Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervangen koppakking t4 1.9d california

vragen over de T4
Plaats reactie
kadettillac
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2012, 15:06

Vervangen koppakking t4 1.9d california

Bericht door kadettillac »

Hallo weetjewellers,

Ik heb een VW t4 california 1.9d met een lekke koppakking. De motor loop en start nog uitstekend, verbruikt geen olie, maar koelwater des te meer. Dat is altijd al een probleem geweest, maar tot nu toe redelijk binnen de perken (1l per 2000/3000 km). Maar nu is het verbruik erg toegenomen tot 1l per 250 km. Een garage in de buurt heeft de diagnose gesteld, maar vraagt vrij veel geld voor de reparatie.
Wat zou zo'n reparatie moeten kosten? Incl het afvlakken van de kop?

Met vriendelijke groet, Kad.
VW Wesrfalia Califonia T4 1.9d 1991
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4882
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vervangen koppakking t4 1.9d california

Bericht door Hanz »

Weet je zeker dat de koelvloeistof niet ergens anders weglekt? Als je 1 liter per 250 km verliest via de koppakking, dan wordt de motor volgens mij nu gesmeerd met koelvloeistof in plaats van olie. Ik kan me niet voorstellen dat de motor dan nog lekker loopt. 1 liter koelvloeistof per 2000/3000 km was naar mijn idee ook al geen redelijk verbruik.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
kadettillac
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2012, 15:06

Re: Vervangen koppakking t4 1.9d california

Bericht door kadettillac »

Ze hebben het systeem onder druk gezet, toen was er geen lekkage/drukverlies. Ze hebben een test gedaan met zo'n tester die verkleurd als er verbrandingsgassen in het koelsysteem zitten. Die test was positief. (negatief voor mij)
VW Wesrfalia Califonia T4 1.9d 1991
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen koppakking t4 1.9d california

Bericht door Multivan Generation »

kadettillac schreef: 06 apr 2020, 14:56 Hallo weetjewellers,

Ik heb een VW t4 california 1.9d met een lekke koppakking. De motor loop en start nog uitstekend, verbruikt geen olie, maar koelwater des te meer. Dat is altijd al een probleem geweest, maar tot nu toe redelijk binnen de perken (1l per 2000/3000 km). Maar nu is het verbruik erg toegenomen tot 1l per 250 km. Een garage in de buurt heeft de diagnose gesteld, maar vraagt vrij veel geld voor de reparatie.
Wat zou zo'n reparatie moeten kosten? Incl het afvlakken van de kop?

Met vriendelijke groet, Kad.

Wat vind jij vrij veel geld, en wat staat er dan op de offerte?
1,9d gebeurd wel eens dat er in de cilinderkop zelf ook scheurtjes zitten.
Cilinderkop er af, meteen laten reviseren, nieuwe klepstoters er in, nieuwe nokkenas keringen, nieuwe cilinderkop, nieuwe cilinderkop deksel pakking.
Nieuwe distributieriem plus waterpomp. Laat meteen ook even kijken naar de oliepomp, en nieuwe brandstofriem.
Alles netjes op tijd laten zetten..
Dat zou ik allemaal meteen laten doen, als het toch open ligt..
Of je gaat meteen voor een nieuwe complete cilinderkop, dat kan wel eens iets goedkoper uitvallen.

Groeten en sterkte

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Vervangen koppakking t4 1.9d california

Bericht door Olaf »

1.9 d heeft geen brandstof riem Peter 😉

Ik zou voor een nieuwe kop gaan, zo duur zijn die nou ook weer niet. Die oude heeft toch al goed op zn donder gehad in zo'n zware california.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
kadettillac
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2012, 15:06

Re: Vervangen koppakking t4 1.9d california

Bericht door kadettillac »

De garage maakte een schatting van €1500-2000. Maar dat kan ook nog hoger uitvallen. Ligt er aan wat hij nog tegen komt. Dat is zonder revisie van de kop, distributie, etc. Heb geen idee of dat een redelijke prijs is. Ik vind het veel geld iig. En wat zou een nieuwe kop moeten kosten als daar scheurtjes in zitten?
VW Wesrfalia Califonia T4 1.9d 1991
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen koppakking t4 1.9d california

Bericht door Multivan Generation »

kadettillac schreef: 07 apr 2020, 14:00 De garage maakte een schatting van €1500-2000. Maar dat kan ook nog hoger uitvallen. Ligt er aan wat hij nog tegen komt. Dat is zonder revisie van de kop, distributie, etc. Heb geen idee of dat een redelijke prijs is. Ik vind het veel geld iig. En wat zou een nieuwe kop moeten kosten als daar scheurtjes in zitten?
Zie hier:
https://www.ebay.de/itm/AMC-ZYLINDERKOP ... 0005.m1851
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vervangen koppakking t4 1.9d california

Bericht door Pascal-141 »

kadettillac schreef: 07 apr 2020, 14:00 De garage maakte een schatting van €1500-2000. Maar dat kan ook nog hoger uitvallen. Ligt er aan wat hij nog tegen komt. Dat is zonder revisie van de kop, distributie, etc. Heb geen idee of dat een redelijke prijs is. Ik vind het veel geld iig. En wat zou een nieuwe kop moeten kosten als daar scheurtjes in zitten?
1500-2000eur , ZONDER de cilinderkop ??? :muur Is dat een offerte voor een motorreparatie , of is dat een bod je het gehele T4 ??

Dringend een andere garage zoeken !


Een 1.9d kop heeft altijd scheurtjes , zowieso tussen de kleppen , maar daar blijven ze goed op lopen en is normaal. Scheurtjes naar koelkanalen is een ander verhaal . Zo'n complete kop kost pakweg 600eur , dus dat is ook de kost niet . Distributiesetje kost nog geen 100eur , dus dat is ook de kost niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 447
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Vervangen koppakking t4 1.9d california

Bericht door Timy »

kadettillac schreef: 07 apr 2020, 14:00 De garage maakte een schatting van €1500-2000. Maar dat kan ook nog hoger uitvallen. Ligt er aan wat hij nog tegen komt. Dat is zonder revisie van de kop, distributie, etc. Heb geen idee of dat een redelijke prijs is. Ik vind het veel geld iig. En wat zou een nieuwe kop moeten kosten als daar scheurtjes in zitten?
Ter indicatie. Voor 4000euro heb ik een 2.4AAB blok laten plaatsen die gereviseerd was. Dus.. Dit klinkt vrij prijzig..
Al bij Ismet in Vijfhuizen geinformeerd? Achteraf had ik bovenstaande handeling bij hem nog voordeliger (en beter) kunnen laten doen. Veel tevreden WW-ers hier, waarvan ik één :driveT4
Plaats reactie