Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Over krap twee weken vertrekken wij voor een tocht doorheen de Spaanse Pyreneeën, van de Middellandse Zee tot de Atlantische Oceaan. Onze inspiratie hebben we de afgelopen jaren verzameld vanuit verschillende bronnen (zie deze link voor een interactieve versie van onze inspiratiekaart):

Pyreneeen-ideeen.jpg
  • Een trackbook van Vibraction.org, met daarin beschreven een Pyreneeën-doortocht grofweg van kust tot kust, die voor 60% over onverharde paden en bergsporen gaat. Die route en de aangegeven overnachtingsplaatsen zijn op de kaart in blauw aangeduid.
  • Een door ons vanuit een reisverslag op het Duitse Caliboard gereconstrueerde route. Die route en de aangegeven overnachtingsplaatsen zijn op de kaart in purper aangeduid.
  • Een aantal dagwandelingen en overnachtingsplaatsen uit twee wandelgidsen. Die staan in het geel aangeduid.
  • Een aantal overnachtingsplaatsen uit diverse forums, blogs en reisverslagen. Die zijn in het groen aangeduid.
Waarschijnlijk zullen we onderweg zo regelmatig van de ene op de andere route 'overspringen', al naar gelang de omstandigheden.

Naar de Pyreneeën toe wilden we zo snel mogelijk naar de omgeving van Lyon rijden, en dan de 'Route du Soleil' verlaten, om verder over D-weggetjes met minimaal 3 cijfers in de aanduiding door een aantal Franse nationale en regionale parken naar de Spaanse grens te trekken:
  • Parc du Pilat
  • Parc des Monts d'Ardeche
  • Parc des Cevennes
  • Parc du Haut Languedoc
  • Parc de la Narbonnaise et Méditerranée
Dat is de groene route.

Grofweg gaan we een week heen, twee weken door de Pyreneeën, en dan een week terug. We zullen proberen jullie hier een indruk van onze reis te geven, afhankelijk van de omstandigheden en de beschikbaarheid van internet.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Hier is nog een korte 'voorpret-impressie' van Vibraction:

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door Snautzer »

Leuk ! ga ik volgen. Nemen jullie nog speciale voorbereidingen? Extra banden of zo? Haldex extra onderhoud?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Snautzer schreef: 05 aug 2019, 19:42 Nemen jullie nog speciale voorbereidingen? Extra banden of zo? Haldex extra onderhoud?
Nee, geen extra maatregelen. D.w.z: onze bus is natuurlijk al enigszins aangepast voor de wat ruigere trajecten, daar hebben we hier al vaker over geschreven. In het kort (in volgorde van belangrijkheid voor deze trip):
  • AT-banden, wat groter dan standaard, met luchtaflater en compressor om de bandendruk steeds aan te passen aan het terrein;
  • wat extra bodemvrijheid via de 'off road' setting van onze luchtvering;
  • 4-Motion aandrijving;
  • aluminium bodembescherming;
  • wat uitgebreidere bergingshulpmiddelen (twee versterkte sleepogen voor, een krachtverdelingslint en een extra kinetisch sleeplint, een hydraulische krik, we hangen de reserveband achterop om er makkelijk bij te kunnen, en nemen misschien ook de zandplaten nog mee);
  • dan zijn de luchtaanzuiging van de motor en de ontluchting van de aandrijflijn nog omhooggelegd voor evt. doorwadingen, maar dat zal deze trip wel nergens nodig zijn.
Ook geen apart extra Haldex-onderhoud o.i.d.; we onderhouden de bus gewoon volgens schema. Wél nog even een zomercheck laten uitvoeren. Leverde als cadeautje nog een koffer-barbecue op!
Laatst gewijzigd door bvddobb op 06 aug 2019, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door Renew »

Heel veel plezier de komende weken!
Ik ga jullie belevenissen zeker volgen.
Met die appetizer filmpjes vroeg ik mij af; gaan jullie de rit door de Pyreneeën alleen doen, of met nog meer gelijkgestemden.
Rene
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Renew schreef: 06 aug 2019, 17:23 gaan jullie de rit door de Pyreneeën alleen doen, of met nog meer gelijkgestemden.
Wij gaan hem in principe alleen doen, veel van die tracks mag je ook niet met (grote) groepen berijden. Maar je weet nooit wie je zo onderweg tegenkomt! Wou je nog mee? :ikrij
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door Renew »

zou graag ook zo'n tocht willen maken.
Helaas zit ik nu met een gebroken rib en dat gaat dus even niet goed samen met zo'n tocht. Maar een beetje jaloers ben ik wel.
T'is overigens maar de vraag of het verstandig zou zijn met mijn volkswagen.
Hele prettige vakantie en onthoud.. "ik houd jullie in de gaten" :zwaai
René
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door brugseb »

Wat een leuke vooruitzichten! En of we mee zouden willen (begrijp niet waarom de VW van Renew niet geschikt zou zijn - wij zouden onze nieuwe Exclusive best op pad durven sturen :adhd ).
Afin, we dromen en zullen volgen - en we moeten niet flauw doen, want zitten zelf momenteel in het noorden van Slovenie.
groetjes!
Bart & Caroline
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door Snautzer »

Ik had de extra verbouwingen aan jullie bus idd voorbij zien komen. Heel benieuwd naar jullie reis. Zal zeker mooi worden en ik hoop dat je af en toe een update kan doen. Fijne reis :zwaai
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door Renew »

@ Bart: mijn busje heeft geen 4wd.
Verder voldoet ie prima!!😀
Nu afwachten op de verslagen die er gaan komen, er zullen ongetwijfeld weer prachtige foto's bijzitten.
Succes met de voorbereidingen op de reis.
René
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Instagramaccount: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Wij hebben een publiek Instagramaccount aangemaakt en willen daar proberen onderweg verslag te doen van de reis:

@bm_pyrenees
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Oh, oh: Marga is ineens niet meer zó gebrand op de wandeltochten en wil dat we anti-berenspray en toeters kopen...:

https://www.bbc.com/news/world-europe-48308062
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

fullsizeoutput_23b2.jpeg
Zo, verder met de voorbereidingen! We hebben het reservewiel weer verplaatst van onder- naar achterop de bus, om er als dat nodig is makkelijker bij te kunnen. En we hebben toch maar een montageset voor de rijplaten gemonteerd om ze buiten te kunnen hangen i.p.v. dat ze binnen achterin rondzwerven.

Natuurlijk hoop je e.e.a. nooit nodig te hebben! Destijds in IJsland hebben we ook het reservewiel of de rijplaten niet nodig gehad.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

Renew schreef: 07 aug 2019, 11:27 @ Bart: mijn busje heeft geen 4wd.
Ik denk dat deze route ook best zonder kan. Wij zijn waarschijnlijk wel wat over-geëquipeerd voor deze tocht :bonk , maar: better safe than sorry, en we hebben die uitrusting toch!

Als je evt. op Google Earth wat stukjes van deze routes bekijkt, denk ik dat goede AT-banden en een drukaflater/compressor om de bandendruk aan te passen aan het terrein, en verstandig sturen je een héél eind brengen, ook met een 2WD bus!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Doorheen de Pyreneeën - nazomer 2019

Bericht door bvddobb »

BED55CD0-14A6-451C-ADEA-4F83042ECD86.jpeg
Zo, Roadbook, 2019 update voor het Roadbook, kaarten, wandelgidsjes: alles klaar! Nu alleen nog de .gpx-bestanden op de TomTom en in de kaartenapp zetten, en we kunnen!

Nou ja, eerst nog 4 dagen werken... :nuts
Plaats reactie