Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hoeveel olie mag een diesel verbruiken?
hoeveel olie mag een diesel verbruiken?
In mijn zoektocht naar een mooi T4 vroeg ik mij af hoeveel olie een normale diesel motor mag verbruiken.
Ik begreep dat je bij 1 liter/1000km het motorblok "moet" reviseren. Maar wat als het verbruik rond de 0,25 liter/1000km is, is dat een slecht teken? Of heel normaal voor een camper die een dikke 200.000 kilometer heeft gereden?
Hoe is jullie ervaring?
Ik begreep dat je bij 1 liter/1000km het motorblok "moet" reviseren. Maar wat als het verbruik rond de 0,25 liter/1000km is, is dat een slecht teken? Of heel normaal voor een camper die een dikke 200.000 kilometer heeft gereden?
Hoe is jullie ervaring?
Ik heb het ook ooit gehoord, maar 1 liter op 1000 km is ontzettend veel
in een moter (1.9TD waar maar 4.5 liter en 2.5 tdi 5.5 liter in zit incl filter)
En met 1 liter/1000km is de roetkat mocht die er nog op zitten ook zo
aan zijn eind.
De vrachtwagen waar ik mee rijdt een Volvo met een 12 liter motor en 760.000 km gelopen gebruikt op 20.000 km 4 a 5 liter olie
en die moet veel harder werken (meer kilo's trekken/pk) als een transporter ook als een 1.9td
normaal bij deze 2002 - 2.5 tdi ACV 180.000km gelopen is 1 mok / jaar
(20.000km) olie wissel ik maar 1x/jaar ivm 5w40 Voll syntetische olie.
a 5.92€/liter inkoop prijs werkgever ex= incl btw
en de 1999 1.9TD die ik tot 2006 had (150.000) km die wisselde ik om de 7500km de olie want die had minerale olie erin 15w 40 a 1.30€/liter idem zie boven. gebruikte iets meer, maar niet meer als 2 mokken/jaar.
Heel weinig (rustig) laten trekken ( en niet hoog in de toeren) als die koud is scheelt veel in olie verbruik en in slijtage van de motor
in een moter (1.9TD waar maar 4.5 liter en 2.5 tdi 5.5 liter in zit incl filter)
En met 1 liter/1000km is de roetkat mocht die er nog op zitten ook zo
aan zijn eind.
De vrachtwagen waar ik mee rijdt een Volvo met een 12 liter motor en 760.000 km gelopen gebruikt op 20.000 km 4 a 5 liter olie
en die moet veel harder werken (meer kilo's trekken/pk) als een transporter ook als een 1.9td
normaal bij deze 2002 - 2.5 tdi ACV 180.000km gelopen is 1 mok / jaar
(20.000km) olie wissel ik maar 1x/jaar ivm 5w40 Voll syntetische olie.
a 5.92€/liter inkoop prijs werkgever ex= incl btw
en de 1999 1.9TD die ik tot 2006 had (150.000) km die wisselde ik om de 7500km de olie want die had minerale olie erin 15w 40 a 1.30€/liter idem zie boven. gebruikte iets meer, maar niet meer als 2 mokken/jaar.
Heel weinig (rustig) laten trekken ( en niet hoog in de toeren) als die koud is scheelt veel in olie verbruik en in slijtage van de motor
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: hoeveel olie mag een diesel verbruiken?
Hoe is jullie ervaring?[/quote]
Net terug van Zweden, 4.000 km en ca 0,2l verbruik.
JB
Net terug van Zweden, 4.000 km en ca 0,2l verbruik.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
tja, wat zal ik zeggen...
NIEMAND die zegt dat zijn motor GEEN olie verbruikt geloof ik daarin, ELKE verbrandingsmotor verbruikt wel wat, dat dat minimaal is tussen de beurten is een ander verhaal, maar hij verbruikt echt wel olie.
Mijn T5 heeft in het begin aardig wat litertjes weggeslurpt, in het begin 1 liter op 2 a 3 duizend, daanra een hele tijd tussen de 1 op 5 en de 1 op 7 duizend. Rond de eerste beurt kelderde het ineens naar 1 op 15 á 20 duizend...
(moderne motoren en longlife olie geven dit beeld vaak)
Ik denk dat je je zorgen moet gaan maken als je inderdaad tegen de 1 op 1 a 1,5 duizen zit.
En dan nog kan het iets relatief eenvoudigs als klepsteelrubbertjes zijn wat het verbruik grotendeels veroorzaakt.
NIEMAND die zegt dat zijn motor GEEN olie verbruikt geloof ik daarin, ELKE verbrandingsmotor verbruikt wel wat, dat dat minimaal is tussen de beurten is een ander verhaal, maar hij verbruikt echt wel olie.
Mijn T5 heeft in het begin aardig wat litertjes weggeslurpt, in het begin 1 liter op 2 a 3 duizend, daanra een hele tijd tussen de 1 op 5 en de 1 op 7 duizend. Rond de eerste beurt kelderde het ineens naar 1 op 15 á 20 duizend...
(moderne motoren en longlife olie geven dit beeld vaak)
Ik denk dat je je zorgen moet gaan maken als je inderdaad tegen de 1 op 1 a 1,5 duizen zit.
En dan nog kan het iets relatief eenvoudigs als klepsteelrubbertjes zijn wat het verbruik grotendeels veroorzaakt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
En toch weet ik zeker dat ook jouw vivaro in die ruim 7000 km olie verbruikt heeft, simpelweg omdat dat niet anders KAN met de constructie van een verbrandingsmotor, dat dat slechts enkele cc's zijn en jij dat niet kunt aflezen op de onnauwkeurigheid van een peilstok is een tweede, maar hij heeft 100% zeker olie verbruikt.
de zuigerveren schrapen olie van de cilinderwand, maar zowel de veren als de wand zijn niet spiegelglad, er blijft dus altijd een beetje olie achter bij het naar beneden gaan (filmpje) bij het weer naar boven gaan wordt een klein beetje van deze film weer meegeschraapt naar boven en zit dan dus in de verbrandingsruimte waar het meeverbrand wordt en DUS verbruikt.
nogmaals tussen de beurten is dit bij een zeer goede motor misschien maar een halve dl, maar het is wel verbruik, alleen valt dat niet af te lezen met een peilstok, omdat je geen goede verdeling hebt op de peilstok, de auto misschien een paar graden scheef hebt staan, de ene keer tien minuten vroeger na het rijden peilt dan de andere keer, noem maar op hoeveel oorzaken er kunnen zijn om onnauwkeurigheid te veroorzaken waardoor een minimaal verbruik niet opgemerkt wordt (en dat is ook helemaal geen probleem, of er nu 5,5 of 5,45 liter in je carter zit, daar heeft een motor totaal geen hinder van.
de zuigerveren schrapen olie van de cilinderwand, maar zowel de veren als de wand zijn niet spiegelglad, er blijft dus altijd een beetje olie achter bij het naar beneden gaan (filmpje) bij het weer naar boven gaan wordt een klein beetje van deze film weer meegeschraapt naar boven en zit dan dus in de verbrandingsruimte waar het meeverbrand wordt en DUS verbruikt.
nogmaals tussen de beurten is dit bij een zeer goede motor misschien maar een halve dl, maar het is wel verbruik, alleen valt dat niet af te lezen met een peilstok, omdat je geen goede verdeling hebt op de peilstok, de auto misschien een paar graden scheef hebt staan, de ene keer tien minuten vroeger na het rijden peilt dan de andere keer, noem maar op hoeveel oorzaken er kunnen zijn om onnauwkeurigheid te veroorzaken waardoor een minimaal verbruik niet opgemerkt wordt (en dat is ook helemaal geen probleem, of er nu 5,5 of 5,45 liter in je carter zit, daar heeft een motor totaal geen hinder van.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
dat klopt een motor zal altijd wel gebruiken dat ben ik met je eens ,maar doel eigenlijk op dit
citaat
Mijn T5 heeft in het begin aardig wat litertjes weggeslurpt, in het begin 1 liter op 2 a 3 duizend, daanra een hele tijd tussen de 1 op 5 en de 1 op 7 duizend.
hier heb ik op dit ogenblik dus geen last van ,nog niet
citaat
Mijn T5 heeft in het begin aardig wat litertjes weggeslurpt, in het begin 1 liter op 2 a 3 duizend, daanra een hele tijd tussen de 1 op 5 en de 1 op 7 duizend.
hier heb ik op dit ogenblik dus geen last van ,nog niet
Als je die longlife olie (0-w 30) vervangt door iets dikkere olie 5 w 40Roger B. schreef:tja, wat zal ik zeggen...
NIEMAND die zegt dat zijn motor GEEN olie verbruikt geloof ik daarin, ELKE verbrandingsmotor verbruikt wel wat, dat dat minimaal is tussen de beurten is een ander verhaal, maar hij verbruikt echt wel olie.
Mijn T5 heeft in het begin aardig wat litertjes weggeslurpt, in het begin 1 liter op 2 a 3 duizend, daanra een hele tijd tussen de 1 op 5 en de 1 op 7 duizend. Rond de eerste beurt kelderde het ineens naar 1 op 15 á 20 duizend...
(moderne motoren en longlife olie geven dit beeld vaak)
Ik denk dat je je zorgen moet gaan maken als je inderdaad tegen de 1 op 1 a 1,5 duizen zit.
En dan nog kan het iets relatief eenvoudigs als klepsteelrubbertjes zijn wat het verbruik grotendeels veroorzaakt.
kan dat mischien ook wat schelen in het olie verbruik
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
heeft jouw motor ook longlife olie erin?
de combi moderne hoogwaardig afgewerkte motoronderdelen en veel te goede en dunne olie (longlife) is vaan het probleem.
inlopen van de motor (het op elkaar inslijten van de onderdelen wordt door betere afwerking/passing en super smeereigenschappen van longlife olie beperkt waardoor het langer duurt voor het inlopen volledig geschied is.
daaarbij komt dat longlife zo dun als water is en dus makkelijker langs kleinere openingen lekt.
die verklaring kan ik geven aan het feit dat bij moderne motoren met longlife olie heel vaak een hoog olieverbruik in de eerste 20 a 30 duizenkilometers te zien is. Vrijwel altijd wordt dit rond die kilometerstanden minder tot normale proporties van 1 liter op pakweg 15 a 20 duizend of zuiniger.
de combi moderne hoogwaardig afgewerkte motoronderdelen en veel te goede en dunne olie (longlife) is vaan het probleem.
inlopen van de motor (het op elkaar inslijten van de onderdelen wordt door betere afwerking/passing en super smeereigenschappen van longlife olie beperkt waardoor het langer duurt voor het inlopen volledig geschied is.
daaarbij komt dat longlife zo dun als water is en dus makkelijker langs kleinere openingen lekt.
die verklaring kan ik geven aan het feit dat bij moderne motoren met longlife olie heel vaak een hoog olieverbruik in de eerste 20 a 30 duizenkilometers te zien is. Vrijwel altijd wordt dit rond die kilometerstanden minder tot normale proporties van 1 liter op pakweg 15 a 20 duizend of zuiniger.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
iK DENK OOK DAT DE MODERNERE MOTOREN DIE OOK EEN ONDERBLOK VAN ALUMINIUM HEBBEN, INWENDIG HARDER SLIJTEN DAN DE GIETIJZEREN ONDERBLOKKEN VAN VROEGER. iK HEB ER AL RUIM 150.000 KM 5 w 40 IN EN BIJ HET KOUD WEGRIJDEN, BEN IK DAN IETS RUSTIGER OMDAT HET GEWOON LANGER DUURT VOORDAT ALLES NETJES VAN OLIE VOORZIEN IS. BIJ EEN WARME MOTOR VEROORZAAKT DE IETS DIKKERE OLIE IETS MEER STILTE ALS MET DIE LONGLIFEOLIE.Roger B. schreef:heeft jouw motor ook longlife olie erin?
de combi moderne hoogwaardig afgewerkte motoronderdelen en veel te goede en dunne olie (longlife) is vaan het probleem.
DAT BEN IK MET JE EENS!
inlopen van de motor (het op elkaar inslijten van de onderdelen wordt door betere afwerking/passing en super smeereigenschappen van longlife olie beperkt waardoor het langer duurt voor het inlopen volledig geschied is.
OOK DAT BEN IK MET JE EENS, BIJ ONS DUURDE HET RUIM 80.000 KM VOORDAT DE AUTO PAS LOS KWAM.
daaarbij komt dat longlife zo dun als water is en dus makkelijker langs kleinere openingen lekt.
OOK MEE EENS, ALLEEN IS DE AUTO DAAROP AANGEPAST
die verklaring kan ik geven aan het feit dat bij moderne motoren met longlife olie heel vaak een hoog olieverbruik in de eerste 20 a 30 duizenkilometers te zien is. Vrijwel altijd wordt dit rond die kilometerstanden minder tot normale proporties van 1 liter op pakweg 15 a 20 duizend of zuiniger.
EN IK HEB LIEVER 2 KEER EEN VERVERSING MET OLIE EN FILTER, ALS EEN KEER DE DUURDERE LONGLIFE ERIN. VIND IK EEN KWESTIE VAN VAKER VERVERSEN EN DUS SCHONERE OLIE. KOSTEN ZIJN ONGEVEER GELIJK DAN.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Wij rijden een 2.4D met 440.000 km's op de teller
In 7 jaar tijd 300.000 km's gereden en bij elke oliewissel (10.000 km's) 1 liter olie moeten bijvullen. Niet gedaan maar er kwam 4,5 liter uit en bij 5,5 liter is de olie op peil, dus een verschil van 1 liter.
gaat al 300.000 km's lang
Van een andere motortype weet ik het verbruik niet.
hoop dat je er iets mee kunt.
gr gascona
In 7 jaar tijd 300.000 km's gereden en bij elke oliewissel (10.000 km's) 1 liter olie moeten bijvullen. Niet gedaan maar er kwam 4,5 liter uit en bij 5,5 liter is de olie op peil, dus een verschil van 1 liter.
gaat al 300.000 km's lang
Van een andere motortype weet ik het verbruik niet.
hoop dat je er iets mee kunt.
gr gascona