Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Omvormer standaard in T4?

vragen over de T4
Plaats reactie
sprokk
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2020, 21:48

Omvormer standaard in T4?

Bericht door sprokk »

Hi,

Sinds kort ben ik in bezit van een T4 uit '96. De koelkast en het stopcontact doen het niet wanneer de wagen niet op het netstroom is aangesloten, de 'huisaccu' doet het goed. Het interieur is geen zelfbouw. Mijn vraag is of een T4 standaard met een omvormer is uitgerust of dat ie wellicht niet is ingebouwd. Wanneer dat wel het geval is dan ben ik benieuwd wat veelvoorkomende kwaaltjes zijn waar ik op zoek naar kan gaan om ook stroom te hebben wanneer we onderweg zijn. Aangesloten op het net geeft het stopcontact maar 180/190 volt, ik weet niet wat daar de oorzaak van kan zijn.

Ik hoor het graag.

Sprokk
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door vw_camper »

Een T4 California heeft standaard geen omvormer. Het stopcontact werkt alleen als je aan de paal hangt.
Als de spanning echt zo laag is, heb je ergens een slechte verbinding.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door Multivan Generation »

Stroom onderweg willen hebben is niet zo moeilijk.
De vraag is meer waarvoor je het zou willen gebruiken.

Voor een laptop zijn goede DC/DC converters te koop, telefoon opladen via USB.
Zwaardere toepassingen zou je normaal gezien 230V voor nodig hebben, maar de vraag is of je omvormer en je huishoudaccu dat dan wel trekken..

Het voltage wat je meet is wel erg laag. Eerste punt waar ik zou gaan meteen en op concentreren is de aardlekautomaat en zekeringautomaat.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door STEGMA »

In veel buitengebieden in Frankrijk/België/Spanje waar nog bovenleidingen zijn, kan de spanning fors lager zijn.Als je dan nog een flink stuk op de camping aan kabel moet leggen dan kun je met zulke spanningen te maken krijgen. :toppie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door Hanz »

Als het om een California gaat dan zou de koelkast het gewoon moeten doen op de huishoudaccu. Bij andere merken kan je te maken hebben met een koelkast die alleen op netstroom draait of op gas. Als je even meldt wat voor camper het is krijg je waarschijnlijk meer gerichte antwoorden.
En foto's van de installatie helpen ook altijd
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
sprokk
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2020, 21:48

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door sprokk »

Dank voor de reacties.

Het is geen Westfalia. Een 'gewone' T4 met 84 PK. Kwamen die met een geïnstalleerde omvormer van de band rollen?

De check voor de netstroom heb ik in NL gedaan met ongeveer 20 meter kabel tussen de camper en het stopcontact.

Ik heb heb ook gehoord dat de koelkastjes die op accu, gas en/of netstroom kunnen draaien weinig kracht hebben om goed koud te worden. Het beter is om een netstroom koelkast in te bouwen ( mits er een omvormer is). Heeft daar iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door Hanz »

Koelkast op stroom en gas is een absorptie koelkast en kan slechts een beperkt aantal graden onder de buitentemperatuur koelen. Een koelkast op de huishoudaccu zoals in de California is een compressor koelkast en kan desnoods vriezen.

Een gewone T4, dus geen camper, is volgens mij nooit met omvormer geleverd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door Multivan Generation »

sprokk schreef: 17 aug 2020, 22:33 Dank voor de reacties.

Het is geen Westfalia. Een 'gewone' T4 met 84 PK. Kwamen die met een geïnstalleerde omvormer van de band rollen?
Nee

Het beter is om een netstroom koelkast in te bouwen ( mits er een omvormer is). Heeft daar iemand ervaring mee?
Haal die omvormer uit je systeem kort door de bocht is dat bullshit om in een camper een koelkast te willen kunnen gebruiken via een omvormer. Er zijn goede energiezuinige 12V compressor koelkasten op de markt die op een huishoudaccu prima kunnen werken. Je hebt in een camper dus in principe helemaal geen 230V of een omvormer nodig..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door peetjeadhdtje »

Peter schreef: Je hebt in een camper dus in principe helemaal geen 230V of een omvormer nodig..

maar hoe los ik mijn probleem met het laden van mijn laptop op die ik bij heb als ik een maandje op pad ga?
Ik doe dat nu met een klein aldi omvormertje van 12v naar 220v en dan weer met de HP transformator van 220 naar 19v. Inderdaad er omslachtig maar sta open voor andere oplossingen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door Multivan Generation »

peetjeadhdtje schreef: 18 aug 2020, 10:44
maar hoe los ik mijn probleem met het laden van mijn laptop op die ik bij heb als ik een maandje op pad ga?
Ik doe dat nu met een klein aldi omvormertje van 12v naar 220v en dan weer met de HP transformator van 220 naar 19v. Inderdaad er omslachtig maar sta open voor andere oplossingen.
Bijvoorbeeld met dit:
https://www.ebay.de/itm/110v-220v-Unive ... Sw7CBdLfI9
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door autocaravana »

Ik weet niet wat andere laptops voor voedingskabels hebben. Mijn MacBook Air heeft USB-c en die stop ik in een speciaal 12-volt ladertje in het sigarettenaanstekercontact met dezelfde USB-c. Gaat prima en ook nog redelijk snel en geeft geen omvormingsverliezen of problemen met onzuivere sinus. De 12V gaat dus rechtstreeks naar 5V.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
peetjeadhdtje
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door peetjeadhdtje »

Bijvoorbeeld met dit:
https://www.ebay.de/itm/110v-220v-Unive ... Sw7CBdLfI9

Dat gaat hem niet worden, hij kan niet omvormen van 12 naar 19 v.
Er zijn veel laptops die een voedingspanning rond de 19 v hebben.

Inderdaad, mijn tabletje kan ik op de sigaret/usb adapter aansluiten. Maar daar wil ik geen tv op kijken / filmpjes opslaan bewerken tijdens vakantie.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door Multivan Generation »

peetjeadhdtje schreef: 18 aug 2020, 19:42 Bijvoorbeeld met dit:
https://www.ebay.de/itm/110v-220v-Unive ... Sw7CBdLfI9

Dat gaat hem niet worden, hij kan niet omvormen van 12 naar 19 v.
Er zijn veel laptops die een voedingspanning rond de 19 v hebben.

Inderdaad, mijn tabletje kan ik op de sigaret/usb adapter aansluiten. Maar daar wil ik geen tv op kijken / filmpjes opslaan bewerken tijdens vakantie.
Nou dan pak je toch deze?
https://www.ebay.de/itm/80W-DC-15-24V-L ... 0935.m2460

Ik ga niet alles precies voorkauwen he, soms mag je van mensen verwachten dat ze zelf ook even verder kunnen kijken.. ging om het idee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door peetjeadhdtje »

Nee, ben echt niet lui hoor maar ik kan soms uren in het verkeerde rijtje zoeken naar iets op t net. Maar het is em inderdaad hoor. Ik wist niet dat het kon 12 naar 19 v brengen. Hele opleiding voor niets geweest.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Omvormer standaard in T4?

Bericht door Hanz »

sprokk schreef: 17 aug 2020, 22:33 Dank voor de reacties.

Het is geen Westfalia. Een 'gewone' T4 met 84 PK. Kwamen die met een geïnstalleerde omvormer van de band rollen?

De check voor de netstroom heb ik in NL gedaan met ongeveer 20 meter kabel tussen de camper en het stopcontact.

Ik heb heb ook gehoord dat de koelkastjes die op accu, gas en/of netstroom kunnen draaien weinig kracht hebben om goed koud te worden. Het beter is om een netstroom koelkast in te bouwen ( mits er een omvormer is). Heeft daar iemand ervaring mee?
Je noemt het een 'gewone' T4 maar uit je eerste bericht blijkt dat het wel een camper is en geen zelfbouw. Misschien wel handig om te melden wat voor camper het dan is en zo mogelijk wat foto's van de koelkast en de elektrische installatie, dan kunnen forumleden wat gerichter je vragen beantwoorden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie