Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door krekwakwol »

Beckontheroad schreef: 23 jul 2022, 17:28
Beckontheroad schreef: 23 jul 2022, 17:28 Fietsen meezeulen vind ik altijd irritant..daarom doe ik t ook niet ;)
Onder het motto 'alles wat je thuis laat is meegenomen '
JB
Je hebt een echo op de lijn :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Beckontheroad »

Goede motto's kunnen niet vaak genoeg herhaald worden :jumpklap





Goede motto's kunnen niet vaak genoeg herhaald worden :jumpklap

;)

Dank je, of ik wordt seniel..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door krekwakwol »

:lach
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Snautzer »

Stigting schreef: 23 jul 2022, 17:20 Wij reizen inmiddels al 2,5 maand met de mountainbikes op de drager van Thule op de trekhaak. Echt een geweldig en oerdegelijk product. Zou dat altijd verkiezen boven de drager op de klep.

Vinden de klepdrager-verkiezers het overigens niet irritant dat de fietsen er altijd af moeten als je het dak omhoog hebt en de klep omhoog wilt doen?
Waarom zou dat moeten? Hangt af van je keuze van dak nietwaar
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Zwartbusje »

Beckontheroad schreef: 23 jul 2022, 16:39 Hoeveel wegen je fietsen?
JB
Ik me je reaktie voorstellen, maar ...
Het zijn normale fietsen. In ieder geval samen niet meer dan de voorgeschreven max van 60 kg.
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Beckontheroad »

Zwartbusje schreef: 24 jul 2022, 07:23
Beckontheroad schreef: 23 jul 2022, 16:39 Hoeveel wegen je fietsen?
JB
Ik me je reaktie voorstellen, maar ...
Het zijn normale fietsen. In ieder geval samen niet meer dan de voorgeschreven max van 60 kg.
Een normale analoge fiets weegt ca 18 kg, een electroknaller zit snel tegen de 30. En als er dan nog tassen ed aanhangen en fladderen ..
En dat drukt wel natuurlijk...
Doe een racefiets van 11 kg;)
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Mickel Moen »

Gewicht en gewicht. Het kan ook andersom. De juiste fietsen uitzoeken op hoe je wilt vervoeren.

Wij hebben onze meer dan 20 jaar oude Koga’s laten ombouwen naar elektrisch. Wegen nu zonder accu 18kg.

Maar ook dat wil ik niet op de klep. Wij nemen de fietsen alleen mee in Nederland en België. Op de trekhaak dus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Langbeest
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Langbeest »

Stigting schreef: 23 jul 2022, 17:20 Wij reizen inmiddels al 2,5 maand met de mountainbikes op de drager van Thule op de trekhaak. Echt een geweldig en oerdegelijk product. Zou dat altijd verkiezen boven de drager op de klep.

Vinden de klepdrager-verkiezers het overigens niet irritant dat de fietsen er altijd af moeten als je het dak omhoog hebt en de klep omhoog wilt doen?
uhhhhh hoeft niet hoor.....of je moet een "opoe"fiets hebben met een heel hoog stuur :nuts
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Multivan Generation »

Zal eens een knuppel in het hoenderhok gooien..
Waarom moet een fiets buiten aan de auto vervoerd worden? Er zijn genoeg mooie mogelijkheden om dit in het interieur, we spreken hier in de basis over bussen hè, te vervoeren. Misschien is hier nooit over gedacht?

En zoals Nickel Moen schreef, je kunt ook je fietsen er op uitzoeken. Heb zelf een Merida Speeder 400, en die zit heel ruim onder de 10kg.

Voor veel mensen die een elektrische fiets hebben, of vaker nog 2, zou ik een trekhaak drager adviseren, het tillen van die fietsen naar een hoogte van minimaal 1 meter 20 is slecht voor de rug. Ook is het uitzicht door de binnenspiegel naar achteren een stuk minder met fietsen op een hoge drager. Bij een trekhaakdrager is de tilhoogte een stuk lager, en je zicht naar achteren beter, en er zijn er, die de PDC functie over kunnen nemen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 25 jul 2022, 09:57 Zal eens een knuppel in het hoenderhok gooien..
Waarom moet een fiets buiten aan de auto vervoerd worden? Er zijn genoeg mooie mogelijkheden om dit in het interieur, we spreken hier in de basis over bussen hè, te vervoeren. Misschien is hier nooit over gedacht?

En zoals Nickel Moen schreef, je kunt ook je fietsen er op uitzoeken. Heb zelf een Merida Speeder 400, en die zit heel ruim onder de 10kg.

Voor veel mensen die een elektrische fiets hebben, of vaker nog 2, zou ik een trekhaak drager adviseren, het tillen van die fietsen naar een hoogte van minimaal 1 meter 20 is slecht voor de rug. Ook is het uitzicht door de binnenspiegel naar achteren een stuk minder met fietsen op een hoge drager. Bij een trekhaakdrager is de tilhoogte een stuk lager, en je zicht naar achteren beter, en er zijn er, die de PDC functie over kunnen nemen.
Plus je zwaartepunt ligt lager dan op de klep.
Maar zo'n rek achterop staat wel stoer...
Aan de andere kant, t blijft een bus ;)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Henk II
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 mei 2021, 17:45

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Henk II »

Op onze T5 cali een standaard, originele 4x fietsendrager van VW. Op de achterklep. Ja, het is even wat hoger tillen, maar als je de ideale volgorde van de vier fietsen kent, is het zo gebeurd. Inderdaad weinig last van met rijden en parkeren. Wel vervelend dat de achterklep niet makkelijk open kan met 60kg erop. Zijn er mensen die de klep gewoon openen met vier fietsen op de klepdrager?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Erdem50 »

Henk II schreef: 25 jul 2022, 23:17 Op onze T5 cali een standaard, originele 4x fietsendrager van VW. Op de achterklep. Ja, het is even wat hoger tillen, maar als je de ideale volgorde van de vier fietsen kent, is het zo gebeurd. Inderdaad weinig last van met rijden en parkeren. Wel vervelend dat de achterklep niet makkelijk open kan met 60kg erop. Zijn er mensen die de klep gewoon openen met vier fietsen op de klepdrager?
Ik neem ook 4 fietsen mee en de klep proberen te openen is zeer belastend voor de scharnieren en demperophangingen dus dat zou ik echt tot een minimum beperken.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Zwartbusje »

Multivan Generation schreef: 25 jul 2022, 09:57 Zal eens een knuppel in het hoenderhok gooien..
Waarom moet een fiets buiten aan de auto vervoerd worden? Er zijn genoeg mooie mogelijkheden om dit in het interieur, we spreken hier in de basis over bussen hè, te vervoeren. Misschien is hier nooit over gedacht?

Uuhh omdat ik een cali heb ?
Overigens heb ik zwaardere gasdempers op de achterklep waardoor hij met lichte fietsen of 1 fiets erop omhoog blijft staan. Met 60 kg net niet, maar daar heb ik een buisje voor gemaakt dat om de gasdemperpast en hem blokkeert. Het is ook alleen voor even iets pakken....

Kwestie blijft, ....mijn drager kan 60 kg hebben volgens de boekjes. Maar na enige jaren stort een Fiamma gewoon in.
Ik ben op zoek naar een stevigere klepdrager, want een trekhaakdrager kan niet. Daar hangt de boot namelijk aan....
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door chv »

Maar op de dissel kan toch een fietsendrager?
Of mag dat tegenwoordig niet meer?

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Multivan Generation »

Zwartbusje schreef: 26 jul 2022, 16:35

Uuhh omdat ik een cali heb ?


Kwestie blijft, ....mijn drager kan 60 kg hebben volgens de boekjes. Maar na enige jaren stort een Fiamma gewoon in.
Ik ben op zoek naar een stevigere klepdrager, want een trekhaakdrager kan niet. Daar hangt de boot namelijk aan....
Een Cali is geen belemmering, zo iets als dit is ook passend verkrijgbaar voor in de rails.
https://www.amazon.de/gp/aw/d/B09ZKYC51 ... p13NParams

Hangt een beetje af hoeveel fietsen en wat voor soort fietsen hè. Een dure carbon racefiets van zeg 10k zou ik persoonlijk liever binnen vervoeren.. maar ik heb een lwb hè.. een korte wielbasis Cali is een beetje krap, zeker in slaap stand.

De fietsendrager waar jij naar op zoek bent is een logo van Volkswagen, niet goedkoop, wel goed en stabiel. Let op, je hebt de bevestiging voor een T5 en voor een T6 en die is anders. Goed om vooraf te weten..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie