Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door Stigting »

Vriendelijke Weetjewellers,

De wens om een eigen campertje te bezitten bestaat al een aantal jaar. We, mijn moeder, mijn vriendin en ik, begonnen met sparen: vakantiegeld, bonus en soms een dertiende maand. Natuurlijk moest het een oldtimer worden. Daarom, na een paar jaar sparen, de advertenties doorgespit. Vaak zagen we ontzettend leuke en charmante mobielen.

We wilden graag een bus met de vintage 'charme', maar wel een Volkswagen. De T1 en T2 waren op voorhand (helaas) al een tikkie te duur. Een LT28 uit de jaren 70 was de eerste waar we bij gingen kijken. Hij wás super leuk en charmant, maar ermee rijden bleek geen sinecure. 80 kilometer per uur was te hoog gegrepen, en het ontbrak ons aan genoeg spierballen om hem fatsoenlijk een bocht door te sturen.

De T3 vinden we zeker net zo leuk. Na een aantal maanden te hebben verdiept in de motoren, de verschillen tussen de benzine en alle diesels hebben bekeken, besloten we er maar eens een proefrit aan te wagen. We vonden een mooie zelfbouwer in Emmen, een diesel. Hij liep als een zonnetje, maar haalde met moeite de 100 op de Nederlandse wegen. Gezien onze liefde voor bergen, leek dit ons geen goed huwelijk. We lazen dat de benzine toch beter met het verkeer mee kon komen, dus op naar Limburg want daar stond een mooie T3 Dehler te koop die nog wat aandacht nodig had. Ook dit was hem gewoon niet, dus op de terugweg de knoop doorgehakt: we gaan voor de T4, en gooien de 'vintage' wens grotendeels overboord.

Vervolgens een proefrit gereden met een T4 uit '95. Een niet van origineel te onderscheiden zelfbouwer met 140 PK. Dit reed al zeker een stuk moderner dan alles wat we daarvoor hadden gereden. De kilometerstand (300.000+), toch al best wat roest hier en daar, en de toch nog behoorlijke forse prijs, deed ons twijfelen en we besloten er nog een nachtje over te slapen. De middag daarna toch de knoop doorgehakt om hem te kopen. Toen ik belde gaf de verkoper aan dat er nét iemand naar hem onderweg was om hem te kijken. Hij vond het lullig om hem af te bellen, en u raadt het al, de beste man heeft hem gekocht. Wat een verschil van 10 minuutjes al kan doen.

Mijn broer is automonteur met een eigen bedrijf, en heeft een zeer gezonde afkeur tegen al die 'roestbakken'. Hij keek dus ook met een groot argwanend schuin oog naar onze zoektocht naar die 'oude' modellen. Op een dag stuurt hij een foto van zilvergrijze T5 GP uit 2013 met een behoorlijke schade aan de kop. Hij belde meteen daarna: 'Broer, ik heb een mooie bus voor je om om te bouwen'. Ik: 'O, ja ziet er mooi uit. Zal het gaan bespreken met de rest'. Hij: 'Oke, maar jullie moeten dit wel doen, ik heb hem namelijk al gekocht'.

Een zelfbouwproject was geboren.

Ons budget kon de prullenbak in, maar m'n broer had wel gelijk. Het betrof dus een VW T5 GP van de Gasunie, eind 2013, nog geen 97.000 kilometer op de teller, een 84 pk diesel, met achterklep, 'luxere stoelen' én een Webasto standkachel. We begonnen op 12 maart 2019. Hij moest af zijn op 8 augustus 2019, want dan zouden we de camper 3 weken testen in Noorwegen. We hadden als het ware 2 projecten, 1) het herstellen van de schade en 2) het ombouwen naar een camper. Aanvankelijk dacht ik dat dat tijd zat was, maar dat het kenteken op 5 augustus pas op de mat viel, geeft wel aan dat het kielekiele was.

Wat we onder andere gedaan hebben:

- Nieuwe voorruit;
- Tweedehands motorkap in kleur gevonden;
- Nieuwe voorbumper en in kleur gespoten;
- Nieuwe koplampen;
- Nieuwe ‘smokey’ achterlichten;
- Nieuwe achterbumper en in kleur gespoten;
- Panelen onder achterlichten in kleur gespoten;
- Spiegelkappen in kleur gespoten;
- Stickers verwijderd van de Gasunie;
- Aluca kasten verwijderd;
- Tussenschot verwijderd;
- Alle betimmeringen gedemonteerd, deze hebben we bekleed met stof.
- Gehele spul schoon en fris gemaakt;
- Ontdreuningsplaten aangebracht;
- Wielkasten bekleed met vilt;
- Austops slaaphefdak laten plaatsen;
- Gehele elektra kabelwerk aangelegd;
- De verstevigingsprofielen van het hefdak bekleed met vilt;
- Sportscraft draaiplateau bij de passagiersstoel gemonteerd;
- Bedrock slaapbank laten plaatsen door Aart, tevens meteen omgekeurd naar camper;
- Schuifraam gemonteerd achter de bestuurder;
- Elektra doorvoer aan de buitenzijde;
- Geïsoleerd met schapenwol en de met stof bekleedde betimmeringen teruggeplaatst;
- PVC vloer gelegd op de bestaande betonplex ondervloer;
- Het gehele meubel getekend in Autocad en laten laseren/uitsnijden;
- Meubel gemonteerd met Ikea ladesysteem en een Ikea keukenblad;
- Dometic bovenlader koelkast en kook/spoelbakcombinatie er in gemaakt;
- Raambekleden met magneetjes;
- Elektra afgemaakt, tweede accu, met 1200W omvormer en dimbare LED lampjes.
- ...

... En wat we al van jullie geleerd hebben: een zelfbouwer is nooit af!

Hierbij willen we ook nog iedereen op Weetjewel bedanken. Deze onuitputtelijke bron van kennis en ervaringen hebben ons zeker geholpen.
Er waren momenten dat we er doorheen zaten en dat ik het helemaal niet meer goed zag komen :jump maar wát een avontuur om dit samen met familie en vrienden te realiseren. We zijn er trots op en ik had het niet willen missen.

(hier de vóór foto's:)
Bijlagen
e.jpg
b.jpg
a.jpg
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door Stigting »

Hier de na foto's:
Bijlagen
zi.jpg
zh1.jpg
zg1.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door Walda »

Mooi, veel plezier er mee.

Walter
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door MGA1600 »

Leuk verhaal en een prachtig resultaat! Geniet daarvan!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door bvddobb »

:yes
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door hugopoley »

Mooi project!!
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door runnerted »

Mooi geworden!

Wat heb je met de aluca kasten gedaan?
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door Stigting »

Dank voor al jullie leuke reacties.

De Aluca kasten heb ik aan m'n broer gegeven!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door Multivan Generation »

Leuk verhaal,
ik zou alleen wel, en ik vermoed dat ik niet de enige ben :knipoog ,
graag wat meer bouwfoto's zien :gekte
Ook leuk om te lezen waarom je voor bepaalde oplossingen hebt gekozen.
Hoe heb je de kast opgebouwd?

Groetjes Peter
Bijlagen
camper.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door Stigting »

Multivan Generation schreef: 31 jan 2020, 16:03 Leuk verhaal,
ik zou alleen wel, en ik vermoed dat ik niet de enige ben :knipoog ,
graag wat meer bouwfoto's zien :gekte
Ook leuk om te lezen waarom je voor bepaalde oplossingen hebt gekozen.
Hoe heb je de kast opgebouwd?

Groetjes Peter
Hoi Peter! Ja had al iets van 40 foto's klaarstaan, maar toen zag ik dat ik er maar 3 per bericht kon toevoegen, haha. Het keukentje heb ik gemaakt van MDF en alle fronten van gecoat MDF zodat je dat ook gewoon schoon kan maken. Als basis heb ik de technische tekeningen (DWG tekeningen) gebruikt van de Transporter die hier ook op dit forum te vinden zijn. Op deze wijze kon ik de rondingen en dimensies bepalen. Ik heb als het ware een bouwpakket getekend in Autocad (dat ziet er uit als de PDF in de bijlage) en dat in elkaar gezet. Ik weet dat het materiaal verre van ideaal is, maar tijdens mijn studie Bouwkunde maakten we altijd maquettes op deze manier. Het leek me nu dus leuk om te kijken of ik zo ook een meubel kon maken. Verder heb ik qua opzet een beetje het origineel aangehouden. Overal zitten schuifdeuren, gewoon een plaat tussen twee U profielen en dat loopt super. Bij de wielkast zit al het elektra, de accu en de omvormer en ook de gasfles, zie bijlage.

Aan de zijkant van de hoge kast zitten 2 USB laders, een stopcontact die alleen werkt als we ingeplugd staan, en een stopcontact die werkt op de omvormer. Daarnaast zit nog een drukknop om de omvormer aan en uit te zetten, zodat hij ook niet onnodig stroom verbruikt. We hebben even getwijfeld om een omvormer toe te passen, maar echt geen seconde spijt van gehad. Je zet toch sneller even een bakkie :toppie

Is dat jouw camper in jouw bijlage? Vet ding! :proost
Bijlagen
zd.jpg
z.jpg
VW Keuken.pdf
(5.11 KiB) 174 keer gedownload
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door moosev »

Dat ziet er prachtig én praktisch uit. Daar zul je veel plezier aan beleven en mag je zeker erg trots op zijn!
Wat voor grijze kabeltjes heb je gebruikt voor de elektra? Ze zien er zo dun uit.
Gr
René
jappie 10
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:57
Locatie: Kollumerzwaag

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door jappie 10 »

Prachtig project ,respect
die van mij is ook van de gasunie ,voorlopig zeer basic ga er de komende lente weer mee aan de gang.
Ben nog benieuwd hoe Noorwegen is bevallen

www.silvercoach.nl/campers.htm
Bijlagen
T5-GP 03.jpg
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door Stigting »

moosev schreef: 01 feb 2020, 07:32 Dat ziet er prachtig én praktisch uit. Daar zul je veel plezier aan beleven en mag je zeker erg trots op zijn!
Wat voor grijze kabeltjes heb je gebruikt voor de elektra? Ze zien er zo dun uit.
Gr
René
Dank je wel René voor het mooie compliment! Ik heb ook met veel plezier jouw project bekeken. Gaaf dat je alles zo door de jaren heen hebt gedocumenteerd en hier neergezet hebt.

Het elektra is aangelegd en aangesloten door een goede vriend van mij, een elektricien die nu grote aggregaten bouwt. Ik weet wel dat hij er aan heeft gerekend en verschillende diktes heeft gebruikt afhankelijk van wat er op zit aangesloten. De kabel voor de koelkast is bijvoorbeeld dikker dan voor de lampjes. Maar wat er precies is gebruikt, zou ik moeten navragen haha!

Groet, Ruud
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door Stigting »

jappie 10 schreef: 03 feb 2020, 11:03 Prachtig project ,respect
die van mij is ook van de gasunie ,voorlopig zeer basic ga er de komende lente weer mee aan de gang.
Ben nog benieuwd hoe Noorwegen is bevallen

www.silvercoach.nl/campers.htm
Dank je wel! Leuk dat hij ook van de Gasunie is geweest. Hopelijk gingen de stickers er bij jou beter af dan bij mij, haha!? Of heb je hem zo gekocht? Ook leuk dat je het zo bij houdt op je website. Wat ben je allemaal van plan om er nog aan te gaan doen? Ik zie ook dat je hem hebt gechipt naar 140PK, hoe bevalt dat? Vond je dat je vermogen miste daarvoor?

Noorwegen was geweldig. Echt wat een schitterend land, en dat nog relatief 'dichtbij'. Wij waren er 3 weekjes, tot eind augustus. Dit was redelijk aan het eind van het seizoen en dus lekker rustig. De camper deed het ook super, kan niet anders zeggen. Het enige dat we nog zeker willen gaan verbeteren is het bed. Het originele matras in het hefdak lag voor geen meter en de bedrock an sich is ons ook veel te hard. Dan legden we het matras van het hefdak op de bedrock en dat ging wel, maar idealiter willen we gewoon nog een fatsoenlijk matras voor in het hefdak. Los daarvan, is Noorwegen absoluut een aanrader voor camperaars.

Groet, Ruud
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: VW T5 GP - van Gasunie naar minicamper

Bericht door Stigting »

jan2009 schreef: 03 feb 2020, 16:12
Het elektra is aangelegd en aangesloten door een goede vriend van mij, een elektricien die nu grote aggregaten bouwt.
Dat verklaart waarom het er zo strak uit ziet , zo hoort het .
:toppie
Bedankt Jan! Veiligheid voorop.
Plaats reactie