Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Inlaatspruitstuk demonteren, kom niet verder!
- Robert 99T4CA
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
- Locatie: Haarlem
Inlaatspruitstuk demonteren, kom niet verder!
Allereerst een fijne pasen aan iedereen die dit leest!
Ik ben voornemens om dit weekend het inlaatspruitstuk te demonteren. De EGR heb ik voorig jaar al schoongemaakt en afgedopt maar ik wil het spruitstuk ook nog graag schoonmaken.
Nu ben ik begonnen maar kom niet verder.
Ik begrijp uit een stappenplan van Peter dat ik reeks inbusbouten moet losmaken, waarvan de bout bij de rode pijl de eerste is. Ik kom hier echter heel slecht bij.
Is er iets dat ik kan losmaken om hier wel bij te komen of heb ik wat overgeslagen?
Ik heb gekeken maar kan niks bedenken. Heeft er iemand een tip?
Alvast bedankt!
Ik ben voornemens om dit weekend het inlaatspruitstuk te demonteren. De EGR heb ik voorig jaar al schoongemaakt en afgedopt maar ik wil het spruitstuk ook nog graag schoonmaken.
Nu ben ik begonnen maar kom niet verder.
Ik begrijp uit een stappenplan van Peter dat ik reeks inbusbouten moet losmaken, waarvan de bout bij de rode pijl de eerste is. Ik kom hier echter heel slecht bij.
Is er iets dat ik kan losmaken om hier wel bij te komen of heb ik wat overgeslagen?
Ik heb gekeken maar kan niks bedenken. Heeft er iemand een tip?
Alvast bedankt!
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
Re: Inlaatspruitstuk demonteren, kom niet verder!
Je hoeft verder niks the demonteren. Eigenlijk heb je het juiste gereedschap niet als ik het zo lees om er goed bij te kunnen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Robert 99T4CA
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
- Locatie: Haarlem
Re: Inlaatspruitstuk demonteren, kom niet verder!
Denk inderdaad niet dat ik dan het goede gereedschap heb!
Peter schrijft ook in de screenshot van een ander topic over een inbus-ratel-knietjecombinatie wat ik niet heb, dus laat ik dit karwei zitten.
Nu snap ik uberhaupt niet hoe je zelfs dan bij de middelste bouten komt maarja
(Volgens mij zit de turbo behoorlijk in de weg)
Ik ga alles weer terug plaatsen, bedankt voor je reactie erdem!
Peter schrijft ook in de screenshot van een ander topic over een inbus-ratel-knietjecombinatie wat ik niet heb, dus laat ik dit karwei zitten.
Nu snap ik uberhaupt niet hoe je zelfs dan bij de middelste bouten komt maarja
Ik ga alles weer terug plaatsen, bedankt voor je reactie erdem!
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
Re: Inlaatspruitstuk demonteren, kom niet verder!
Als je het hele arsenaal aan gereedschap hebt van korte tot lange inbussen en van 1/4 tot 1/2 en nog allemaal speciaal spul is het allemaal niet zo moeilijk.
Door de jaren sleutelen heb ik een hoop gekocht waarvan ik dacht ‘dat heb ik nodig’! Maar ondertussen kost knap gereedschap ook weer een hoop centjes.
Door de jaren sleutelen heb ik een hoop gekocht waarvan ik dacht ‘dat heb ik nodig’! Maar ondertussen kost knap gereedschap ook weer een hoop centjes.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Robert 99T4CA
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
- Locatie: Haarlem
Re: Inlaatspruitstuk demonteren, kom niet verder!
Ja zo moet dat ook groeien, door de jaren heen langzaam uitbreiden. Voor nu laat ik het verhaal inlaatspruitstuk even rusten, vraag het aan de garage bij het onderhoud voor de zomer
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Inlaatspruitstuk demonteren, kom niet verder!
Kan je het front in servies stand zetten. pendelsteun los maken en met spanband (vast punt) de motor zien te kantelen. dan lig het blok onder een schuine hoek. optie??
Of een blok hout tussen blok en schutbord om het blok te kantelen.
Of een blok hout tussen blok en schutbord om het blok te kantelen.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
Re: Inlaatspruitstuk demonteren, kom niet verder!
@ Robert99T4ca,
Hoi ik heb t afgelopen voorjaar ook op deze manier gedaan van Peter.
iid je kan er een beetje klote bij,zelf wat gedaan met een bitje en passend knietje erop.
Lukt uiteindelijk echt wel.
Niks geen blok gekanteld.
Zet nog even door want er zit ongelooflijk veel vieze zwarte bagger in.
Het leek wel of ik een 2,5 cilinder had ipv een 5 cilinder. zo dicht zat het geheel.
Het resultaat ga je echt merken .
enne ik automonteur ? nee ben gewoon meubelmaker.
Willem
Hoi ik heb t afgelopen voorjaar ook op deze manier gedaan van Peter.
iid je kan er een beetje klote bij,zelf wat gedaan met een bitje en passend knietje erop.
Lukt uiteindelijk echt wel.
Niks geen blok gekanteld.
Zet nog even door want er zit ongelooflijk veel vieze zwarte bagger in.
Het leek wel of ik een 2,5 cilinder had ipv een 5 cilinder. zo dicht zat het geheel.
Het resultaat ga je echt merken .
enne ik automonteur ? nee ben gewoon meubelmaker.
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
- Robert 99T4CA
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
- Locatie: Haarlem
Re: Inlaatspruitstuk demonteren, kom niet verder!
Bedankt voor de reacties! Wat Erdem al zegt het probleem is inderdaad dat ik geen inbusratel en knietje heb. Aangezien onze bus moet rijden zit hij inmiddels weer in elkaar en moet ik helaas de garage vragen bij het volgende onderhoud. Ik had het liever zelf gedaan maar heb wel in ieder geval wat gereedschap toe te voegen aan m’n verlanglijstje! ![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km