Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem vervangen 1.9L TDI AXB motor: krukas niet op tijd?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Distributieriem vervangen 1.9L TDI AXB motor: krukas niet op tijd?

Bericht door malightcommander »

Beste forumleden,

Ik heb een T5 1.9L TDI 105pk uit 2005 met AXB motor. Inmiddels is het weer tijd om de distributieriem te gaan vervangen. Eerder liet ik dit altijd bij de garage doen, maar omdat ik tegenwoordig meer interesse in autotechniek heb en graag al het onderhoud van mijn bus zelf wil uitvoeren heb ik de laatste keer (vorig jaar) een monteur gevraagd of ik met hem mee mocht kijken tijdens het vervangen van de distributieriem, met uiteindelijk het doel om het de volgende keer (nu dus) zelf te gaan doen.
Op zich is de klus voor de AXB motor niet zo heel erg spannend, de riem drijft alleen maar de nokkenas en de waterpomp aan en naast de riem worden alleen de waterpomp, spanrol en een looprol vervangen. Bovendien heb je door het verwijderen van het luchtfilterhuis voldoende werkruimte onder de motorkap.

Ik heb inmiddels een setje met blokkeergereedschap voor de 1.9L TDI, dus dat zou verder ook goed moeten komen dacht ik. Nu is het goed om te vermelden dat de monteur de laatste keer niet over het krukas blokkeergereedschap beschikte (enkel markering geplaatst en boortje door het nokkenastandwiel).

Ik zat even de foto's terug te kijken die ik de laatste keer bij het vervangen gemaakt heb en nu valt het mij opeens op dat de markering op het krukastandwiel totaal op de verkeerde plaats staat:
krukas_tandwiel.png
In rood omcirkeld staat het merkteken op de krukas die gelijk moet komen te liggen met het blokkeergereedschap (ongeveer op de plaats van de rode pijl). Dit zou betekenen dat de krukas momenteel circa 5 tanden verkeerd staat ten opzichte van de te verwachten positie! :ie
Echter, de motor loopt probleemloos en heeft dit de afgelopen 90.000 kilometer ook gedaan...

Ik weet ook zeker dat bij de vorige distributieriemwissel de stand van de krukas niet veranderd is, de groene en witte merktekens die je ziet, waren al door een vorige garage geplaatst en de riem is er weer precies zo opgezet als dat die er vanaf gekomen is...

Nu komt dus het dilemma: monteer ik de nieuwe riem weer op precies dezelfde manier als nu? De motor loopt er immers prima op. Of moet ik hem afstellen zoals het hoort, maar hoe weet ik dan zeker dat het klopt (waarom heeft een monteur in het verleden de afstelling zoveel veranderd...?! Zou theoretisch het krukastandwiel verkeerd gemonteerd kunnen zitten?)
En in dat laatste geval, kan ik zomaar ongestoord de krukas 5 tanden verdraaien ten opzichte van de nokkenas? Als de nokkenas geblokkeerd is staan de kleppen van cilinder 1 dicht, maar dat hoeft voor de andere cilinders niet te gelden. Ik wil voorkomen dat ik bij het verdraaien van de krukas alsnog een klep raak.

Iemand suggesties?

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributieriem vervangen 1.9L TDI AXB motor: krukas niet op tijd?

Bericht door Multivan Generation »

Als het nu prima draait, van waar dan je vraag?
Je pakt dan toch gewoon dezelfde merktekens en je weet zeker dat het goed is.
Je hebt er immers al tienduizenden kilometers mee rondgereden.

Je hebt destijds foto's gemaakt om het de volgende keer(deze keer) zelf te kunnen doen.
En dan nu twijfelen?
Als je twijfelt moet je het niet zelf doen en gewoon laten doen.. Dan heb je ook garantie.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Distributieriem vervangen 1.9L TDI AXB motor: krukas niet op tijd?

Bericht door malightcommander »

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie.
Het is niet zozeer twijfel, maar meer verbazing. Vandaar ook het dilemma: het loopt nu allemaal prima en met inmiddels bijna 500.000km op de klok, zonder noemenswaardige problemen (afkloppen), heb ik ook zeker geen reden om te klagen. Blijkbaar staat de zaak momenteel goed genoeg afgesteld om prima te functioneren en is het wellicht het meest verstandige om daar geen verandering meer in aan te brengen.

Maar dan heb je ook de andere kant, de techneut in mij die zegt: zo heeft de fabriek het niet bedacht. Je leest vaak genoeg dat een verkeerde timing voor flinke motorschade kan zorgen of op zijn minst een slecht lopende motor. Blijkbaar staat mijn motor nu circa 5 tanden verkeerd en ik merk er niets aan..? :bonk

Door het zien van dit soort dingen denk ik dan ook weer: ik doe het onderhoud uiteindelijk toch liever zelf. Dan heb je er tenminste zicht op dat het gebeurd op de manier zoals je het zelf wilt.

Conclusie: we laten het maar zo, denk ik. Tenzij iemand anders nog met overtuigende argumenten komt?

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Distributieriem vervangen 1.9L TDI AXB motor: krukas niet op tijd?

Bericht door Pascal-141 »

als hij er al 90.000km probleemloos op loopt : gewoon houden zo . Zelfde punten aanhouden zou ik doen .
Zomaar 5 tanden verdraaien : gegarandeerd gaat het goed mis dan :nuts
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Distributieriem vervangen 1.9L TDI AXB motor: krukas niet op tijd?

Bericht door malightcommander »

Pascal-141 schreef: 05 dec 2019, 15:24 als hij er al 90.000km probleemloos op loopt : gewoon houden zo.
Al minimaal 180.000km aangezien hij de vorige keer precies zo erop gekomen is als dat het al zat. En wie weet al veel langer. :lach
Punt is duidelijk, niets meer aan doen en mooi zo houden als dat het nu is.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Distributieriem vervangen 1.9L TDI AXB motor: krukas niet op tijd?

Bericht door malightcommander »

Heb trouwens ook nog even met OBDeleven de waarde van de nokkenassensor uitgelezen, dat zou een indicatie kunnen geven van of de timing klopt.
Die sensor geeft momenteel een waarde van -4,41 graden KW (KurbelWelle). Weet iemand toevallig de tolerantiegrenzen van de fabriek voor de AXB motor?

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
TieskeT5
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: Distributieriem vervangen 1.9L TDI AXB motor: krukas niet op tijd?

Bericht door TieskeT5 »

Hallo,
ik kan me niet voorstellen dat de motor mooi loopt als hij 5 tanden verkeerd staat. Ik zie wel dat de groene merktekens tegenover elkaar staan en dat iemand dit zo gedaan heeft bij een vorige keer. Dus ik zou het weer zo doen.
Plaats reactie