Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

vragen over de T6
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door Multivan Generation »

Hierbij een filmpje met achtergrond informatie over verhoogd olieverbruik bij een T6 en meer specifiek de 204 PK TDI

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door freek »

kijk en huiver.... 60.000km en compleet versleten motor. Waar is VW toch mee bezig???
Vermoedelijke oorzaak: te grote thermische belasting van deze motoren.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door Snautzer »

:groteogen
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door ktmkrik »

Heb ook al meerdere filmpjes gezien op youtube waar naar voren kwam dat de intercooler bij een T6 zijn werk niet goed doet waardoor de motor veel te warm word.
Wellicht een punt van aandacht om eens een goede intercooler te plaatsen i.p.v de veel te kleine die VW in de bussen plakt.
Bij het bedrijf die die Youtube filmpjes maakt "Red Head cylinderkopftechnik" zijn VW bussen met grote regelmaat aanwezig met grote schades.
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door freek »

Ja maar dat zijn veelal de CFCA motoren. De 2 liter motoren in de T6 zijn (zo wordt in de youtube bijdrage gesteld) een ander ontwerp.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door ktmkrik »

freek schreef: 12 mei 2020, 19:02 Ja maar dat zijn veelal de CFCA motoren. De 2 liter motoren in de T6 zijn (zo wordt in de youtube bijdrage gesteld) een ander ontwerp.
Klopt die komen wel het meeste voorbij maar in dit filmpje was het een 2016 VW T6 2.0 Biturbo, EA 288 Code CXEB met 60000km...deze kwamen volgens zeggen ook met regelmaat voorbij kwamen daar.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door mettesboy »

Gisteren opnieuw procedure olieweging opgestart:
"1000km rijden, zeker geen olie toevoegen als lampje brandt"
"ja dat gaat toch niet, jullie verzegelen dat toch?"
" ja is verzegeld, dop er niet af halen!"

doe ik vanmorgen motorkap open om eens te kijken:

geen nieuwe verzegeling aanwezig, enkel de oude van vorig jaar.
Wetende dat de verzekering er met drie vergrootglazen opzit..... maandag toch best maar eens bellen naar dealer zeker?


grts
Bijlagen
20200808_123236_resized.jpg
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door mettesboy »

Op forum bij onze Duitse vrienden wordt enigszins sceptisch gereageerd op de 'correcte of incorrecte' inhoud van dit filmpje.

Om een keer positief af te sluiten:
Anderhalf jaar na het begin van mijn olieverbruik, en bijna een jaar na het vervangen van de biturbo (wat na navraag wel vaker het eerste is wat vervangen wordt bij deze problematiek), staat de wagen op dit moment eindelijk binnen bij dealer met 143000km, om dan toch na lang aandringen via de bijkomende garantie quasi een volledig nieuwe motor te plaatsen. Bestek is na in totaal 4 oliewegingen goedgekeurd(telkens opnieuw op vraag van verzekering, voor dealer was na 1 meting alles duidelijk).
Een bestek van net geen 10.000€.
Voor mij dus eind goed al goed! :jump

Ik zie meer en meer dat mensen de olie veel sneller verversen dan 'officieel' aangewezen.
Nu ja volgens boekje is het maar om de 40.000km, ik deed het al om de 30.000 zodat ik na 60.000 maar 1 keer binnen moest voor DSG en de reguliere oliewissel.
Ik zie meer en meer mensen die het zelfs op 20.000km al doen en ik ga me daar bij aansluiten, ook naar de toekomst toe met een eventuele T6.1. Uiteindelijk is dat inderdaad niet de 'grote' kost om een keertje extra olie te verversen.
Kan nooit kwaad (of het inderdaad 'het' verschil maakt, weet ik niet)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door Tricolore »

Blij te lezen dat jouw ervaring een 'eind goed al goed' afloop kent :proost .

Als je je motor liefhebt dan ververs je duidelijk veel sneller dan pas na 40 dkm. Wie dat verzonnen heeft (iets met milieu eisen/'groen') ? Of je nu veel korte ritjes maakt (niet prettig voor het blok/olie) of continu veel eist van de motor qua belasting zoals zwaarbeladen/trekgewicht (ook niet ideaal voor 'maar' een 2.0TDI) ; de olie is dan na 20 dkm echt niet meer in z'n beste doen (de groep autofans die goed met hun spullen omgaan en rond de 20 dkm hun olie verversen is groot hoor, lees maar na op wat fora gerelateerd aan VAG bijv.), om nog maar te zwijgen indien de olie een aantal malen aan te hoge temperaturen blootgesteld is geweest. Onder ideale omstandigheden - lichtbeladen/alleen maar snelweg kilometers - 150 km. per dag rijden en binnen een jaar richting de 40 dkm. aantikken, in dat geval zou je een 40 dkm. kunnen overwegen, maar rijd je tussen de 15-20 dkm. in een jaar dan gewoon verversen. Ik doe dit al sinds lange tijd (maar dit geldt wel voor meer takken van motorisch onderhoud) bij aardig wat auto's en motorische ellende is ons tot nog toe altijd bespaart gebleven. We hebben de T6.1 sinds half augustus en de olie gaat eruit in februari, ongeacht het aantal kilometers of wat anderen er van vinden. Dan gaat er verse olie in en bezie ik de huidige olie als inloopolie. Motor ingelopen dus er zal echt wel het eea in de olie zitten wat er niet in thuishoort.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door Pascal-141 »

Tricolore schreef: 07 okt 2020, 00:42 Blij te lezen dat jouw ervaring een 'eind goed al goed' afloop kent :proost .

Als je je motor liefhebt dan ververs je duidelijk veel sneller dan pas na 40 dkm. Wie dat verzonnen heeft (iets met milieu eisen/'groen') ? Of je nu veel korte ritjes maakt (niet prettig voor het blok/olie) of continu veel eist van de motor qua belasting zoals zwaarbeladen/trekgewicht (ook niet ideaal voor 'maar' een 2.0TDI) ; de olie is dan na 20 dkm echt niet meer in z'n beste doen (de groep autofans die goed met hun spullen omgaan en rond de 20 dkm hun olie verversen is groot hoor, lees maar na op wat fora gerelateerd aan VAG bijv.), om nog maar te zwijgen indien de olie een aantal malen aan te hoge temperaturen blootgesteld is geweest. Onder ideale omstandigheden - lichtbeladen/alleen maar snelweg kilometers - 150 km. per dag rijden en binnen een jaar richting de 40 dkm. aantikken, in dat geval zou je een 40 dkm. kunnen overwegen, maar rijd je tussen de 15-20 dkm. in een jaar dan gewoon verversen. Ik doe dit al sinds lange tijd (maar dit geldt wel voor meer takken van motorisch onderhoud) bij aardig wat auto's en motorische ellende is ons tot nog toe altijd bespaart gebleven. We hebben de T6.1 sinds half augustus en de olie gaat eruit in februari, ongeacht het aantal kilometers of wat anderen er van vinden. Dan gaat er verse olie in en bezie ik de huidige olie als inloopolie. Motor ingelopen dus er zal echt wel het eea in de olie zitten wat er niet in thuishoort.
+1

Bij mijn T6.1 ga ik de olie vervangen voor hij 10.000km heeft. En vanaf dan wissel ik de olie om de 15.000km . Ik doe dat bij al mijn auto's veel sneller dan wat het boekje voorschrijft (bij mijn T4 om de 7500km) . Nog nooit een auto gehad die olie verbruikt.
Ik koop mijn olie in vaten en doe het onderhoud zelf , dus het kost me amper iets.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door mettesboy »

@Pascal,

Olie verversen zou ik inderdaad ook zelf kunnen doen tussendoor, zelfs in busjes van 5 of 10 liter zijn die al veel goedkoper dan bij dealer en dat kan je nog ergens wegzetten ( heb geen eindeloos berghok)
Ik vraag me enkel af wat dit naar garantie met de wagen doet? ( tenzij de dealer niet weet dat je hem een extra beurt geeft?).

Ik zie ze al afkomen met een excuus van " ja maar je hebt zelf olie vervangen, dan heb je misschien de verkeerde gebruikt...
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef: 07 okt 2020, 12:29 @Pascal,

Olie verversen zou ik inderdaad ook zelf kunnen doen tussendoor, zelfs in busjes van 5 of 10 liter zijn die al veel goedkoper dan bij dealer en dat kan je nog ergens wegzetten ( heb geen eindeloos berghok)
Ik vraag me enkel af wat dit naar garantie met de wagen doet? ( tenzij de dealer niet weet dat je hem een extra beurt geeft?).

Ik zie ze al afkomen met een excuus van " ja maar je hebt zelf olie vervangen, dan heb je misschien de verkeerde gebruikt...
Ik kom alleen bij de officiele VW dealer om een nieuwe te kopen , verder niet :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Sandman75
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2019, 09:48

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door Sandman75 »

Hallo, ik heb ook een cxeb 2016 105000km, wat olie verversen betreft gaat dat vanzelf bij een verbruik van 1l op ongeveer 1500 km. Iemand een idee waarom het olieverbruik zo hoog? Op verschillende forums lees ik hier over maar oorzaak wordt nooit aangegeven. Wanneer iemand meer weet horen we het uiteraard graag!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door Pascal-141 »

Sandman75 schreef: 30 apr 2021, 16:25 Hallo, ik heb ook een cxeb 2016 105000km, wat olie verversen betreft gaat dat vanzelf bij een verbruik van 1l op ongeveer 1500 km. Iemand een idee waarom het olieverbruik zo hoog? Op verschillende forums lees ik hier over maar oorzaak wordt nooit aangegeven. Wanneer iemand meer weet horen we het uiteraard graag!
Gebruik de zoekfunctie even , werd hier op het forum al meermaals vermeld .
De oorzaak van het olieverbruik is in principe de EGR koeler . Hier komen inwendig kleine stukjes alu af , en die gaan mee de motor in waardoor de zuigerwanden en de olieschraapveren enz op korte tijd verslijten.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: informatie over T6 met verhoogd olie verbruik

Bericht door jos_br »

Pascal-141 schreef: 30 apr 2021, 18:35
Sandman75 schreef: 30 apr 2021, 16:25 Hallo, ik heb ook een cxeb 2016 105000km, wat olie verversen betreft gaat dat vanzelf bij een verbruik van 1l op ongeveer 1500 km. Iemand een idee waarom het olieverbruik zo hoog? Op verschillende forums lees ik hier over maar oorzaak wordt nooit aangegeven. Wanneer iemand meer weet horen we het uiteraard graag!
Gebruik de zoekfunctie even , werd hier op het forum al meermaals vermeld .
De oorzaak van het olieverbruik is in principe de EGR koeler . Hier komen inwendig kleine stukjes alu af , en die gaan mee de motor in waardoor de zuigerwanden en de olieschraapveren enz op korte tijd verslijten.
Dit geld niet voor deze CXE motor. Wij hebben er nu ook een binnen waarvan 1 cilinder compleet versleten is (de anderen veel minder) en de kop op twee plekken lek (gescheurd) is. Deze scheurtjes zitten in de overgang naar de verstuivers(??) van cilinder een en vier. We proberen uit te zoeken wat er gaande is aangezien er zich meerdere aangemeld hebben met olie en koel problemen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie