Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe bak en koppeling, toch slecht schakelen

vragen over de T5
Plaats reactie
Pieter-Boomsma
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2018, 20:22

Nieuwe bak en koppeling, toch slecht schakelen

Bericht door Pieter-Boomsma »

Beste,

Afgelopen mei heb ik mijn versnellingsbak gewisseld (revisie) samen met een nieuwe valeo koppelingsset inclusief het vliegwiel. Vanaf dag 1 schakelde dit al niet helemaal lekker in de vorm van dat de (vooral merkbaar in de eerste 3 versnellingen en met name bij koude motor).

Ik ben afgelopen maand terug geweest naar het revisiebedrijf waar de bak vandaan kwam, zij hebben de bak er voor weg gehad en de eerste 3 versnellingen waren al dusdanig versleten dat ze die opnieuw van lagers en synchromesh hebben voorzien. Ze hebben dit onder garantie gedaan omdat ik de koppeling nieuw had. Ze snappen het ook niet helemaal wat er was maar hebben hem als gerepareerd terug gegeven.

Het gekke is dat vóór ik de bakwissel deed al problemen had met schakelen (en de 5e versnelling die voor een wiebelende pook zorgde). Nu dacht ik kan het nog elders liggen? De koppeling ontkoppelt al vrij hoog op de pedaal, de wielen draaien in de versnelling niet op het moment dat de pedaal is ingedrukt.

Ik kan de volgende situaties bedenken:
- Hoofdcylinder van de koppeling is niet goed (maar waarom ontkoppelt hij dan alsnog vrij vlot)?
- Lucht in het koppelingssysteem (maar waarom ontkoppelt hij dan alsnog vrij vlot)?
- Versnellingsbak is alsnog niet goed al zie ik niet zo goed wat er fout kan zijn, een beetje tussengas laat de bak toch iets soepeler schakelen waardoor ik de bovenstaande 2 opties toch een soort van logisch kan verklaren)
- Nieuwe koppeling is niet goed

Ik ben een beetje ten einde raad, alle logische verklaringen die ik dacht te hebben zijn eigenlijk niet logisch en visa versa. Nu de bak opnieuw is gereviseerd zou ik het zonde vinden om hem weer in een half jaar op te tandenpoetsen.

(2,5Ltr 130PK 6 versnellingen handbak)
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Nieuwe bak en koppeling, toch slecht schakelen

Bericht door pwhooftman »

Ook al zou de koppeling niet goed vrijkomen, dan verklaart dat nog niet dat de (lagers van de) eerste drie versnellingen versleten zijn. Laten de versnellingen zich lastig inleggen (vooral met terugschakelen)? Als ook het schakelen zonder moeite en zonder kraken verloopt, verdenk ik niet de koppeling.
Pieter-Boomsma
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2018, 20:22

Re: Nieuwe bak en koppeling, toch slecht schakelen

Bericht door Pieter-Boomsma »

Thanks voor je reactie.

Het inleggen van de 2e versnelling is overmatig lastiger dan andere versnellingen. Het is wel zo dat er een enkele keer tandjesgekras aan tepas komt waarbij het echt klinkt alsof hij niet goed ontkoppelt.

Wat is de werkelijk beste methode om de koppeling te ontluchten? Ik zie namelijk niet zo goed hoe je dat laatste stuk de bak in echt heel goed ontlucht. Verder zou ik dan nog kunnen denken aan de hoofdcylinder, is dat iets wat wel eens voorkomt?
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: Nieuwe bak en koppeling, toch slecht schakelen

Bericht door fietsensloper »

Ik heb het vorig jaar ook gehad met een nieuwe koppeling. In eerste instantie slipte de nieuwe koppeling. Na enige tijd was het slippen over, alleen ontkoppelde hij niet goed. Hij schakelde daardoor natuurlijk ook zwaar en ging niet altijd even makkelijk in de versnelling. Vooral de 2 was, zonder tussengas, moeilijk naar terug te schakelen.
Na een half jaar twijfelen en balen, toch maar de boel weer los gehaald en weer een nieuwe koppeling geplaatst. Bij demontage bleek de koppelingsplaat krom. Dit is waarschijnlijk het hele probleem geweest.
Nu met nieuwe koppeling (voor de 2e keer) is alles weer in orde :toppie
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Plaats reactie