Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

vragen over de T6
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door mettesboy »

Ongelooflijk.

Wagen mocht dus begin deze week binnen nadat er een olieweging was gebeurd ongeveer een 3 weken geleden en het olieverbruik te hoog bleek.
Krijg ik woensdag, na 3 dagen dus, telefoon van dealer.
" Ja je hebt blijkbaar verlengde garantie op je wagen, de verzekering wil dat er opnieuw een oliemeting plaatsvindt. "
Zeg ik dus c oh? Omdat het nu ineens opvalt dat het bedrag van jullie moet komen is het resultaat van vorige meting ineens onvoldoende? Ik denk dat het toch vrij duidelijk was. Tijdens de olieweging is het lampje van olie zelfs gaan branden!"
Krijg ik te horen dat voor Vw een zogenaamde elektronische meting voldoende is, maar dat de bijkomende verzekering ( dat is dan bij vw afgesloten maar is dan blijkbaar Europe Assistance) een 'manuele' weging vraagt ipv electronisch...dus effectief laten leeglopen in een schaaltje..
Zeg ik " dat konden jullie vooraf toch weten?"
Nee want we wisten niet dat je extra garantie had...
Kan ik opnieuw 1000km rijden. Wat een zootje, komen ze daar weer mee af.... wordt vervolgd!
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Harry4motion »

Mijn T6 uit 2016 heeft ook problemen met het olieverbruik. Volgens de dealer is het een liter op de 2000 km en dat schijnt volgens hem binnen de norm te zijn. Daar doen ze dus niets aan. Ikzelf vind dit wel erg veel, maar ja dat doet er niet toe, ze doen er niets meer aan.
Ook hebben ze de EGR al vervangen onder garantie, dit is ongeveer 1,5 jaar geleden nu, en inmiddels brandt het oranje motorlampje alweer. Ik heb het uit laten lezen en de EGR moet alweer vervangen worden.
Dus weer een dag mijn bus kwijt, en nu geen garantie meer.

Ik heb heel lang een T5 gehad, een super ding. Dit was de 2.5 liter 5 cilinder. Ik heb er 9 jaar probleemloos mee gereden.
Ik was eigenlijk nog niet eens echt van plan om hem weg te doen, maar ik had iemand die hem heel graag wilde kopen, en toen toch maar gedaan.
Was gechiped naar 204 PK reed als een kanon, wat was ik blij met dat ding. Nooit wat mee aan de hand, lag als een blok op de weg.

Die had ik natuurlijk nooit weg moeten doen :nuts Hoe blij ik met die bus was.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door mettesboy »

Net bericht van garage/dealer,
wagen staat daar nu net geen 2 weken na de nieuwe oliemeting.... vandaag, na 9 dagen! is de expert van de verzekeringsmaatschappij pas langsgeweest.....
Zij komen tot besluit... volledige motor "spoelen" ivm roetaanslag en dergelijke en een nieuwe biturbo te plaatsen en dan olieverbruik in't oog houden....
Wat me overkomt als "we vervangen dit, en dan zullen we zien of het opgelost is...
Ik heb het idee dat het olieverbruik hier 'tijdelijk' mee gaat dalen (naar het schijnt is olieverbruik in wintermaanden zowiezo al minder als tijdens de zomer (klopt dat?)) , maar nadien weer terugkomt? of kan het daar echt aan liggen?

Is dit plausibel?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Woodworks »

Gister weer bij de dealer geweest omdat het WEER stonk naar uitlaatgassen in de cabine.
Nu blijkt dat een buis van de egr weer is gescheurd.

Begin echt mijn vertrouwen in de Transporter te verliezen. De bus is nu bijna 2.5 jaar oud en heb nog geen half jaar bij de dealer weg kunnen blijven.

Weet iemand of het duur is om je financial lease open te breken en verder te gaan met een andere bus?
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Beckontheroad »

Woodworks schreef: 04 jan 2020, 11:13 .

Weet iemand of het duur is om je financial lease open te breken en verder te gaan met een andere bus?
dat zul je na moeten lezen in je contract!
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Multivan Generation »

mettesboy schreef: 17 okt 2019, 14:22 Net bericht van garage/dealer,
wagen staat daar nu net geen 2 weken na de nieuwe oliemeting.... vandaag, na 9 dagen! is de expert van de verzekeringsmaatschappij pas langsgeweest.....
Zij komen tot besluit... volledige motor "spoelen" ivm roetaanslag en dergelijke en een nieuwe biturbo te plaatsen en dan olieverbruik in't oog houden....
Wat me overkomt als "we vervangen dit, en dan zullen we zien of het opgelost is...
Ik heb het idee dat het olieverbruik hier 'tijdelijk' mee gaat dalen (naar het schijnt is olieverbruik in wintermaanden zowiezo al minder als tijdens de zomer (klopt dat?)) , maar nadien weer terugkomt? of kan het daar echt aan liggen?

Is dit plausibel?
Hoe staat het hiermee?
Opgelost?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door mettesboy »

Multivan Generation schreef: 04 jan 2020, 19:40 Hoe staat het hiermee?
Opgelost?
Wel, dat is een goeie vraag.
Heb er nu bijna 5000km mee gereden ondertussen, lampje olie brandt nog steeds niet, maar oliepeil is al wel gezakt als ik de peilstok bekijk.
Wel merk ik dat ik ca. 1l per 100km meer diesel verbuik sinds de reparatie. Ik houd het in het oog.

Naar mijn gevoel is het enorm verbeterd, maar nog niet 100% opgelost....
Als het lampje gaat branden zal ik nog eens posten ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door mettesboy »

ondertussen reeds 7000km zonder oliemelding.. :yes
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door VerbalKint »

Rijd jij 1000km per week gemiddeld?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door mettesboy »

In drukke periodes wel ja :ikrij
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door VerbalKint »

Dan lijkt 1x per week je oliepeil controleren misschien vaak voor je, maar daar zou ik toch echt een gewoonte van maken bij dat soort kilometers. En gezien je beroep zal de laadruimte niet leeg zijn... 😉
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door mettesboy »

Ik vervoer zelden echt zware dingen hoor... 100-200kg is al veel.
Ik rijd zeker niet altijd 1000km per week, meestal zelfs maar rond 500km. Goeie mix van snelweg-en gewone wegen.

Heb sinds de laatste 2 tankbeurten ook gemerkt dat het verbruik terug richting het oude begint te komen. Na de herstelling merkte ik echt wel een hoger verbruik op. Blijkbaar is er ook nog een update geweest van de software. Heb het gevoel dat hij nu vaker regenereert? Kan ook slechts een gevoel zijn...


Grt
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door mettesboy »

Harry4motion schreef: 08 okt 2019, 21:32 Mijn T6 uit 2016 heeft ook problemen met het olieverbruik. Volgens de dealer is het een liter op de 2000 km en dat schijnt volgens hem binnen de norm te zijn. Daar doen ze dus niets aan. Ikzelf vind dit wel erg veel, maar ja dat doet er niet toe, ze doen er niets meer aan.
Ook hebben ze de EGR al vervangen onder garantie, dit is ongeveer 1,5 jaar geleden nu, en inmiddels brandt het oranje motorlampje alweer. Ik heb het uit laten lezen en de EGR moet alweer vervangen worden.
Dus weer een dag mijn bus kwijt, en nu geen garantie meer.

Normaal heb je toch opnieuw 2 jaar garantie op je egr als die vervangen is?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door mettesboy »

mettesboy schreef: 08 jun 2020, 12:07
Normaal heb je toch opnieuw 2 jaar garantie op je egr als die vervangen is?
Dit klopt inderdaad niet als je de kleine lettertjes leest bij VW (en elke ander merk bij nader inzien).
https://www.volkswagen.be/nl/bestuurder ... antie.html

"De garantietermijn voor originele Volkswagen onderdelen en ruildelen is twee jaar na aankoopdatum, zonder kilometerbeperking. Indien een onderdeel binnen de garantietermijn van de auto wordt vervangen, blijft de oorspronkelijke garantietermijn van de auto ook op dit onderdeel van kracht. De oorspronkelijke garantietermijn wordt derhalve niet verlengd of vernieuwd door tussentijdse vervanging. Deze garantietermijn is ook van toepassing op Volkswagen ruilmotoren, al dan niet met aangebouwde componenten, ruilversnellingsbakken enz."

Je hebt enkel opnieuw 2 jaar garantie op alle "gefactureerde herstellingen" (wisselstukken en uurloon), dus wanneer je de egr laat vervangen
EN het zelf hebt moeten betalen. Wettelijk is het in dat opzicht b.v. geen probleem, dat een onderdeel bv. 1 maand voor het einde van je wettelijke garantie wordt vervangen en dat dit 1 maand na afloop van je originele garantie al terug stukgaat.
Ik vermoed dat dealers daar in praktijk niet moeilijk over doen, maar als ze op hun strepen willen staan kan het dus echt wel.


Nu ja ik had in principe 5 jaar garantie (maar dat is 2 jaar wettelijke garantie en 3 jaar commerciële garantie, en tussen die 2 zit dus al een groot onderscheid heb ik helaas gemerkt.). Maar volgens dealer was de klep de eerste keer echt stuk, en nu enkel dichtgeslibt, maar nog niet "stuk"... nu ja, het is niet anders.
Alleen kwam er een verhaaltje (van de facturatiedienst, niet van technicus) bij dat ik dat vanaf dan maar als onderdeel van onderhoud moest bekijken, waarbij ik dan wel opperde dat elke 8000km een egr spoeling laten doen toch niet echt gebruikelijk is :nuts .

Nu ik op die vraag terugdenk. Mijn wagen is dus nu binnen voor een complete vervanging van de motor (of toch zo goed als), dit is na 4,5 jaar en valt dus onder de commerciële garantie, niet de wettelijke na aankoop. Deze herstelling wordt dus in principe wel gefactureerd aan een derde partij (de externe verzekeraar), zodoende zou hierop dus weer wel 2 jaar garantie moeten gelden. (maar je leest het al, dat is een kluwen van regeltjes en uitzonderingen volgens mij)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door ptr1968 »

Er zijn meer merken met olieverbruik van nieuwe autos, oa toyota.
Teveel speling zuiger<>cilinder onderblok, daardoor vervuilt die egr ook extremer.

Goedkope fix: nooit meer naar de dealer en
voor mij toen, ipv 5w30 , 5w50 olie erin, scheelde de helft olieverbruik.
Rij je meestal langere stukken kan je ook 10w60 synt.proberen. [werd bij bmw wel gedaan]

5in1 olie additief werkt ook beetje
Plaats reactie