Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rammelend geluid: downpipe?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door Chewbacca »

Hij doet het al een tijdje... er komt een rammelend en ratelend geluid onder de motorkap vandaan. Het lijkt erger bij warme motor, en het is erger bij belasten. Het zit voornamelijk tussen de 900 en 1500 toeren, daarboven is het weg.

Ik heb al even zitten denken en lezen wat het zou kunnen zijn... vanalles.
Vliegwiel: geen idee of er nog een 2MV in zit, maar hij bonkt en schokt niet bij optrekken op rijden
Koppeling: bij gasgeven geen slippen of eerst toeren en dan ineens versnellen (hij pakt gelijk goed op)
Versnellingsbak: heb vorig jaar de olie vervangen, maakte geen groot verschil
Aandrijfassen: als ik de koppeling intrap of op laat komen in neutraal dan is het weg

Dan kan er nog vanalles mee resoneren; het hitteschild lijkt goed vast te zitten.
Dan de downpipe: deze lijkt nog goed vast te zitten aan de turbo, en ook aan de kat, maar hij lijkt twee-delig te zijn, die op dit moment kunnen bewegen en dan ook een metalig geluid geven.

Afbeelding
Waar het bruine deel overgaat in het zilveren deel, daar zit de speling

Ik kan op t4-wiki weinig over dit stukje pijp vinden.
Hoort dit zo? Als ik nieuwe delen opzoek lijkt het een geheel te zijn.
Is het vervangen een beetje zelf te doen (liggend op de grond)?
pwhooftman
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door pwhooftman »

Voor zover mij bekend hoort er geen beweging te zitten op het punt waar de bruine pijp het zilveren hitteschild ingaat, daar is de pijp één geheel voor zover ik weet. Wel daarboven, waar de pijp met de twee klemmen aan (de flens van de uitgang van de) turbo zit. Maar in mijn ervaring traden uitlaatrammels juist op rond het stationair toerental (en waren ook op te sporen door met draaiende motor van rechtsonder de wagen aan de uitlaat te trekken en duwen), zeker niet richting 1500 toeren, en ook juist bij (relatief) onbelaste motor.

Wat ik je nog niet heb horen noemen is de dual-massa krukaspoelie. Als die rammelt zou je acuut moeten stoppen met rijden, want als die er aan gaat is er kans dat je distributie er aan gaat en het einde oefening is voor de motor. Overigens komt 'rammelen' vaak wel van de uitlaat af, zo is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door Multivan Generation »

Dat zilveren gedeelte van je downpijp is een soort van hitteschild en hoort echt vast om je pijp te zitten. Dit hoort dus niet te kunnen bewegen.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door Chewbacca »

Dank voor de reacties
pwhooftman schreef: 26 nov 2020, 13:30 Wat ik je nog niet heb horen noemen is de dual-massa krukaspoelie. Als die rammelt zou je acuut moeten stoppen met rijden, want als die er aan gaat is er kans dat je distributie er aan gaat en het einde oefening is voor de motor. Overigens komt 'rammelen' vaak wel van de uitlaat af, zo is mijn ervaring.
Ook een goede verdachte, maar deze is afgelopen voorjaar vervangen bij de distributie wissel (zat inderdaad al een scheur in)
Multivan Generation schreef: 26 nov 2020, 14:04 Dat zilveren gedeelte van je downpijp is een soort van hitteschild en hoort echt vast om je pijp te zitten. Dit hoort dus niet te kunnen bewegen.

Groetjes Peter
Als jullie beiden zeggen dat deze vast hoort te zitten ga ik eerst deze maar eens vervangen, goedkoper dan de rest van de opties.
Is dit een beetje zelf te doen? Met name de klemmen op de turbo flens?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt dat schild ook laten vervallen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door pwhooftman »

Die klemmen hoeven niet los om iets met het hitteschild te doen, inderdaad het schild vastzetten óf er af knippen.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door Chewbacca »

pwhooftman schreef: 26 nov 2020, 17:47 Die klemmen hoeven niet los om iets met het hitteschild te doen, inderdaad het schild vastzetten óf er af knippen.
Nee dat is waar inderdaad... ik dacht gelijk een complete nieuwe downpipe te plaatsen.
Ik heb ben ik bang geen geschikt gereedschap om hem eraf te knippen, dus ik ga eerst eens kijken of ik wat zou kunnen verbuigen zodat het niet meer rammelt.
Mooi dat het ook zonder kan werken, dus mocht vastzetten niet helpen dan ff een manier vinden om hem eraf te krijgen

Dank voor de tips :proost
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je er een RVS slangklem omheen trekken en aandraaien?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: 26 nov 2020, 19:02 Misschien kun je er een RVS slangklem omheen trekken en aandraaien?
Goed idee!
Moet ik nog wel ergens hebben liggen
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door ladanivabelgium »

Heeft de onze ook gehad. Totdat we aan de kant van de weg stil stonden. Bleek dat de rol van de kleine distributieriem los stond. De riem is eraf gelopen. Het 'rammelen' kwam door te veel vervroeging door de te losse riem.
'99 T4 2.5 TDI
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door ladanivabelgium »

2.5 tdi 88 pk, de riem van de branfstofpomp
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door Chewbacca »

De riem van de brandstofpomp (2.5 tdi 102pk) is mee vervangen met de distributie wissel. Hoorde er volgens hen gewoon bij :toppie
k weet alleen niet of de rol ook mee is vervangen...
Maar de timing kan ik wel uitlezen, maandag heb ik er weer tijd voor :adhd
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door Chewbacca »

Vandaag (Of eigenlijk inmiddels al gisteren) weer even tijd gevonden om onder de bus te kruipen.
Ik kreeg het helaas niet voort mekaar om er een rvs slangklem strak omheen te krijgen. Uiteindelijk lukte het wel met een uitlaatklem :yes
Die is helaas niet van rvs, maar ik verwacht dat die de downpipe wel gaat overleven gezien zijn huidige staat

En waar is de rammel...? Die is weg :proost
Hij klinkt een stuk rustiger, waar ik eerst dacht dat het dus alleen bij de lage toeren was blijkt het toch ook op de snelweg behoorlijk lawaaiig te zijn geweest
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rammelend geluid: downpipe?

Bericht door Multivan Generation »

Mooi zo..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie