Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 GP wing spiegel repareren.

vragen over de T5
Plaats reactie
Joseph_
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2020, 21:18

T5 GP wing spiegel repareren.

Bericht door Joseph_ »

Hallo, iemand ervaring mee of weet waar ik een instructie danwel een exploded view kan vinden van de spiegels?

Mijn bestuurdersspiegel is een tegenligger tegen gekomen.
Leek op alleen het opnieuw vastzetten van de plastic bovenkap (had kennelijk bij de vorige eigenaar ooit een tik gehad want die sloot niet mooi aan) maar niet veel later knakte hij alsnog af en bleek de flens gebroken bij een bout.

Het spiegelglas, de elektrische bediening (niet elektrisch klappend), spiegelverwarming en de antenne zijn echter nog prima.
Een complete spiegel blijkt best prijzig, zelfs via de sloop, en zag dat je op internet wordt doodgegooid met van die flensbussen voor een appel en een ei.
Ik ben niet vies van een projectje/probeersel maar vind nergens een beschrijving/how to (zelfs niet op ..tube) dus vraag ik mij ernstig af of het wel zo eenvoudig is als geadverteerd. Zo zit er volgens mij nog een stevige veer ergens verstopt die je niet zomaar los krijgt cq ongecontroleerd wil lossen (daar is wel een filmpje van mbt oudere type spiegel).

Kreeg iig die flensbus niet los na verwijderen van de twee schroeven die het mechaniek om de bus klemmen.
Dus gaarne raad, is het te doen om alleen die bus te vervangen en zo ja hoe.
En of is het te doen om het mechaniek in een "kaal" handbediend spiegelhuis over te zetten?

Gaat om een 7E1 857 501 FN 9B9 spiegel, het omhoog draaiende type.
T5GP 2.0 Benzine/CNG (AXA)
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: T5 GP wing spiegel repareren.

Bericht door STEGMA »

Etka online :google :toppie
Joseph_
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2020, 21:18

Re: T5 GP wing spiegel repareren.

Bericht door Joseph_ »

Merci, dat kon ik met oem etc niet vinden, dat is handig.
Alleen ze tonen dat deel van de spiegel als 1 geheel...
Wordt ik dus m.b.t. de montagewijze van die flensbus niet veel wijzer van.
Zie wel dat de elektrische verstelling eenvoudig te doen is.
T5GP 2.0 Benzine/CNG (AXA)
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: T5 GP wing spiegel repareren.

Bericht door STEGMA »

You tube? Spiegel t5 ein/ausbau/ tauschen of zoiets dergelijks?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 GP wing spiegel repareren.

Bericht door Multivan Generation »



en zie de bijlagen.
Groetjes Peter
Bijlagen
T6 spiegelglas.pdf
(376.88 KiB) 158 keer gedownload
T6 onderste spiegelkap uitbouwen.pdf
(358.23 KiB) 158 keer gedownload
T6 bovenste spiegelkap uitbouwen.pdf
(320.22 KiB) 158 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joseph_
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2020, 21:18

Re: T5 GP wing spiegel repareren.

Bericht door Joseph_ »

Hartelijk dank voor de reacties maar dat is niet wat er wordt gevraagd.
Die spiegel eraf halen en de kappen vervangen is duidelijk vastgelegd.
Gaat om het vervangen van deze metalen bus met flens;
Afbeelding

In 1 filmpje op youtube is in begin heel even een handleiding te zien maar helaas niet duidelijk.

Dus zo'n handleiding is er kennelijk wel.

Voor het oudere type is hij wel te vinden:

Rond minuut 2 zie je die veer die ik bedoelde.
Maar dat zag ik zo 123 niet "bereikbaar" in die spiegel van mij.
T5GP 2.0 Benzine/CNG (AXA)
Joseph_
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2020, 21:18

Re: T5 GP wing spiegel repareren.

Bericht door Joseph_ »

Zie nu in "Teil 16" wel dat hij die bus vervangt (excuus, was door titel en de bijlage ff op verkeerde voet gezet dat het weer simpel het uitwisselen van de complete spiegelunit betrof en hoe je de binnenbekleding plus kappen moet verwijderen)
Maar hij springt in 1 keer naar een uit dat kunstofhuis verwijderde bus met veer.
De tussenstap wat nu net de crux is, hoe je die bus uit die kunstof behuizing krijgt waar de bus met veer in geklemd zit, zonder die te mollen ontbreekt.

Zover was ik n.l. en dacht dat t simpel was, je ziet n.l. een naad met twee (lange) schroeven die kennelijk de kunststof delen om de bus klemmen.
Dus die twee lange schroeven even los en klaar is kees, maar helaas bus blijft dan blijft de bus muurvast geklemd zitten in het plastic en meer kracht zetten gaat w.s. iets van het plastic deel wat nu prima is en het verstelbare spiiegeldeel aan zit breken.
Dan zit je wel aan een hele nieuwe spiegel vast.

Er moet nog een of andere truc zijn om die bus uit het huis te krijgen zodat het inderdaad dat stuk is waar hij dan mee verder gaat in zijn filmpje.
Ik dacht op wat ik van de handleiding in het ene filmpje te zien is, dat er een hamer bij komt kijken.
T5GP 2.0 Benzine/CNG (AXA)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 GP wing spiegel repareren.

Bericht door Multivan Generation »

Vanaf 8 minuut 50 kun je daar een gedachte bij krijgen.
Ik vermoed het afgebroken stuk in de bankschroef zetten, regelmatig kruipolie er tussen laten lopen,
en daarna met een platte schroevendraaier een beetje los friemelen op een vlakke kant en een andere persoon tegelijkertijd laten draaien.

Groetjes Peter
PS dit is niet iets wat VW zelf als onderdeel verkoopt, dus je zult wat creatief moeten zijn, en lukt het jouw niet, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Soms zijn er voor bepaalde problemen geen pasklare oplossingen en moet je dingen echt zelf uit zoeken..

Trouwens: linkje wordt gewaardeerd :zwaai :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie