje van gemaakt, die ik zowel achter de bijrijdersstoel als eventueel ergens anders in de ruimte (bij het verwijderen van de banken) zou kunnen plaatsen. Heb me voor het keukenblokje een beetje laten inspireren door de inrichtingen van bullifaktur.de.
IMG_2454.jpg
IMG_2453.jpg
IMG_2452.jpg
Het keukenblokje bevat:
- Kraantje met wasbakje gemaakt van een gastronoombakje van de Makro
- Campingaz gaspitje in de lade
- Schoon/vuil water jerrycan met klein pompje

Bedplank beneden
Verder ben ik begonnen met een bedplank voor over de banken beneden. Het idee is hier een bed te kunnen maken wat wat breder kan zijn dan in het slaaphefdak. Wat ik graag wil is dat het geheel dan mooi weg kan klappen achter de achterste bank wanneer we het niet nodig hebben. Dat vereist nog even wat denkwerk.

Radio upgrade + achteruitrijcamera
Ondertussen kwam ook mijn RCD330 van Aliexpress binnen, deze moest natuurlijk eerst getest worden.
Dit bleek een heel gedoe met de CANbus, zie ook dit topic, maar met een workaround werkt deze nu prima. Kan nu dus mooi via AirPlay o.a. Spotify en navigatie van mijn telefoon gebruiken. En de achteruitrijcamera is ook niet vervelend :lach

Hefdak
Gisteren heb ik de T5 naar Atrion in Steggerda gebracht voor inbouw van een Reimo slaaphefdak. Zij zullen ook de RDW keuring verzorgen, dus als het goed is kan ik hem ergens aankomende week weer ophalen als 'kampeerauto'. Kunnen we daarna met de 'grote' ombouwactiviteiten beginnen :jumpklap

Plannen
Dan de wilde plannen. Wat er nu al zoal op het lijstje staat:
- Isoleren: Alubutyl en Armaflex 19mm + 6mm is al binnen.
- Draaiplateau's monteren voorstoelen (Sportscraft plateau's hier besteld)

Verder het een en ander qua electra besteld:
- Lensun 110w flexibel zonnepaneel
- Victron 110Ah AGM accu
- Victron 75/15 SmartSolar MPPT regelaar
- Victron BMV712 smart accumonitor
- Victron Cyrix-ct 230A scheidingsrelais

En daarbovenop zojuist ook nog een Planar 2D kit voor VW T5 inclusief VW inbouwdelen besteld die ik zelf wil gaan in/onderbouwen.

Dus als dit allemaal binnen is en de bus volgende week weer terug hoeft ik me niet te vervelen. De handen kriebelen al in ieder geval :lach
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door atilla »

Leuk plannen en overzicht.
Ik ga ook binnenkort mijn 2e bus gaat ombouwen. Sommige onderdelen die jij gebruikt pas mijn wensen ook bedankt voor delen. :jumpklap
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door bemeall »

Afgelopen zaterdag de bus weer opgehaald bij Atrion, het Reimo hefdak zit erin! :jump
Ziet er goed uit, flink dak ook. Meteen ook gekeud, dus nu kan de afwerking beginnen.
Photo 23-03-2019, 16 53 14.jpg
Heb snel ook even de draaiplateau's al gemonteerd afgelopen weekend.

Ben nu aan het kijken hoe ik het zonnepaneeltje ga monteren. Dus opzoek naar een zo klein mogelijke dakdoorvoer.
Deze zie ik wel eens:
clam.jpg
(40.14 KiB) Nog niet gedownload
maar iemand een idee waar ik deze kan krijgen? Geen idee hoe je ze noemt, dus dat maakt het zoeken lastig...
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door moosev »

Gefeliciteerd met je dak, komt bekend voor!
bemeall schreef: 26 mar 2019, 13:35 maar iemand een idee waar ik deze kan krijgen? Geen idee hoe je ze noemt, dus dat maakt het zoeken lastig...
Wellicht eens kijken bij de watersport zaken die hebben vaak ook mooie kleine doorvoeren, bijv.:
https://sailspecials.nl/watersportartik ... oer-ds-h6/

(engelse naam is trouwens Clampshell maar daar was je waarschijnlijk al achtergekomen :knipoog
https://amsolar.com/rv-mounting-accessories/clam-l)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door Multivan Generation »

Of gewoon geen dakdoorvoer... :gekte
Soms, met een beetje creativiteit is dat niet nodig..
Hangt een beetje van het dak af..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door bemeall »

moosev schreef: 26 mar 2019, 14:26 Gefeliciteerd met je dak, komt bekend voor!
bemeall schreef: 26 mar 2019, 13:35 maar iemand een idee waar ik deze kan krijgen? Geen idee hoe je ze noemt, dus dat maakt het zoeken lastig...
Wellicht eens kijken bij de watersport zaken die hebben vaak ook mooie kleine doorvoeren, bijv.:
https://sailspecials.nl/watersportartik ... oer-ds-h6/

(engelse naam is trouwens Clampshell maar daar was je waarschijnlijk al achtergekomen :knipoog
https://amsolar.com/rv-mounting-accessories/clam-l)
Die clam had ik inderdaad gevonden. Het blijkt een ventilatieschelp te heten, en komt inderdaad uit de watersport tak.

Die van Scanstrut lijkt er al wat meer op. Heb er ook van Reimo gevonden (https://www.reimo.com/nl/85202-dakdoorv ... els_3_6mm/). Zijn alleen wat prijziger maar wel wat degelijker waarschijnlijk. Misschien dat ik daar toch maar voor ga.
jan2009 schreef: 26 mar 2019, 15:25 Kan je ook slapen in dat dak ?

Die dakdoorvoer zou ik toch wat strakker afgedicht nemen , en geen schroeven door dat dak om zoiets kleins vast te zetten maar goede montagekit.
https://stroomwinkel.nl/solara-dakdoorv ... -2913.html

SOLAR0095481_solara-solar-dakdoorvoer-dd2-w_G_10.jpg
Ja, slapen gaat zeker. Bedplank met gasveren en matrasje is aanwezig.

Ik vind de meeste kunststof dakdoorvoeren wat fors voor op een hefdak, vandaar op zoek naar wat subtielers.
Multivan Generation schreef: 26 mar 2019, 16:54 Of gewoon geen dakdoorvoer... :gekte
Soms, met een beetje creativiteit is dat niet nodig..
Hangt een beetje van het dak af..
Haha, heb jouw oplossing ook gezien. Denk alleen dat ik er bij mij met het doek en dak niet mee wegkom. Anders was dat ook een optie geweest :knipoog

Zag in dit filmpje van camperfix hoe ze het met een Reimo hefdak opgelost hebben, denk dat ik het op een soortgelijke manier op ga lossen:
Screenshot 2019-03-26 18.49.53.png
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door Multivan Generation »

Het ging me niet om mijn oplossing..
Jouw tentstof zit dicht aan de achterzijde.

Maar als je het bovenste profiel wat tegen het dak zit iets zou aanpassen/wegvijlen dan zou je netjes daarlangs naar binnen kunnen.
Het hangt natuurlijk wel af van waar de aansluiting van de draden op het paneel zich bevinden.
Soms is het gewoon simpeler om een gaatje te boren en meteen door het dak binnen in de tent te komen.

Succes met knutselen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door bemeall »

Vanmiddag nog even tijd kunnen maken om aan de vloer te beginnen.

Eerst de banken eruit, gelukkig wegen die verder niet zo veel :ie

Daarna alle ogen, afdekraampjes en strips losgemaakt, zodat de schuimvloer eruit kon.
Bodem kan een stofzuiger en een lapje gebruiken, maar geen grote verrassingen eronder gelukkig:
Photo 26-03-2019, 17 39 08.jpg
Photo 26-03-2019, 17 47 52.jpg
Hierna kan het isoleren van de vloer beginnen.
Ik denk dat het 6mm Armaflex tussen de ribbels wordt, en nog een laagje van 6mm eroverheen. Dan een nieuwe multiplex bodemplaat, waarop ik het vinyl kan lijmen. Het geheel hoop ik een beetje binnen de perken te houden qua dikte, zodat alle afdekstrips/instapbak etc. blijft passen.

Vinyl besteld bij Leen Bakker, mooi grijs, nu ook in de aanbieding voor een mooi prijsje :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn platen te koop die de volle breedte van de auto zijn, alsmede de lengte.
Alleen liggen die niet zo voor het oprapen, maar ze zijn er wel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ger964
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 feb 2018, 22:43

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door Ger964 »

Dakdoorvoer voor de zonnepanelen kan via de originele opening links boven in de hoek via de doorvoeropening van de achterklep.
4M-180PK-T5
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2019, 21:35

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door 4M-180PK-T5 »

Allereerst complimenten voor de prachtige busombouw!
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen zijn tot nu toe met de Crossclimate banden?
Groet, Maarten Hardeman
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: T5gp 2012 LWB Kombi project

Bericht door bemeall »

4M-180PK-T5 schreef: 27 sep 2019, 06:35 Allereerst complimenten voor de prachtige busombouw!
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen zijn tot nu toe met de Crossclimate banden?
Groet, Maarten Hardeman
De Crossclimate banden bevallen prima. Denk een goede keus, al moet ik zeggen dat de Michelin Primacy 3 die er op lagen toen ik de bus kocht behoorlijk versleten waren. Dus in vergelijking daarmee is het sowieso een wereld van verschil.

Het eventuele verschil in rolgeluid kan ik ook niet helemaal eerlijk vergelijken. Het lijkt stiller, maar ik heb rond dezelfde tijd ook het een en ander aan isolatie gedaan, dus het zou zomaar niet de banden kunnen zijn.

Ik zal dit topic overigens binnenkort eens bijwerken, ondertussen al een stuk verder en er al een paar keer mee weg geweest :adhd
Plaats reactie