Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 advanture

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Ardjan
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:33

T4 advanture

Bericht door Ardjan »

Ik heb me nog niet voorgesteld hier maar wel veel inspiratie opgedaan. Afgelopen half jaar druk bezig geweest om een t4 lwb 2.5tdi om te bouwen naar camperbusje. Inmiddels ook mee op pad geweest. Deze winter nog wat verder bouwen.
IMG_20200912_133405.jpg
IMG_20200815_104057.jpg
IMG_20200815_104411.jpg
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 advanture

Bericht door Snautzer »

Leuk een lange gele. :toppie
Ardjan
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:33

Re: T4 advanture

Bericht door Ardjan »

Heeft er iemand verstand van/ervaring met elektra systemen. Ik wil een 2e accu plaatsen tbv een compressorkoelboxje en een paar led-lampjes/telefoon opladen. Qua accu is Agm zo te lezen gevoelig, dus beter een semi tractie gelaccu? Deze kan wel maar voor 50% ontladen worden dus een zwaardere nodig?

Een zonnepaneel zie ik niet direct zitten, maar zou wel 1 a 2 dagen vrij willen staan, met tussendoor een paar uur rijden en daarbij liefst ook niet altijd afhankelijk zijn van 220V. Om goed te kunnen bijladen tijdens het rijden voldoet een scheidingrelais niet en is er een booster nodig? Werken deze ook gelijk als scheidingsrelais tussen de accu's? Heeft iemand goede ervaringen met een merk, er zit redelijk prijsverschil in.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 advanture

Bericht door Multivan Generation »

Voor een T4 werkt het zo prima hoor.
Wellicht heb je er iets aan:
http://www.eldiape.com/2deaccu/2deaccu.htm

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: T4 advanture

Bericht door CapoJan »

Verbeter me gerust indien ik fout ben, maar als je niet werkt met gewijzigde elektronica of een zonnepaneel, is AGM inderdaad geen goed idee. De karakteristieken zijn anders en de maximale spanning is hoger.
Toen mijn HH-accu er vorig jaar de brui aan gaf, heb ik die vervangen door een AGM. Tegelijk monteerde ik een zonnepaneel met Victron regelaar. Daarin kan geselecteerd worden welke soort accu geladen moet worden. Doe je dat niet, dan is die AGM-accu geen lang leven beschoren.
M.a.w. indien je die weg niet wil inslaan, kan je inderdaad beter een accu nemen die met dezelfde spanningen werkt als de startaccu.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 advanture

Bericht door Pascal-141 »

Ardjan schreef: 30 okt 2020, 16:57 Heeft er iemand verstand van/ervaring met elektra systemen. Ik wil een 2e accu plaatsen tbv een compressorkoelboxje en een paar led-lampjes/telefoon opladen. Qua accu is Agm zo te lezen gevoelig, dus beter een semi tractie gelaccu? Deze kan wel maar voor 50% ontladen worden dus een zwaardere nodig?

Een zonnepaneel zie ik niet direct zitten, maar zou wel 1 a 2 dagen vrij willen staan, met tussendoor een paar uur rijden en daarbij liefst ook niet altijd afhankelijk zijn van 220V. Om goed te kunnen bijladen tijdens het rijden voldoet een scheidingrelais niet en is er een booster nodig? Werken deze ook gelijk als scheidingsrelais tussen de accu's? Heeft iemand goede ervaringen met een merk, er zit redelijk prijsverschil in.
Semi traktie werkt goed hoor . Ik gebruik het ook al jarenlang. Met een 140Ah batt kan ik met een Waeco koelbox het makkelijk een verlengd weekend volhouden tijdens een hete zomer
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vandeHoorn
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 sep 2020, 23:17

Re: T4 advanture

Bericht door vandeHoorn »

Ik heb in mijn bus ook een semi-tractie accu zitten. 2x 100Ah waar ik prima 3 dagen mee kan met gegarandeerd koud bier :proost :sjaal

Deze heb ik:
https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... 60038.html
Ardjan
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:33

Re: T4 advanture

Bericht door Ardjan »

Bedankt voor de reacties, semi tractie lijkt me de verstandige keuze. Laden jullie met een simpel scheidingsrelais en werkt dat goed ook met een paar uur rijden? Anders word het zoiets: Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A.
Ardjan
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:33

Re: T4 advanture

Bericht door Ardjan »

Mijn distributieriemen zijn aan vervanging toe. Weet iemand een betrouwbaar T4-adres om deze te laten vervangen in west-brabant, die ook de inspuit timing goed kan afstellen?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3187
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 advanture

Bericht door J vd Pal »

Caron in Made hoor ik goede verhalen over.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie