Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

vragen over de T5
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door GertjanvD »

Dochter en schoonzoon zijn op zoek naar een betrouwbare VW T5, als basis auto om tot camper om te bouwen.
De auto moet minimaal van 2007 zijn, nette staat, bij voorkeur met onderhoudshistorie en maximaal zo’n 170.000 op de teller. Natuurlijk kijken we ook enigszins buiten deze eisen, maar de grens ligt ongeveer bij €9000 ex BTW. Veel extra’s zijn niet nodig, behalve airco. Het wordt een 2 persoons camper, dus goedgekeurde extra bank is niet nodig.

Daar is best wat aanbod in, maar nu komt mijn vraag.
Tijdens de zoektocht op internet kom ik regelmatig witte bussen tegen die aan de eisen voldoen en ex-overheid zijn.
Het merendeel ziet er goed uit, heeft een onderhoudshistorie, heeft vaak al een standkachel, soms is het schot er al uit en vrijwel altijd twee zijramen en raam in de achterklep. Vaak, maar niet altijd zijn het marge bussen, wat natuurlijk ook aantrekkelijk is.

Wie heeft ervaring met zo een bus.
Zijn het afgeragde politiebussen of hebben ze een ander gebruik gehad. Laten staan of juist kiezen?
Alle tips zijn van harte welkom!

Groeten, Gertjan
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door Angelo-anneveld »

Heb er zelf 1 gekocht die ik nu aan het ombouwen ben,
Heeft 270xxx gelopen en rijd werkelijk als nieuw. Binnenkant en de lak zijn natuurlijk compleet uitgeleefd, maar daar was de prijs ook na!
Dit is trouwens mijn 2e ex overheid busje en met allebei veel kilometers gereden zonder problemen!
Ik kan alleen zeggen dat het een aanrader is!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt bij politiebusje maar soms ook bij andere ex-overheids bussen, soms wat andere bedrading en kabelbomen tegenkomen.

Met een beetje geluk is het dashboard niet voorzien van schroefgaatjes welke niet door VW voorzien waren.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door Leo45 »

Mijn ex-overheid busjes zou ik laten staan, wel goed onderhouden dat is verplicht maar verder gewoon versleten.
Als ik m inlever na 250K dan wil ik hem beslist niet kopen maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Ik rij overigens in zo'n exemplaar met veel extra kabels en gaten in het dashboard.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door GertjanvD »

Wat is het voordeel mbt milieuzones van een T5 bouwjaar 2010 tov. van 2007.
Voor zover mijn kennis strekt vallen ze in dezelfde klasse, nl groene milieu sticker.
Arnhem, met de strengste eisen van Nederland weert diesel personenauto’s van 2005 en ouder.
Dus zit bouwjaar 2007 voorlopig aan de goede kant van de grens.
Op den duur zullen de normen ongetwijfeld strenger worden, maar het is moeilijk om daar nu al rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door Multivan Generation »

GertjanvD schreef: 12 jul 2019, 18:32 Wat is het voordeel mbt milieuzones van een T5 bouwjaar 2010 tov. van 2007.
Voor zover mijn kennis strekt vallen ze in dezelfde klasse..
2007 is pompverstuiver met euro 4
2010 is commonrail met euro 5.

Met die laatste zit je waarschijnlijk wat langer aan de 'goede zijde van de streep' alsmede loopkultuur en DPF wat minder problemen geeft als met de 2.5 TDI 2007.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
weller
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jun 2021, 16:30

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door weller »

waar kan ik een ex overheid bus/auto kopen ? zijn er websites / veiling sites ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door Multivan Generation »

weller schreef: 10 apr 2022, 01:33 waar kan ik een ex overheid bus/auto kopen ? zijn er websites / veiling sites ?
https://verkoop.domeinenrz.nl/#
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door Remco_T5 »

Hier heb ik de mijne gekocht.

https://www.garageroeleveld.nl
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door peetjeadhdtje »

ex overheid
Wat zouden de voordelen zijn?

Altijd goed onderhouden?
Dat zijn leasebakken ook.
1e particulier met volledige boekjes en rekeningen bij een garage.

Standkachel?
Genoeg te vinden op Duitse markt/ voor 300 euro zelf in te bouwen/ In mijn westfalia heb ik in 20 jaar 4 maal de standkachel een uurtje aangehad.

Extra uitrusting?
Selecteer op autoscout/mobile 24 en stel je busje samen.

Goed mee omgegaan?
Ik heb bij overheid als 18 jarige mijn eerste rijervaringen mogen doen en wat we als jongeren met die bussen gedaan hebben? De bussen werden door iedereen gereden. Niemand had een vaste bus.

Nu heb ik een bus van een Hongaarse lease maatschappij. Ik heb de best uitziende van de 100 bussen die er stonden gekozen. Ik ben zelfs vergeten een proefrit te maken met de bus die ik daar uiteindelijk heb gekozen.
Hadden allemaal 100-130 dkm op de teller.
Niets mis mee,
Zeer te vreden
Zou heb nu met winst kunnen verkopen maar dan begint de zoektocht weer.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door Remco_T5 »

Als je de wegen weet zou ik ze bewandelen. Misschien de info delen?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door raf_construct »

Alles staat of valt met de onderhoudshistoriek. Alles wat ooit aan de bus gedaan is door een officiële dealer, is geregistreerd en kan je bij eender welke VW dealer opvragen.
Kijk ook even naar de reden van verkoop !! Gaan bij de overheidsinstantie in kwestie de bussen standaard weg op een bepaalde kilometerstand of leeftijd ? Of is dit de enige bus in de verkoop terwijl je toch oudere bussen ziet blijven ? Dan kan je er zeker van zijn dat op deze bus een offerte tot herstelling/onderhoud te duur is bevonden.

De mijne is ook ex - overheid (Belgische luchtvaartpolitie) . Een hele hoop rode vlaggen toen ik de bus ben gaan bezichtigen.
180pk DSG met 200d km
Knalgele bus, met witte, kapotgereden bumpers
Lichte ongevalschade vooraan
Eerdere ongevalschade, plaatwerk op verschillende plaatsen vervangen met kleurverschil (vijftig tinten geel)
Gelopen op een grote luchthaven waar voor prioritaire voertuigen geen snelheidsbeperking geldt
Afgeleefde indruk, lelijk ding
Overal gaten van gedemonteerde apparatuur, onder andere op het dak
Duidelijk nog wat achterstallig onderhoud en herstellingen nodig...

Al bij al een bus die je normaal laat staan. Ik heb van deze bus de historiek opgevraagd en bleek dat deze voor zo'n 25.000euro aan recente herstellingen achter de rug had. Elke normale eigenaar overweegt dan geen verkoop. Overheid wel, daar kijkt men niet naar al gemaakte kosten. Herstellingsofferte bij een bepaalde leeftijd boven een bepaald bedrag = weg met dat ding.

Ik heb er een weloverwogen bod op gedaan en als noodzakelijke herstellingen uiteindelijk uitlaat, wiellagers, aandrijfas rechts en lager van de tussenas vervangen. Daar nog wat onderhoud en carrosseriewerk bij om weer bedrijfszeker te zijn. Al bij al een paar duizend euro erbij, maar dit busje kost mij in totaal ongeveer de helft van de gangbare prijs voor een bedrijfsbus met deze specificaties.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door Angelo-anneveld »

Ben ondertussen al 4 overheidsbusjes verder. Nog nooit gezeik mee gehad. Ze hebben gewoon de ideale basis voor ombouw tot camper.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door marrcel »

Overheidsvoertuigen zijn BPM vrij. Dit geldt ook voor de gele kentekens. Dat betekent dat er nog nooit BPM betaald is als voertuig in gebruik is geweest door een ondernemer.
Ik moest als eerste particulier een hoeveelheid BPM betalen aan de belasting. :huilen Verreken dat in de aanschaf prijs.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Aankoop VW T5 ex overheid wel/niet doen?

Bericht door Angelo-anneveld »

marrcel schreef: 13 apr 2022, 10:53 Overheidsvoertuigen zijn BPM vrij. Dit geldt ook voor de gele kentekens. Dat betekent dat er nog nooit BPM betaald is als voertuig in gebruik is geweest door een ondernemer.
Ik moest als eerste particulier een hoeveelheid BPM betalen aan de belasting. :huilen Verreken dat in de aanschaf prijs.

Neem aan dat dat alleen geld voor een grijs kenteken voertuig?

Heb nog nooit BPM betaald als particulier over een overheids voertuig
Plaats reactie