Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T6 aanpassen aan onze wensen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

De afgelopen jaren hebben we heel tevreden in onze Nissan Qashqai gereden, maar de laatste maanden begon het idee van een semi-camper toch te kriebelen. Voor ons is het belangrijk dat de auto ook normaal te gebruiken is en makkelijk te parkeren. We verblijven regelmatig een aantal maanden in Split (Kroatië) en het parkeren daar is een ramp. In Amsterdam langs de gracht parkeren is dan nog makkelijker. We hebben daarom voor een Volkswagen transporter gekozen in de uitvoering L1. Deze is 50 cm langer dan de Nissan Qashqai en veel langer wilden we niet gaan. We hebben in een aantal VW-bussen gereden, maar steeds als ik in mijn Nissan stapte voelde dat toch weer prettiger aan. Totdat we eind juli een proefritje maakten in een wat luxere T6 transporter. Dat reed echt als een wat grotere personen-auto. Goede stoelen (comfort) goed geveerd en lekker sturen. Het motorvermogen is nog wat beperkt maar dat kun je met chippen gemakkelijk verbeteren.

Direct na de proefrit besloten om hem te kopen en de Nissan in te ruilen. Op 24 juli 2020 hebben we ons nieuwe busje opgehaald. Thuis gekomen heb ik eerst het tussenschot er uit gehaald, met name om ons hondje wat meer ruimte te geven terwijl wij gewoon rustig in de cabine zitten. Ze wil altijd zo dicht mogelijk bij ons zitten, dus aan de andere kant van het schot was geen optie.
2020-07-24-interieur01.jpg
2020-07-24-exterieur02.jpg
2020-07-24-interieur01.jpg
De komende periode gaan we bedenken hoe we de bus verder voor ons gebruik optimaal kunnen maken. We willen er mee naar markten rijden om ons natuurlijke huidverzorgingsproduct te gaan verkopen en we willen er mee reizen en camperen. Als aanpassingen denken we nog aan het volgende:
- hefdak plaatsen
- sidebars
- keukentje en water
- bed/bank (geen vaste bank, want we zijn maar met 2 personen)
- isolatie
- koelkast
- stroomvoorziening

Bepaalde onderdelen willen we laten doen en andere onderdelen willen we zelf uitvoeren. In dit draadje ben ik van plan om te schrijven over de voortgang en te vragen om adviezen en tips met betrekking tot bepaalde onderdelen. Ons doel is om eind maart 2021 weer naar Kroatië te kunnen gaan.
Bijlagen
2020-07-24-exterieur01.jpg
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Het is nog even zoeken hoe ik het handigste foto's kan plaatsen, want dat is natuurlijk wel zo leuk om te kunnen doen. Tot nog toe lukt het niet om meer dan 3 foto's te plaatsen.

Op 11 augustus heb ik er wat privacy-ramen in laten zetten en dat geeft de bus een totaal andere look. Een week later (18 augustus) heb ik toch maar een bearlock en een alarm laten monteren, want ik wil de bus graag zelf blijven rijden.
Bijlagen
2020-08-11-ramen03.jpg
2020-08-11-ramen02.jpg
2020-08-11-ramen01.jpg
Laatst gewijzigd door Fetivi op 22 aug 2020, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

En daarom nog wat foto's van de buitenkant met ramen.
Bijlagen
2020-08-11-ramen05.jpg
2020-08-11-ramen04.jpg
Laatst gewijzigd door Fetivi op 22 aug 2020, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Tricolore »

Wow......mooie bus en nog mooiere plannen en direct goed van start gegaan. Leuk om te zien en lezen. Bearlock voor de gemoedsrust is geen slechte optie. Succes met dit project :toppie
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Afgelopen week zijn we voor het eerst met de bus 1 nachtje gaan camperen om het even uit te proberen. Gewoon een luchtbed er in, koffie en een gasflesje mee en op naar Zeeland. Dat was heerlijk en dat gaan we zeker vaker doen.
Bijlagen
2020-08-19-eerste keer camperen03.jpg
2020-08-19-eerste keer camperen02.jpg
2020-08-19-eerste keer camperen01.jpg
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Snautzer »

:toppie
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Renew »

Dat doe je goed 😊
Ziet er nu al helemaal stealth uit!
Eerst ervan genieten en dat verder kijken en overdenken wat of je wil aan camperspulletjes.
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4454
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Henk-1 »

leuk project :toppie
Mooie T6
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest met plannen maken rondom de indeling en bekijken wat ik zelf kan doen en wat ik wil laten doen. Ik wil binnenkort beginnen met het isoleren van de vloer en de wanden. Wanden met zelfklevende 19 mm Armaflex en voor de vloer heb ik het volgende bedacht:

Er ligt een mulitplex plaat in van 9 mm. Die wil ik gewoon laten liggen. Daarboven op wil ik XPS Foampanel isolatieplaten lijmen van 20 mm dik. En daarboven op een berkenhouten multiplex plaat van 15 mm. Alles bij elkaar wordt het dan wel een vloer van 4,5 cm. Maar zo heb je isolatie en een stevige plaat om op te werken en kasten vast te kunnen schroeven. Leidingen wil ik vooraf in de isolatie wegwerken (max hoogte dus 20 mm.)

Is dit een goed idee om de vloer zo aan te pakken? En welke lijm kan ik het beste gebruiken voor het verlijmen van de XPS en het multiplex?
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door peetjeadhdtje »

waarom berkenhouten multiplex plaat van 15 mm? In een caravanvloer ligt ook maar 3mm berkentriplex. Maak zelf een superstevige sandwichvloer met onderstaande lijm.
Met onderstaande lijm repareren camperbedrijven schades aan sandwich panelen. https://www.vosschemie-benelux.com/nl/p ... 66-a-b-7kg
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Dank voor de tip over de lijm. Ik zat aan 15 mm multiplex te denken omdat je dan voldoende hout hebt om in te schroeven. De schroeven houden natuurlijk niet goed in de XPS plaat.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door peetjeadhdtje »

Je pakt hardhoutenlatten 30x30 en die verlijm en schroef je op de bodem/triplex. Het kast paneel schroef je vast door in de hardhoutenlatten gaten te boren. Door deze gaten schroef je blind de kastpanelen vast. WIl je de kastjes vaker los halen boor je het paneel voor en schroef je ze vast in het hardhout. Je moet natuurlijk ook de kastjes aan de zijwand van je bus bevestigen want ze komen best wel hard aan indien je ze in je nek krijgt bij een kop staartbotsing. Die hoofdsteun helpt niet veel. En als je het niet vertrouwd leg je die 9mm multiplex aan de bovenzijde en de 3mm aan de onderzijde. Bij onze t4 klapband schoot de westfalia klep van de hangkast net boven boven mijn hoofd door de voorruit.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door peetjeadhdtje »

zie ik nu op de foto 2 opblaas matrassen op elkaar? Getrouwd met die prinses van die erwt? Ik heb trouwens ook een sprookjes huwelijk. Ben getrouwd met de heks.
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

@ peetjeadhdtje: duidelijk verhaal met die latten. Zo'n luchtbed slaapt overigens prima, maar je blijft met je spullen slepen. Dus er komt een andere indeling. Ik wil alles er makkelijk in en uit kunnen halen, omdat de auto ook gebruikt moet worden om andere dingen te vervoeren en ik hem op grijs kenteken wil houden. Dus ik wil alles met klemmen op de grondplaat vastzetten, zodat het goed vast staat, maar je het er ook zonder gereedschap er zo weer uit kunt halen.
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Vandaag nieuwe banden laten plaatsen om ook in winterse omstandigheden te kunnen rijden. 4 seizoenenbanden van Continental VANCONT4 205/65/16 107T. Gekocht bij banden op locatie. Ze komen met een busje langs en wisselen de banden om. Perfect geregeld.
Bijlagen
Banden.jpg
Krik.jpg
Bus01.jpg
Plaats reactie