Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Piepende multiriem -> Accu?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
T4Marcel
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2018, 15:19

Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door T4Marcel »

Hallo

Een tijdje terug heb ik de vraag gesteld of er iemand een oplossing wist voor een multiriem die begon te piepen bij het aanslaan van de koeling.

De tips die ik van jullie gekregen heb brachten spijtig genoeg geen soulaas... Bij nazicht in de garage leek er ook niets mis met de riem of de afstelling.

Nu heb ik recent de accu moeten vervangen, en het geluid is wonderwel verdwenen. Blijkbaar moest de alternator zodanig veel stroom leveren om de zwakke accu te compenseren dat de riem begon te slippen.

Voor wie er wat aan heeft... Bij een gierende multiriem, misschien ook even de accu doormeten?

Bij deze ook bedankt aan iedereen die dit forum zo levendig interessant houdt!

Groeten
Wim
1995 California Coach 2.4D 400000km and counting
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door Sjoerds »

T4Marcel schreef: 25 apr 2019, 09:12
Nu heb ik recent de accu moeten vervangen, en het geluid is wonderwel verdwenen. Blijkbaar moest de alternator zodanig veel stroom leveren om de zwakke accu te compenseren dat de riem begon te slippen.

Voor wie er wat aan heeft... Bij een gierende multiriem, misschien ook even de accu doormeten?
Ik snap dat je deze conclusie trekt, maar geloof er als monteur niet in. Al zou de dynamo nog zo zwaar moeten werken, dat zal er nooit toe mogen (kunnen) leiden dat de multiriem gaat slippen. Dan is de spanning sowieso te slap geweest en/of de riem waarschijnlijk versleten.Want heb je nu alleen de accu vervangen en was het daarna weg, of is er meer gebeurd/vervangen? daar ben ik wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door Endebendebus »

Ligt de riem er wel goed op? (Volgens de juiste omloop)
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
T4Marcel
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2018, 15:19

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door T4Marcel »

De riem ligt er correct op en is niet versleten. Als ik het goed voorheb is die zelfspannend bij de AAB?

Er is bij de accuwissel niets anders vervangen.

Vandaag nog een stukje gereden, het was vochtig en bij het starten toch een korte piep. Daarna in de gaten gehouden bij aanslaan koeling, ook nog steeds een korte piep, maar verdwijnt dan onmiddellijk. Voordien bleef de riem voortdurend slippen en piepen bij aanslaan ventilator in lagere versnelling. Vanaf 4e nooit dit probleem gehad.

Bedankt Endebendebus en Sjoerds voor jullie reactie. Ik heb nog maar een klein jaar ervaring met ons busje, en ben voor de rest een echte leek :nuts.
Maar ik ben gemotiveerd om bij te leren en dit forum is echt fantastisch daarvoor. Ik heb zo al vele kleine herstellingen en onderhoud zelf kunnen doen. De gillende riem is echter nog een trapje te moeilijk om zelf aan te pakken, dus alle tips welkom!
1995 California Coach 2.4D 400000km and counting
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door arjanzevenaar »

Ik heb iets soortgelijks gehad. Riem vervangen voor een gates gehaald bij brezan 18 euro dacht ik daarna nooit meer een piep gehoord. Aan de oude riem zag je niets was nog goed en niet versleten. Waarschijnlijk toch iets te maken met de samenstelling van het rubber oid en ja het is ook wel iets typerend voor de t4.
Gebruikersavatar
T4Marcel
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2018, 15:19

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door T4Marcel »

black bulli schreef: 25 apr 2019, 20:09
jan2009 schreef: 25 apr 2019, 19:39
De riem ligt er correct op en is niet versleten. Als ik het goed voorheb is die zelfspannend bij de AAB?
Even mijn gedachte.
Zo,n AAB is toch een begin jaren 90 ontwerp met 2,4 motor ?
Is daar niet gewoon sprake van een Vsnaar die over de waterpomp en dynamo loopt ?
Of men toen al over een multi riem sprak ?
Ow, das andere koek natuurlijk,sorry
Ik weet niet of het bij alle AAB's het zelfde is... maar de onze heeft airco, en dus een multi riem
1995 California Coach 2.4D 400000km and counting
Gebruikersavatar
T4Marcel
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2018, 15:19

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door T4Marcel »

Gepiep is terug. Dus duidelijk niet de accu!
Het wordt afhalen, opruwen van de poelies en vervangen (al is de riem nog recent)

Merci voor de feedback iedereen.
1995 California Coach 2.4D 400000km and counting
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien is je riemlengte net te lang?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T4Marcel
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2018, 15:19

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door T4Marcel »

Multivan Generation schreef: 03 mei 2019, 16:51 Misschien is je riemlengte net te lang?
De riem is ondertussen tijdens onderhoud vervangen. Volgens de monteur zijn er met het type Gates die er op lag af en toe problemen geweest ivm uitrekken.
De nieuwe is iets korter, en gedaan met gepiep!

Hopen dat het zo mag blijven :toppie
1995 California Coach 2.4D 400000km and counting
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door Sjoerds »

Haha, mooi verhaal, leuk verzonnen van die monteur.... Zat dus gewoon een te lange riem op.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T4Marcel
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2018, 15:19

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door T4Marcel »

Sjoerds schreef: 10 mei 2019, 08:53 Haha, mooi verhaal, leuk verzonnen van die monteur.... Zat dus gewoon een te lange riem op.
Waarschijnlijk wel :lach

Maar moet vermelden dat die slechte riem niet door hem er op gelegd was. Hij had even goed kunnen zeggen, we leggen er gauw een nieuwe op "ka-ching" en we zien wel...
1995 California Coach 2.4D 400000km and counting
Gebruikersavatar
T4Marcel
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2018, 15:19

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door T4Marcel »

Heel late reactie... Maar de riem lag er dus verdorie verkeerd op! 2 verschillende monteurs die het niet opgemerkt hebben, uiteindelijk ben ik het met mijn belachelijk beperkte kennis die dit zelf heeft moeten uitpluizen. Geen probleem, paar honderd euro de vuilbak in :bonk

Mocht het iemand kunnen helpen, bij een 2.4D is het dus mogelijk de multiriem er verkeerd op te leggen hoewel het lijkt alsof die goed ligt. Met de verkeerde omloop heeft de riem wel spanning, maar dus niet voldoende, waardoor het vervelende gieren van de riem zal ontstaan.

Groeten
Wim :peace
1995 California Coach 2.4D 400000km and counting
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt er vast wel even foto's van gemaakt toch?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T4Marcel
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2018, 15:19

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door T4Marcel »

Van de foute omloop niet nee, maar als je wil kan ik eentje van de juiste posten. Onze bus is wat atypisch, nl korte neus 2.4D maar met airco Als ik me niet vergis hebben de meeste 2.4D geen airco en zal de multiriem dan ook anders lopen.
1995 California Coach 2.4D 400000km and counting
Plaats reactie